Sök:

Sökresultat:

2438 Uppsatser om Rättvisemärkta produkter - Sida 33 av 163

Vad innehåller tjänsten? - en studie om produktdifferentiering inom fastighetmäklarbranschen

Målet med att anlita en fastighetsmäklare är tydligt, bostaden ska bli såld till ett tillfredställande pris. Däremot är processen, det vill säga vad tjänsten egentligen innehåller och hur fastighetsmäklaren sätter sina arvoden, desto mer diffus. Mäklartjänsten är liksom tjänster i allmänhet opåtagliga, ytterst subjektivt uppfattade och svåra att standardisera. Det är bland annat detta som skiljer tjänster från produkter. Även mäklarbranschen är komplex, då den bygger på tekniska aspekter samtidigt som valet av fastighetsmäklare bygger på personliga aspekter.

KIDMOB - En mobiltelefon för barn

Denna uppsats diskuterar hur ett användargränssnitt, anpassat till barn mellan fem och åtta år, skulle kunna se ut. Olika funktioner utav intresse vilken mobiltelefonen kan innehålla, kommer även att diskuteras. Genom test utförande och workshop, för informationssamling och inspiration, vidare genom basering utav kända och kombinerade metoder, skapas det ett digitalt koncept. Uppsatsen kan även ses som en förstudie till vidare och djupare studier inom digitala produkter för barn i åldrarna fem till åtta år..

Bygghandelns inköpsstrategi för träprodukter och framtida efterfrågan på produkter och tjänster

Denna studie har genomförts i samarbete med Skogsindustrierna med syftet att undersöka hur sågverksföretagen kan förbättra sin marknadsföring till bygghandeln, och vad som krävs av sågverksföretagen som leverantörer i framtiden. Skogsindustrierna är en branschorganisation för massa, papper och den trämekaniska industrin och deras uppgift är att stärka medlemmarnas konkurrenskraft och arbeta för en ökad användning av skogens produkter. Skogsindustrin har varit en mycket konservativ bransch som är produktionsorienterad. Marknaden har dock utvecklats de senaste åren och kunderna kräver allt mer från sågverksföretagen. Hoten från konkurrerande material kommer allt närmare och sågverksföretagen måste i framtiden anpassa sig till marknaden för att inte tappa marknadsandelar. Vikten av att känna till efterfrågan på marknaden blir således allt viktigare. Bygghandlarna och dess kunder blir allt mer beroende av att leverantörerna kan garantera bra kvalitet och säkra leveranser för att höja effektiviteten i försörjningskedjan.

HomeBT : För ett intelligentare hem

Frysar som känner av om dörren står öppen och spisar som registrerar värmeplattornas temperatur och inkopplingstid och vid fara larmar bostadsinnehavaren. De så kallade intelligenta konsumentprodukterna kommer i en snar framtid ersätta många av dagens ?dumma? apparater. Intelligensen skulle emellertid enkelt kunna kopplas till befintlig apparatur utan att något ingrepp i hårdvaran behöver göras. Baserat på en patentsökt idé av Niclas Fock på Combitech Systems har ett system konstruerats, som på ett snabbt, enkelt och kostnadseffektivt sätt möjliggör smarta produkter redan idag..

What´s the Story? Storytelling: Hur skapar man en berättelse för att stärka ett varumärke?

Tiden då en bra produkt sålde sig själv är över. Forskare är överens om att det ökade utbudet av produkter i dagens samhälle har medfört att företagens utmaning numera ligger i att differentiera likartade produkter genom att förvandla dessa till ett koncept eller en livsstil. Värderingar och känslor som ett visst företag symboliserar har blivit viktiga element i denna differentiering. Varumärken är numera mer än bara ett namn och en logotyp och människor konsumerar inte längre en produkt utan ett varumärke och allt vad det står för. Varumärkesbyggande har med andra ord blivit en viktig konkurrensfaktor.

Tillväxt i Dermarome AB - ett resursbaserat synsätt

Syftet med denna uppsats är att beskriva hur Dermarome har byggt upp sina resurser över tiden. Vidare avser studien identifiera vilka av dessa som främst ligger till grund för företagets konkurrensfördelar och tillväxt. Till sist ämnar vi diskutera huruvida dessa konkurrensfördelar är varaktiga eller inte. Denna magisteruppsats är en kvalitativ fallstudie som har genomförts på Dermarome AB, ett företag som bedriver försäljning av produkter inom frisk- och skönhetsvård. Studien bygger på intervjuer med ledning och medarbetare inom företaget, en tillväxtkonsult samt återförsäljare av Dermaromes produkter.

