Sök:

Genremöten

en undersökning av samspelet mellan klassiska musiker och afromusiker i musikprojektet SMASK


Mitt syfte med den här undersökningen var att belysa problem som uppstår då musiker med olika bakgrund och genretillhörighet samarbetar i ett gemensamt projekt. Undersökningen utfördes på ett konsert- och showprojekt kallat ?SMASK? ? Sveriges MusikAkademikers Sång Kåntest vid Musikhögskolan i Piteå 2007. Uppsatsen består av två delar där den första utgör reflektioner kring genremöten. Jag kombinerar där deltagande observation med egna tidigare erfarenheter, information ur litteraturen och från andra informationskällor såsom radio, VHS/DVD och Internet. Den andra delen är en undersökning bland SMASK-medverkande där dirigenten, tre musiker samt en arrangör blivit intervjuade. Jag kom fram till att det finns skillnader mellan genrerna i det musikaliska utförandet gällande synen på rytmer, artikulation, frasering, notbundenhet, improvisation samt erfarenhet inom genren. Klassiska musikers förtroende för en auktoritär ledare i dirigenten ifrågasätts av afromusikerna som inte är helt säkra på denna ledarfigurs nödvändighet. De klassiska musikernas ringa erfarenhet av elförstärkning av deras instrument kan bli ett problem och då blir utförandet och kvaliteten på spelet lidande på grund av tekniken. Också när teknik inte finns tillgänglig i ett genremöte kommer de ljudsvaga akustiska instrumenten i kläm.

Författare

Sofia Eklund

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..