Projektosäkerhet
en fallstudie av hur projekt påverkas av olika osäkerheter
I dag arbetar organisationer i en turbulent miljö och med komplexa arbetsuppgifter med ökade krav på prestationer, anpassningsförmåga och flexibilitet. Detta medför att många organisationer väljer projekt både som organisationsform och som arbetsform. Då denna arbetsform ofta har snäva tidsramar, knappa resurser och en hög innovationstakt leder detta till att projektet ofta omges av olika osäkerheter och risker. Syftet med vår studie är att undersöka vilka osäkerheter som kan finnas i ett projekt och hur dessa påverkar projektet. Teorierna behandlar projekt, osäkerheter i projekt samt projektledarrollen. Den empiriska undersökningen genomfördes genom personliga intervjuer med projektledare. Resultatet av studien visar främst att tillgången på kunniga medarbetare med rätt yrkeskompetens och erfarenhet är den osäkerhetsfaktor som påverkade projektet mest. Studien påvisar också vikten av ett fungerande kommunikations- och informationssystem för att kunna analysera risker och osäkerheter proaktivt i projektet. Vidare framkommer det i studien att projektledaren har en central roll som koordinatör för att vägleda och styra projektet mot de uppsatta målen.