Sök:

Hur många gånger skall man uppfinna hjulet?

Lärande mellan projekt


Bakgrund: Traditionellt sett har man i projektlitteraturen betraktat projektet som fenomen som en unik engångsföreteelse som aldrig kommer att upprepas. Enligt ett sådant resonemang skulle möjligheterna till lärande mellan projekt vara kraftigt begränsade, om ens existerande. Denna syn på projekt har dock kommit att förändras, varvid ett lärande mellan projekt inte bara skulle vara möjligt utan även kunna ses som en förutsättning för överlevnad på en alltmer konkurrensutsatt marknad eftersom projekten bland annat lägger grund för konkurrensfördelar. Syfte: Syftet med denna undersökning är att beskriva vad man kan lära sig mellan projekt, samt att komma med förslag på hur man kan arbeta för att främja lärande mellan dem. Genomförande: Undersökningen genomfördes i form av en fallstudie och den empiriska informationen samlades in genom tre intervjuer på lika många företag som arbetar med utvecklingsprojekt inom elektronik- och telekombranschen. Resultat: Vi har identifierat fem områden inom projektverksamhet som vi bedömer som centrala samt tack vare deras generella karaktär möjliga att lära sig inom och sedan applicera lärdomarna på andra projekt.. Eftersom utvecklingsprojekt på grund av deras höga unicitet bör vara de projekt som är svårast att lära sig mellan, bör våra slutsatser och den modell för utvärdering vi utvecklar även gälla för andra typer av projekt.

Författare

Johan Albertson Carlos Guerrero

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Ekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..