Sök:

Sökresultat:

3845 Uppsatser om Projektörer - Sida 2 av 257

Att utnyttja IT i undervisningen

Det hÀr arbetet undersöker anvÀndandet av informationsteknik sÄ som datorer, internet och digitala lÀrresurser i skolors undervisning, med fokus pÄ grundskolor som har ?en till en?-projekt. Ett ?en till en?-projekt innebÀr att varje elev fÄr tillgÄng till en egen dator. Arbetet försöker besvara frÄgan om hur det Àr att arbeta pÄ en skola med ett "en till en"-projekt och hur IT pÄverkar undervisningen dÀr. Svaren pÄ denna frÄgestÀllning fÄs genom ett antal intervjuer med grundskollÀrare som arbetar i ?en till en?-projekt.

Viljan finns, men inte tiden : En kvalitativ studie om hur kunskapsöverföring mellan projekt fungerar pÄ ett av Sveriges största företag och vad som kan göras för att underlÀtta denna process

VÄr studie syftar till att besvara frÄgan om hur kunskap kan överföras mellan projekt och vad som kan göras för att underlÀtta denna process. För att fÄ svar pÄ denna frÄga utförde vi en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer pÄ ett av Sveriges största företag. VÄr studie visar att företagskultur spelar en betydande roll vad gÀller kunskapsöverföring mellan projekt, men att det Àven krÀvs att resurser tilldelas för att kunskapsöverföringsaktiviteterna verkligen ska genomföras. De viktigaste komponenterna för att förbÀttra kunskapsöverföringen Àr, förutom företagskultur och tilldelning av resurser, Àven dialog, rutiner och mÄl samt att lÀrdomar frÄn tidigare projekt blir lÀttare att ta del av och hitta för utomstÄende..

Kunskapsöverföring mellan byggprojekt: en jÀmförande studie av traditionella projekt och partneringprojekt

Kunskapsöverföring har visat sig vara problematiskt i projektorganisationer pÄ grund av projektens tydliga avgrÀnsningar. Byggbranschen Àr en projektorganiserad bransch som av olika anledningar har problem med kunskapsöverföring mellan projekt. Vi finner det dÀrför intressant att undersöka kunskapsöverföring mellan projekt i byggbranschen. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur faktorer gÀllande kultur och struktur pÄverkar kunskapsöverföring mellan projekt i byggföretag samt om och hur dessa faktorer skiljer sig mellan traditionella projekt och partneringprojekt. För att uppfylla syftet och besvara forskningsfrÄgorna har en fallstudie med personliga intervjuer genomförts vid byggföretaget NCC i LuleÄ.

FramgÄng i projekt : En fallstudie av försöket med brÀnslecellsbussar

Denna uppsats Àr en fallstudie av ett EU-projekt. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och förklara projektets faser och vad som fordrades för att projektet skulle bli framgÄngsrikt. Clean Urban Transport Europé-projektet (CUTE) var ett utvecklingsprojekt inom EU som drevs i nio stÀder, Stockholm var en utav dessa. Projektet gick ut pÄ att testköra vÀtgasbussar med brÀnsleceller. Undersökningen avgrÀnsades till delprojektet i Stockholm som av aktörerna ansetts som ett framgÄngsrikt projekt.

DÀrför blir det fel nÀr projektet gör rÀtt! : FramgÄngsfaktorer vid projektstyrning

För att öka vÄr kunskap kring kritiska framgÄngsfaktorer vid genomförande av projekt, har vi identifierat vad vi tror Àr generella framgÄngsfaktorer och fallgropar. Genom att, utifrÄn den befintliga projektteorin, undersöka utförda projekt hos LFV Data har vi kommit fram till att bemanningen av projektgruppen Àr den idag mest förbÀttrings bara fallgropen för att genomföra projekt inom LFV Data, Àven om förankring av mÄl och vision för projekt ocksÄ Àr av stor vikt. Bemanning av projektgruppen Àr den frÀmsta generella framgÄngsfaktorn och vÄr idé Àr att kartlÀgga vilka kompetens omrÄden som behövs för att matcha med befintlig personals kvalifikationer. PolÀrdiagram kan vara till hjÀlp vid denna matchning. Vi menar att bemanningen av projekt Àr det som blir fel, Àven om projektet sedan följer metodiken, har förankring hos ledningen, hÄller tidplanen, och nÄr de ekonomiska mÄlen, dvs gör allt som de ska.

