Sök:

Multimodalitet, Literacy och Det vidgade textbegreppet

En inblick i teori och praktik


Vi lever idag i ett samhälle som omger oss med olika budskap. Tv, radio och tidningar förser oss med ett konstant flöde av information oavsett vi vill det eller ej. Denna information är i grund och botten texter av olika slag. I skolans värld förknippas begreppet text fortfarande oftast med skriven text i en lärobok. Men behöver det vara så? I denna forskningskonsumerande uppsats har jag tittat närmare på tre olika begrepp som alla behandlar arbete med text inom undervisning på ett annat sätt än det traditionella. Syftet var att få en inblick i hur arbetet med dessa begrepp kan ske med hjälp av teori och även granska olika studier som genomförts för att se om de teoretiska aspekterna avspeglas i det praktiska genomförandet. Resultatet visar att arbetet i skolan mycket väl kan anpassas efter begreppens riktlinjer, men att det oftast är ett ansträngande arbete för läraren som kräver en utökad pedagogisk kunskap som idag inte lärs ut i lärarutbildningen. Finns inte kunskapen om hur arbetet ska genomföras kan ökade klyftor skapas mellan lärare och elev eftersom de besitter olika textuella repertoarer. Fungerar dock arbetet med de olika möjligheterna begreppen erbjuder kan undervisningen bli fylld av olika textvärldar där eleverna skapar en mening baserade på sina egna tolkningar och erfarenheter.

Författare

Lisa Fagerström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..