Sök:

Att utnyttja IT i undervisningen


Det här arbetet undersöker användandet av informationsteknik så som datorer, internet och digitala lärresurser i skolors undervisning, med fokus på grundskolor som har ?en till en?-projekt. Ett ?en till en?-projekt innebär att varje elev får tillgång till en egen dator. Arbetet försöker besvara frågan om hur det är att arbeta på en skola med ett "en till en"-projekt och hur IT påverkar undervisningen där. Svaren på denna frågeställning fås genom ett antal intervjuer med grundskollärare som arbetar i ?en till en?-projekt. Dessa intervjusvar jämförs också med vad litteratur och aktuell forskning säger om användandet av informationsteknik i skolan och undervisning. Intervjufrågorna tillsammans med litteratur och forskningsrapporter, som ger svar på hur man kan se på lärande och IT och vilka positiva effekter informationstekniken kan ha, ger en bild av hur det är att arbeta på en skola med ett "en till en"-projekt och hur IT påverkar undervisningen där. Några av de saker som besvarades under intervjuerna är: elevers och lärares digitala kompetens, vilka kompetensbehov som finns, vilka mål man har med sitt ?en till en?-projekt, positiva och negativa effekter av projektet samt hur man som lärare förändrat sin undervisning.

Författare

Tobias Kroon

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..