Ett LĂ€rande Projekt

Denna magisteruppsats handlar om lÀrande och hur det pÄverkar individer, projekt och organisationer. EU: s nya satsning pÄ 450 millioner euro, för 2005, visar att fenomenet lÀrande Àr ett, i allra högsta grad, aktuellt Àmne. Det förs en diskussion om varför lÀrandet finns och pÄ vilket sÀtt det inverkar pÄ projektprocessen. Det redogörs Àven för olika sÀtt att se pÄ projekt och hur det stÄr gentemot process samt hur stress, tid, kostnad och lÀrandet stÄr i perspektiv till detta. I undersökningen förs Àven en diskussion om, pÄ vilket sÀtt informationsteknologiska projektverktyg kan stödja lÀrandet..

Kunskap och lÀrande mellan projekt : Project Knowledge Management Office

I dagens kunskapsintensiva verksamheter finns det ett vÀxande behov av att ta tillvara, sprida och skapa kunskap och lÀrande mellan projekt. Samtidigt har det blivit vanligare att verksamheten bedrivs i projektform, dÀr arbetet sker i tidsgrÀnsade projekt mot uppstÀllda mÄl. Traditionellt sÀtt har projekt betraktats som engÄngsföreteelse som inte kommer att upprepas.  Enligt den tanken finns ingen eller litet möjlighet till kunskapsspridning och lÀrande mellan projekten. Idag ses arbetet med kunskap och lÀrande mellan projekt som en möjlighet och Àven som en förutsÀttning för att verksamheten ska överleva pÄ en alltmer konkurrensutsatt marknad.

Ekonomistyrning i projekt : Redovisning, Styrning och uppföljning av lÄnga projekt

Denna rapport avser att behandla ekonomistyrning explicit i lÄnga projekt och lyfta ut och granska de problem som kan uppkomma. Vi har valt att avgrÀnsa undersökningen till lÄnga projekt dÄ dessa inte med automatik fungerar i verksamhetens normala budgeterings och bokslutsprocess. Vi undersöker om det finns specifika problem med att projektets löptid strÀcker sig över flera Är och över Ärsbokslut. Vi har valt att genomföra undersökningen genom en fallstudie dÀr vi har valt ut ett företag som arbetar med vÀldigt lÄnga projekt. Vi tittar pÄ hur budgetering och uppföljning fungerar och vilka problem som kan uppstÄ.

Vi skulle studera ett projekt, men det var redan upptaget! En jÀmförelse mellan teori och empiri under en omorganisation

I vÄr uppsats studerar vi en omorganisation och jÀmför tillvÀgagÄngssÀttet med teorier gÀllande projekt och projektledning. Vi arbetar utifrÄn en retorisk frÄgestÀllning gÀllande om de traditionella projektteorierna rÀcker till som verktyg för att en projektledare skall ha möjlighet att leda ett framgÄngsrikt projekt. Eller Àr det mÄhÀnda sÄ att man som projektledare behöver besitta andra kunskaper Àn ren och skÀr projektteori?Syftet med vÄr forskning grundar sig i att det i dagslÀget Àr mÄnga projekt som misslyckas och vi vill försöka finna orsaken till varför. Under uppsatsens gÄng har vi dykt in i projektteorins vÀrld och byggt pÄ vÄr teoretiska referensram.

ProjektosÀkerhet: en fallstudie av hur projekt pÄverkas av olika osÀkerheter

I dag arbetar organisationer i en turbulent miljö och med komplexa arbetsuppgifter med ökade krav pÄ prestationer, anpassningsförmÄga och flexibilitet. Detta medför att mÄnga organisationer vÀljer projekt bÄde som organisationsform och som arbetsform. DÄ denna arbetsform ofta har snÀva tidsramar, knappa resurser och en hög innovationstakt leder detta till att projektet ofta omges av olika osÀkerheter och risker. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka osÀkerheter som kan finnas i ett projekt och hur dessa pÄverkar projektet. Teorierna behandlar projekt, osÀkerheter i projekt samt projektledarrollen.