Vilken form har rättvis handel? : en studie i rättvis handels visuella identitet

Under de senaste åren har försäljningen av rättvis handelsprodukter ökat markant. Denna utveckling berättar om en växande medvetenhet om konsumtionens baksidor hos människor i allmänhet.Inom rättvis handelsrörelsen är aktörers och produkters visuella identitet ett aktuellt ämne och det pågår diskussioner om dessa, om än i andra termer. Det har dock ännu inte skrivits så mycket inom detta område vilket motiverar min undersökning.Den här uppsatsen behandlar frågeställningen Vilken form har rättvis handel? Hur framstår rättvis handels visuella identitet idag genom rörelsens aktörer och deras produkter? Frågeställningarna exemplifieras och besvaras i uppsatsen genom ett designpedagogiskt projekt. En workshop, med deltagare som hade en direkt eller indirekt anknytning till världsbutiken Fair Trade Shop i Stockholm, fungerade som en sorts utgångspunkt för projektet.

Etisk konsumtion ? image eller omtanke om vår framtid?

Konsumtion av etiska livsmedel tycks ha fått ett rejält uppsving under senare år och många sträcker sig så långt att de talar om en ny grön våg. Det konsumeras allt mer ekologiska, Fairtrademärkta, KRAV-märkta och närproducerade livsmedel. Men vad är skälet till att vissa konsumenter väljer att i princip uteslutande handla etiska matvaror medan andra är till synes likgiltiga, och kan det ha ett samband med hur hög grad av oro konsumenter hyser inför framtida konsekvenser av sitt köpbeteende?Vi har studerat hur studenters uppfattning av risk kan kopplas till deras köpbeteende i samband med etiska matvaror. Vår huvudfråga lyder ?Konsumenter som väljer etiska varor är mer oroliga för framtida konsekvenser av att inte förändra sin konsumtion än icke-etiska konsumenter.? Vi ville se om oro för framtida konsekvenser, i stil med miljöförstöring och hälsoproblem, kan kopplas till en ökad konsumtion av etiska produkter i syfte att ge en ny infallsvinkel till marknadsföring av dessa produkter.Vår studie tar stöd i en generell modell över risk kopplat till konsumentbeteende, framtagen av Åsa Boholm, vilken vi sedan har tillämpat på just konsumtion av etiska livsmedel.

Samhällsansvar som varumärkesbyggande inom modebranschen: en
fallstudie av Nudie Jeans Co

Tillverkningen av textilier och odling av bomull är ett av världens allvarligaste miljöhot då dagens snabba trender inom inredning och mode ökar konsumtionen av billiga textilier varje år. Detta förstör miljön då vattnet som går åt för bomullen består av konstbevattning och vattnet som inte dunstar bort eller som växterna tar upp består av extrema mängder gifter och rinner rakt ut i dricksvattnet. Förutom detta får även 3 miljoner människor svåra förgiftningar och över 20 000 dör i bomullsodlingar varje år. Denna uppsats fokuserade på ett samhällsansvar för företag inom modebranschen Syftet med denna uppsats var att beskriva varumärkesstrategier för ett företag inom modebranschen som tar ett samhällsansvar. Jag har försökt att svara på detta syfte genom att använda mig av tre forskningsfrågor: Hur kan varumärkesidentiteten beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan positioneringen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar, Hur kan marknadskommunikationen beskrivas för ett företag inom modebranschen som influeras av ett samhällsansvar? Jag har även valt att undersöka ett fallstudieföretag för att besvara mitt syfte.

Effektivare tester för ökad tillförlitlighet : En applicering och utvärdering av accelererad testning på Whirlpool Norrköping

 Konkurrens med lågprisländer, ökade krav på kvalitet och behov av att snabbt nå ut på marknaden med nya produkter är anledningar till att företag måste se över och effektivisera sina testmetoder. För att säkerställa nöjda kunder över tid krävs tillförlitliga produkter som uppfyller sin tänkta funktion så länge företaget önskar det. Kostnader för bristande kvalitet i form av reparationer, återkallning eller försenad produktrelease är ofta stora och ett sätt att minska de är genom att effektivisera sin testning.Syftet med detta examensarbete är att ta fram samt utvärdera en effektiv testmetod vilken möjliggör identifiering av svaga länkar i en konstruktion med så få testobjekt och så snabbt som möjligt. Arbetet är utfört på företaget Whirlpool Corporation i Norrköping, på produkten mikrovågsugnar.I detta examensarbete redogörs för en testmetod, som är framtagen huvudsakligen baserad på teorin bakom Highly Accelerated Life Test (HALT). HALT innebär testning under höga stressnivåer med intentionen att produkten ska gå sönder för att således exponera svaga länkar.

