Sök:

Sökresultat:

11921 Uppsatser om Prematurfödda barn - Sida 33 av 795

Barns lek : En studie om barns initiativ till lek i förskolan

 Studien berör barns initiativtagande till lek i förskolan. Inom det sociokulturella perspektivet anvÀnder barn kulturella redskap som hjÀlp för initiativ till lek. Studien har utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning som gjorts inom omrÄdet. Studiens syfte Àr att undersöka hur barn i förskolan tar initiativ till lek. Studien baseras pÄ barnobservationer och intervjuer med pedagoger och barn.

Barn i sorg : NÄgra pedagogers tankar om hur man kan bemöta barn i sorg i förskolan.

Den hÀr studien handlar om barn som befinner sig i sorg. Begreppet sorg Àr stort och svÄrt att förstÄ. Syftet med studien Àr att undersöka vilken beredskap nÄgra pedagoger i förskolan kÀnner att de har nÀr det gÀller att möta barn i barngruppen som befinner sig i sorg efter ett dödsfall i sin nÀrhet. Vidare Àr ett syfte att skapa en bild av hur man som pedagog i förskolan kan bemöta barn i deras sorgearbete och vilka metoder som kan underlÀtta för dem. Till sist ska studien belysa vilket stöd pedagoger kÀnner att de har för att hjÀlpa barn i sorg.

Sexualbrott mot barn: De socialrÀttsliga effekterna av övergrepp mot barn

Att barn erhÄller stöd, omtanke samt uppfostran pÄ det sÀtt vilket gör att de vÀxer upp till starka individer som bland annat kan skilja pÄ rÀtt och fel Àr viktigt. Syftet med denna framstÀllan har dÀrför varit att utreda vilket skydd som tillförsÀkras barn. Vilken men Àven vad det finns för lagstiftning för att barn skall tillförsÀkras skydd, stöd och hjÀlp. Hur socialtjÀnsten bedriver sitt arbete gÀllande Àrenden som rör barn. Vilka förutsÀttningar som skall föreligga för att frivilliga omhÀndertaganden eller tvÄngsÄtgÀrder skall bli aktuellt.

HöglÀsning i förskolan : Hur höglÀsning kan anvÀndas som en sprÄkutvecklande aktivitet

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka om höglÀsning i en mindre grupp barn pÄ förskolan kan vara en sprÄkutvecklande aktivitet. Syftet Àr ocksÄ att belysa hur man kan arbeta med en bok. Den metod vi anvÀnt oss av Àr fÀltstudier pÄ en förskola med aktiviteter runt en bok. Vid fyra tillfÀllen trÀffade vi fem barn. Vi filmade deras aktiviteter samt transkriberade samtal.

Barnets rÀtt att komma till tals i familjebehandling. Familjebehandlarnas röster om Barnkonventionens artikel 12 i praktiken.

Syftet med studien var att undersöka hur barnkonventionens artikel 12, barns rÀtt att komma till tals tillÀmpas i familjebehandling genom att göra en pilotstudie. Familjebehandlare inom kommunens öppenvÄrd fick svara pÄ hur de gjorde barn delaktiga, pÄ vilket sÀtt barn kom till tals och ifall det fanns tillfÀllen nÀr barn inte skulle delta i familjebehandlingen. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor gjordes en semistrukturerad telefonintervju. Den valda teorin var systemteori.  Studien innefattade Àven familjebehandling, barnkonventionen och BBIC.

Att möta barns och elevers olikheter : NÄgra lÀrares tankar om arbetet med barn och elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med studien Àr att studera vilka uppfattningar lÀrare pÄ förskola, gymnasieskola och gymnasiesÀrskola har om barn och elever i behov av sÀrskilt stöd och om arbetet för att möta barn och elever utifrÄn deras olika behov och förutsÀttningar.För att genomföra studien anvÀndes ett kvalitativt perspektiv med samtalsintervjuer som metod för att fÄnga in lÀrares uppfattningar om barn och elever i behov av sÀrskilt stöd och om arbetet för att möta barns och elevers olikheter. Resultatet har analyserats utifrÄn en kvalitativ innehÄllsanalys med utgÄngspunkt ur studiens frÄgestÀllningar.För att fÄ en djupare tolkning har resultatet analyserats ytterligare med utgÄngspunkt i studiens teoretiska referensram med Piaget, Dewey och Vygotskijs lÀrandeteorier samt det kategoriska och relationella perspektivet. I analysen framtrÀdde sex kategorier som skapar förutsÀttningar i arbetet för att möta barns och elevers olikheter. De sex kategorierna Àr Barn i behov av sÀrskilt stöd, Barn med behov av sÀrskilt stöd, Undervisningsmiljö, Relationer, Stödfunktioner samt Utbildning och kompetens.Slutsatser som kan dras Àr att lÀrarna har varierande definitioner av barn och elever i behov av sÀrskilt stöd. VÄra reflektioner av definitionen dÄ det inte finns nÄgon entydig definition Àr att det fÄr konsekvenser för hur barn och elever blir bemötta.