Dynamiska metoder för smÄ systemutvecklingsprojekt

Litteratur inom systemutvecklingsomrÄdet visar behov av nya snabbare systemutvecklingsmetoder. Orsaken Àr komplexiteten bÄde i systemutvecklingsprojekten och i organisationer, dÀr systemutveckling sker. Nu föredras smÄ projekt, som omfattar fÀrre Àn tio deltagare och genomförs pÄ mindre Àn ett Är. De traditionella systemutvecklingsmetoder anses vara lÀmpliga för stora projekt. Det finns nya systemutvecklingsmetoder, som fÄr benÀmningen dynamiska metoder, för smÄ projekt.

Informationsbehov vid styrning av EU-projekt inom kommunal verksamhet

Alltsedan Sveriges intrÀde i EU (1995) har internationella samarbetsprojekt kontinuerligt ökat i antal, i denna kategori ingÄr sÄkallade EU-projekt. Denna rapport syftar till att belysa viktiga aspekter i den administrativa hanteringen av ovannÀmnda projekt. Fokus ligger framförallt pÄ redovisning och informationsspridning under projekttiden och efter projektets avslut.Den intervjuundersökning som ligger till grund för resultatet bygger pÄ insamlat material ifrÄn 2 kommuner och 2 organisationer som fungerar som stöd för ett antal kommuner.Resultatet presenteras i form av 7 punkter, vilka anses vara viktiga att beakta vid styrning av EU-projekt. Punkterna kan sÄledes ses som en grund för en projektstyrningsmodell. Resultatet visar att mÄnga styrproblem uppstÄr pÄ grund utav informationsbrist, dÀrför diskuteras punkterna utifrÄn hur de skulle kunna stödjas av ett datorbaserat informationssystem..

Ekonomistyrning av projekt med olika grad av osÀkerhet

Bakgrund: En stor del av projekten som genomförs överskrider de ramar som finns vad gÀller budget, tid och kvalitetsspecifikationer. De problem som uppstÄr vid ekonomistyrning av projekt kan troligtvis till viss del hÀrledas till att projekt genomförs i olika miljöer och sÄledes utsÀtts för olika grad av osÀkerhet. Detta, i kombination med varje projekts unikhet, leder till antagandet att alla projekt inte kan styras pÄ samma sÀtt, utan istÀllet mÄste sannolikt ekonomistyrningen anpassas till det enskilda projektets förutsÀttningar. Syfte: Syftet Àr att beskriva och analysera hur ekonomistyrningen utformas samt Àven hur den bör utformas i projekt som kÀnnetecknas av olika grad av osÀkerhet. Genomförande: Undersökningen genomfördes i form av en fallstudie och den empiriska informationen samlades in genom fyra intervjuer pÄ lika mÄnga företag som arbetar med olika sorters projekt.

Hur mÄnga gÄnger skall man uppfinna hjulet? : LÀrande mellan projekt

Bakgrund: Traditionellt sett har man i projektlitteraturen betraktat projektet som fenomen som en unik engÄngsföreteelse som aldrig kommer att upprepas. Enligt ett sÄdant resonemang skulle möjligheterna till lÀrande mellan projekt vara kraftigt begrÀnsade, om ens existerande. Denna syn pÄ projekt har dock kommit att förÀndras, varvid ett lÀrande mellan projekt inte bara skulle vara möjligt utan Àven kunna ses som en förutsÀttning för överlevnad pÄ en alltmer konkurrensutsatt marknad eftersom projekten bland annat lÀgger grund för konkurrensfördelar. Syfte: Syftet med denna undersökning Àr att beskriva vad man kan lÀra sig mellan projekt, samt att komma med förslag pÄ hur man kan arbeta för att frÀmja lÀrande mellan dem. Genomförande: Undersökningen genomfördes i form av en fallstudie och den empiriska informationen samlades in genom tre intervjuer pÄ lika mÄnga företag som arbetar med utvecklingsprojekt inom elektronik- och telekombranschen.

Organisering av ekonomistyrningen i evenemangsprojekts olika faser : En fallstudie av Aurumgalan och Elmia Husvagn Husbil 2006

SamhÀllets komplexitet och den höga förÀndringstakten tillsammans med den fasta struktur som företag besitter har skapat ett behov av en lösare och mer flexibel struktur sÄsom tillvÀgagÄngssÀttet i ett projekt. Trots denna utveckling lider mÄnga projekt av förseningar, övertrasseringar och till och med misslyckanden. Detta innebÀr att det Àr viktigt att utforma en vÀl utvecklad styrning, vilken kan uttrycka sig pÄ mÄnga olika sÀtt, dÀr ekonomistyrning med dess verktyg Àr en viktig del..

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->