Gamification som metod för användarengagemang - En explorativ studie av tre svenska företags inställning till ett nytt sätt att engagera och behålla kunder på nätet

I dagens värld får konsumenter en uppsjö av produkter och tjänster kastade över sig pånätet. Företagen får inte många chanser att lyckas locka kunder med sina erbjudanden avdessa produkter och tjänster. Konsumenten har en lägre uthållighetströskel nu, och kansnabbt byta bort en hemsida eller applikation mot en annan, om den inte snabbt faller ismaken, eller tillfredställer konsumenten. En metod för att binda upp kunder ochanvändare och engagera dem i sin produkt, tjänst eller i sitt system är att användaGamification. Gamification är ett relativt nytt begrepp som innebär användningen avspeltänk och spelmekaniker för att skapa engagemang och för att lösa problem.

Simuleringsstudie av System 2000 och dess materialsystem

Syftet med examensarbetet har varit att åstadkomma en ökad omsättningshastighet och en minskad kapitalbindning på 13 strategiskt utvalda artiklar i produkten System 2000 genom att införa Kanbanstyrning. Målet var att kvantifiera nyckeltalen omsättningshastighet, genomsnittlig kapitalbindning och flödets stabilitet genom simulering. Ytterliggare en målsättning var att beskriva de metoder som oftast förknippas med Just In Time och beskriva vad ett ökat leverantörssamarbete medför.För att få inblick i existerande produktionsstyrningssituation har studier och datainsamling gjorts på företaget. Detta har gjorts genom intervjuer med berörda, och statistik samling i existerande dokument. Materialet har översatts i en modell vilken har simulerats i programvaran AutoMod och analyserats i programtillägget AutoStatTM.1 System 2000 monterar man höj och sänkbara badkar för rörelsehindrade personer.

En Buzzadors bekännelser : En kvalitativ studie av word of mouth ur utövarens perspektiv

Traditionell marknadsföring och reklam i tidningar och på TV minskar, medan tilltron till word of mouth som informationskälla har ökat. Forskare har gjort en differentiering mellan så kallad organisk och konstruerad word of mouth där skillnaden ligger i att den förstnämnda uppstår naturligt ur en positiv upplevelse, medan den senare varianten sker som ett resultat av ett ekonomiskt utbyte med en tredje part. Det största företaget i Sverige som använder sig av konstruerad word of mouth som marknadsföringsstrategi är det webbaserade företaget Buzzador. Få studier har gjorts gällande word of mouth ur den utövande individens perspektiv. Syftet med denna studie är således att kvalitativt intervjua privatpersoner som är medlemmar på Buzzador för att undersöka deras upplevelser av tjänsten och uppkomsten av eventuella dilemman rörande deltagandet i konstruerad word of mouth.

Compliance i verkligheten : En fallstudie av Ã…F PRS

Antalet miljo?direktiv fortsa?tter att o?ka och de befintliga kompletteras regelbundet med nya krav och regler. A?F har tillsammans med industrin och dess leveranto?rer utvecklat ett verktyg, A?F PRS, fo?r att handskas med de problem direktiven skapar fo?r fo?retagen. Syftet med detta arbete var att identifiera fo?retags nuvarande processer fo?r hantering av direktiven REACH, RoHS och ErP och fo?resla? fo?rba?ttringar av PRS i linje med det som identifierats.10 fo?retag valdes ut baserat pa? omsa?ttning och antalet ansta?llda.

I konsumentens tjänst? : Informationsinnehåll i bil- och livsmedelsannonser åren 1966, 1971, 1986 och 2003-2005

Uppsatsen syftar till att undersöka reklamen sett som en mekanism somöverför information om produkter från producenter till konsumenter.Två frågor under söks och besvaras: Har informationsinnehållet i bilochlivsmedelsannonser ökat eller minskat under den senaste 40 åren?Hur har andelen annonser med olika former av information varieratunder perioden? Resultaten visar att det finns en viss antydan till ökning iinformationsinnehållet, men det starkaste mönstret är en pendlande trendmed högt informationsinnehållet i början och slutet av perioden med ettlägre däremellan..

<- Föregående sida 33 Nästa sida ->