Sök:

Barnets bästa

Mänsklighet inom juridikens ramar

Två år vid polisutbildningen har bl.a. lärt oss lagstöd, självskydd, vapenhantering, radio, bilkörning, bemötande och hantering av misstänkta gärningsmän, drabbade målsäganden och vittnen. Men de minsta i samhället har glömts bort. Hur ska vi bemöta och ta hand om barn i samband med brott? Denna rapport är ägnad åt att ta fram information som är relevant för poliser i yttre tjänst vid bemötande av barn som bevittnat eller själva drabbats av brott. Med utgångspunkt i vad lagstiftaren säger, har vi själva upptäckt svårigheter med att översätta teori till praktik. Intervjuer med verksamma poliser har förstärkt den bilden, många vet inte hur de ska agera inom lagens ramar när de möter barn under 15 år då man är rädd för att göra mer skada än nytta. Vi känner själva samma oro och okunskap inför vår kommande aspiranttjänstgöring, och beslöt oss därför för att ta fram ett åtgärdskort. Åtgärdskortet ämnar klargöra vad man praktiskt får, bör och ska göra som polis vid bemötandet av dessa barn. För att tolka lagstiftare rätt och ta fram tydliga riktlinjer, har vi tagit hjälp av åklagare och barnutredare inom polisen. Vi har även vänt oss till personer inom socialt arbete för att få kunskap om barnens behov i de akuta, stressade skeenden som det oftast är när polisen ingriper. Vår ambition är att åtgärdskortet ska kunna bäras i benfickan vid arbete i yttre tjänst, och vara aktuellt för samtliga poliser i Sverige.

Författare

Jessica Roslund Malin Norlin

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Polisutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..