Sök:

Electronic Transportation Markets and New Technology


En transportbo?rs a?r en elektronisk marknadsplats da?r transportsa?ljare kan annonsera ledig kapacitet till fo?rsa?ljning och transportko?pare kan ge fo?rfra?gningar pa? transporter. Na?r akto?rerna pa? transportbo?rsen har hittat en sa?lj- eller ko?pannons som passar deras behov sluter de avtal om en transport. Transportbo?rser underla?ttar fo?r transportsa?ljare att o?ka sina fyllnadsgrader samtidigt som den a?ven underla?ttar fo?r transportko?pare att hitta transporto?rer. Da? fyllnadsgrader och samlastning o?kar med hja?lp av transportbo?rserna tja?nar a?ven miljo?n pa? detta da? antalet anva?nda fordon minskar (Kova?cs, 2009). I denna studie har vi underso?kt vad som fungerar bra respektive mindre bra med befintliga transportbo?rser, och genom detta har en konceptuell transportbo?rs tagits fram da?r dess fo?rdelar fo?rsta?rks och nackdelar minimeras. Studien baseras pa? en enka?tunderso?kning med ansvariga transportsa?ljare samt en personlig djupintervju med en verksam transportplanerare. Vi har genom litteraturstudier a?ven tagit reda pa? om det finns na?gra tekniska hja?lpmedel som skulle kunna anva?ndas fo?r att understo?dja transportbo?rsernas syfte att o?ka samlastningen. Va?ra egna underso?kningar samt litteraturstudie visar pa? vikten av affa?rsrelationer; de flesta transportsa?ljare bera?knar i dagens la?ge sina fyllnadsgrader manuellt och da?refter fra?gar de sina etablerade kunder om de a?r i behov av transporter. Transportko?pare arbetar pa? ett liknande sa?tt ? vid transportbehov ringer de till sina etablerade transporto?rer och fra?gar om de har tillga?nglig kapacitet. Da?rfo?r blir manuell koordination av offerter en standardprocedur vilket resulterar i att transportbo?rser fungerar som en sista utva?g. Da?rfo?r blir det inte heller na?gon direkt ruljans och fart pa? handeln pa? transportbo?rserna (Anonym transportsa?ljare). Vid va?ra empiriska underso?kningar framga?r det tydligt att det fra?msta konkurrensmedlet bland sa?ljande fo?retag pa? transportbo?rser a?r priset, na?got som ocksa? bekra?ftas av forskare i a?mnet (Nandijaru & Regan, 2003). Prispressen fa?r fo?ljden att andra konkurrensmedel sa?som kundservice och kundrelationer hamnar i skymundan. Ett flertal respondenter i va?r underso?kning ansa?g detta vara ett stort problem vilket har resulterat i att det a?r sva?rt att tja?na na?gra pengar pa? transportbo?rserna. Om man pa? transportbo?rsen kan mo?jliggo?ra fo?r transporto?rer att marknadsfo?ra sig med andra konkurrensfo?rdelar a?n pris kommer det att skapa en helt ny marknadssituation. Resultatet blir en ja?mnare konkurrens mellan akto?rerna pa? transportbo?rsen. La?ter man dessutom ko?pare och sa?ljare att betygsa?tta varandra bidrar detta ytterligare till en o?kad transparens och mer ja?mlik konkurrens. Anledningen till att marknaden blir mer ja?mlik a?r att fo?retag som marknadsfo?r sig med ho?g serviceniva? och sa?ledes ett na?got ho?gre pris ka?nner att de kan konkurrera pa? lika villkor med konkurrenter som anva?nder sig av en prispressande strategi. RFID a?r en teknik som skulle kunna underla?tta anva?ndandet av transportbo?rser da? tekniken kan anva?ndas fo?r att bera?kna tillga?nglig kapacitet samt automatiskt skapa annonser pa? transportbo?rserna. Tekniken skulle sa?ledes a?ven kunna vara ett sa?tt fo?r fo?retagen att framha?va de icke-ekonomiska konkurrensfo?rdelarna sa?som service, da? en implementering av RFID skulle spara arbetstid inom de transportsa?ljande fo?retagen; la?gger man mindre tid pa? transportplanering och annonsering kan man la?gga mer tid pa? sin ka?rnverksamhet och kundservice och relationer.

Författare

Taulant Golaj Bo Sümegi Hakija Wargenkrook

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..