"Barn ska fÄ vara barn": En studie om vilken kunskap och erfarenhet förÀldrar till barn pÄ smÄbarnsavdelningar har om lÀroplanen för förskola.

Syftet med denna studie var att beskriva, analysera och förstÄ hur förÀldrar till barn pÄ smÄbarnsavdelningar ser pÄ förskolans arbete och vilka tankar och Äsikter de har om lÀroplanen. Studien Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med sex förÀldrar till barn som Àr 1-3 Är. En hermeneutisk ansats har anvÀnts genom hela studien, framförallt vid tolkning och analys av intervjuerna. Resultaten visar att förÀldrar i första hand har sina barn pÄ förskolan pÄ grund av arbete, men Àven för att barnen skulle fÄ stimulans och trÀffa andra barn. Det Àr ocksÄ viktigt för de flesta förÀldrar att barnen lÀr sig nÄgot pÄ förskolan, till exempel konfliktlösning, fÀrger och former.

Socialsekreterares uppfattning om skolvÀgran : om ansvarsfrÄgor, metodval och samarbete nÀr barn skolvÀgrar

Uppsatsens syfte har varit att fÄ förstÄelse för hur socialsekreterare tÀnker kring och arbetar med Àrenden dÀr barn och ungdomar skolvÀgrar. FrÄgorna som uppsatsen försökt besvara Àr hur socialsekreterare beskriver sin förstÄelse för fenomenet skolvÀgran och hur de arbetar med barn och ungdomar som skolvÀgrar, hur de ser pÄ tillgÀngliga och alternativa arbetsmetoder kring skolvÀgran samt hur de beskriver sin kontakt med skolorna och barn- och ungdomspsykiatrin. Urvalet bestÄr av sju utredande socialsekreterare inom Stockholms stad som har erfarenhet av arbete med skolpliktiga barn och ungdomar som skolvÀgrar. Metodvalet Àr kvalitativa djupintervjuer som tolkats utifrÄn en fenomenologisk ansats. Analysen har haft sin grund i ett organisationsteoretiskt perspektiv.

Identifiering av riskfaktorer för utveckling av normbrytande beteende hos smÄ barn

Barn som redan i tidig barndom uppvisar normbrytande beteende löper ökad risk för en senare kriminell utveckling. Syftet med föreliggande studie var att simultant undersöka evidensbaserade riskfaktorer för normbrytande beteende. Multipla regressionsanalyser anvÀndes för att se vilka riskfaktorer som bÀst kunde förklara normbrytande beteende. Undersökningen genomfördes genom rapporter frÄn förskolelÀrare (n=298) och förÀldrar (n=239) till barn i tre- till femÄrsÄldern. De riskfaktorer som undersöktes var riskfaktorer pÄ individ- och familjenivÄ som kan anses pÄverkbara och direkt mer Àn indirekt kopplade till normbrytande beteende.

SjÀlvkÀnsla och identitet hos tvÄsprÄkiga barn

A b s t r a c tI Sverige bor mÄnga barn med utlÀndsk bakgrund. MÄnga av dessa barn Àr flersprÄkiga eftersom de talar svenska, ett hemsprÄk och oftast Àven engelska. Syftet med uppsatsen var att undersöka om tvÄsprÄkighet pÄverkar sjÀlvkÀnsla och identitet hos barn. Uppsatsen innehÄller en litteraturstudie om begreppen tvÄsprÄkighet, sjÀlvkÀnsla och identitet samt en kvalitativ intervjuundersökning dÀr tretton barn i Ärskurs sex berÀttade om sina upplevelser angÄende dessa begrepp. Resultaten visade inget tydligt mönster mellan tvÄsprÄkighet Ä ena sidan och sjÀlvkÀnsla och identitet Ä andra sidan.

Dödligt vÄld mot barn inom familjen

Bakgrund: Varje Är avlider 1,4 miljoner mÀnniskor till följd av vÄld i vÀrlden, varav 34000 Àr barn. I Sverige rapporteras i genomsnitt 95 fall av dödligt vÄld dÀr tre av dessa fall Àr dödligt vÄld mot barn. Det dödliga vÄldet mot barn sker till stor del i hemmet, av en familjemedlem. Det övergripande syftet med den systematiska litteraturstudien var att redogöra för dödligt vÄld mot barn inom familjen. Följande frÄgestÀllningar skulle besvaras: redogöra för vilka förövarna var vid dödligt vÄld mot barn inom familjen, redogöra för vilka dödsorsakerna var vid dödligt vÄld mot barn inom familjen, redgöra för Älder pÄ offret vid dödligt vÄld mot barn inom familjen.

