Sök:

Utlokaliserade reaktorers inverkan på jordfelsskydd

Syftet med denna studie är att ur ett elevperspektiv synliggöra gymnasieelevers uppfattningar om vad som kännetecknar en kompetent dans- respektive matematiklärare, för att sedan göra en jämförelse mellan dessa. Då läraren ses som en ledare i klassrummet, tolkas den kompetente dans- respektive matematikläraren sedan ur ett ledarperspektiv. Metoden som använts i undersökningen är skriftliga reflektioner, vilket innebär att informanterna fritt har fått reflektera över vad som kännetecknar en kompetent dans- respektive matematiklärare och sedan skrivit ned sina tankar. Undersökningen är genomförd på två skilda gymnasieskolor inom två olika program, estetiska programmet med inriktning dans och teknikprogrammet. Danseleverna har fått reflektera över den kompetente dansläraren och teknikeleverna har fått reflektera över den kompetente matematikläraren. Reflektionerna analyserades sedan med hjälp av fenomenografisk analys. Analysen av reflektionerna resulterade i 5 skilda kategorier gällande den kompetente läraren; Personliga kännetecken, Ämneskompetens, Pedagogisk kompetens, Social kompetens och Strukturell kompetens. Resultatet som studien visar är att det finns både skillnader och likheter mellan den kompetente dans- respektive matematikläraren inom dessa kategorier. Den kompetente dans- och matematikläraren kan främst knytas till den demokratiska ledarstilen och det situationsanpassade ledarskapet där den förstnämnda ledarstilen innebär att läraren involverar eleverna i planeringen av undervisningen och val av arbetsformer och den sistnämnda innefattar att läraren anpassar sin ledarstil efter klassrummets situation och sammanhang.

Författare

Henrik Randström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..