Barnmisshandel

 Tanken men denna studie var att fÄ djupare insikt i hur mÀnniskor som arbetar med barn ser pÄ barnmisshandel och vilka förhÄllningssÀtt de stÀller sig till nÀr de misstÀnker att ett barn blir vanskött/misshandlad. Forskare inom omrÄdet menar att det finns olika sÀtt att behandla och bemöta barn som utsatts eller utsÀtts för misshandel men att informationen om hur de som arbetar med barn varje dag ska förhÄlla sig nÀr de möter barn som fÄr uppleva eller har upplevt denna typ av misÀr.                        Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod dÀr jag intervjuat sex personer som möter barn varje dag i sitt yrke dÀribland behandlare, socialsekreterare och förskolepedagoger. Resultatet analyserades med hjÀlp av studie i tidigare teori och forskning.                        Resultatet visade att samtliga intervjuade förskolepedagoger Àr relativt osÀkra pÄ hur de skulle förhÄlla sig dÄ de hamnar i en situation dÀr de misstÀnker barnmisshandel och en anmÀlan behövs göras Àven om de i första hand alltid ser till barnets bÀsta medan behandlare och socialsekreterare hade en tydlig plan nÀr det gÀller att fÄ in anmÀlan och behandla Àrendena vidare..

Frivillighetens betydelse vid grÀnsdragningen mellan vÄldtÀkt mot barn och sexuellt utnyttjande av barn

Denna uppsats avsÄg att undersöka Äldersskillnader inom heterosexuella par och hur det pÄverkar barnafödandet, antal gemensamma barn. Hypoteserna som stÀlldes var att nÀr kvinnan Àr den Àldre tenderar antalet barn att minska samt att om mannen Àr den Àldre tenderar antalet barn att öka. Uppsatsen har redogjort för tidigare forskning pÄ respektive omrÄde och har sedan genom datafrÄn LevnadsnivÄundersökningen anvÀnt en kvantitativ metod. Detta för att undersöka om ett samband finns mellan intervjuperson och parters Äldersskillnad och antal barn som paret har tillsammans. Uppsatsen har Àven kontrollerat för om det kan finnas bakomliggande orsaker som utbildning, nettoinkomst och ursprungsland kan pÄverka valet av antal barn.

Det dÀr som alla pratar om : En studie i Internets pÄverkan pÄ annonsmarknaden enligt tio branschpersoner

Syftet med arbetet var att undersöka fem pedagogers beredskap att ta emot och arbeta med barn i behov av sÀrskilt stöd med speciell inriktning mot autism i förskolan, liksom hur pedagogerna förhöll sig till kunskap och material för att stötta dessa barn pÄ bÀsta sÀtt. För att fÄ fram konkret fakta kring autism, barnsyn och arbetssÀtt har jag anvÀnt mig av litteratur som var relevant för dessa Àmnen. Det som huvudsakligen kom fram i litteraturgenomgÄngen var vad autism Àr, diagnostisering, vikten av kommunikation för barn i behov av sÀrskilt stöd och att se dessa barn som individer, men Àven resurser och arbetssÀtt. Som metod valde jag att genomföra en kvalitativt inriktad undersökning och anvÀnde mig dÄ av kvalitativa intervjuer. Resultatet visar att pedagogerna har olika uppfattningar om bÄde extra utbilningar och anvÀndandet av hjÀlpmedel.

TAKK med barn med Downs syndrom i förskolverksamhet

Syftet med denna studie har varit att öka vÄra kunskaper om förskollÀrares erfarenheter av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) som en kommunikativ resurs i interaktion med barn med Downs syndrom (DS) i förskoleverksamhet. Denna studie har fokuserat pÄ hur förskollÀrare beskriver att TAKK anvÀnds pÄ samlingar, hur TAKK anvÀnds i andra situationer och hur TAKK inkluderar övriga barn pÄ samlingarna. Ett fjÀrde fokus har varit pÄ hur TAKK, enligt förskollÀrarna, pÄverkar barns med DS sprÄk, kommunikation och kunskapsutveckling.För att samla in data till vÄr studie har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer. Vi har sammanlagt genomfört Ätta intervjuer med förskollÀrare som har erfarenheter av TAKK och barn med DS. Samtliga respondenter i studien har fÄtt utbildning av TAKK via habiliteringen.

<- FöregÄende sida 33 NÀsta sida ->