Sök:

Barn i sorg

Några pedagogers tankar om hur man kan bemöta barn i sorg i förskolan.


Den här studien handlar om barn som befinner sig i sorg. Begreppet sorg är stort och svårt att förstå. Syftet med studien är att undersöka vilken beredskap några pedagoger i förskolan känner att de har när det gäller att möta barn i barngruppen som befinner sig i sorg efter ett dödsfall i sin närhet. Vidare är ett syfte att skapa en bild av hur man som pedagog i förskolan kan bemöta barn i deras sorgearbete och vilka metoder som kan underlätta för dem. Till sist ska studien belysa vilket stöd pedagoger känner att de har för att hjälpa barn i sorg. Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger i förskolan upplever sin beredskap när det gäller att möta barn i barngruppen som befinner sig i sorg efter ett dödsfall. Hur beskriver några pedagoger att de vill bemöta ett barn/barngrupp i förskolan som upplevt ett dödsfall i sin närhet? Hur ser arbetet ut i förskolan när det gäller att hantera barns sorg? Vilket stöd känner/önskar pedagogerna att de har för sitt handlande när de gäller att möta barn i sorg? Kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fyra verksamma pedagoger från två olika förskolor har genomförts. Intresset om att fånga hur pedagoger tänker om bemötandet av barn i sorg avgjorde metodvalet. Resultatet visar att de pedagoger som har erfarenhet av möten med barn i sorg känner sig mer förberedda för eventuellt nya sådana situationer. Alla pedagogerna var överens om att en tydlig krisplan är en av de viktigaste delarna för att bemötandet av barnen ska bli så bra som möjligt. Det mest betydelsefulla för ett barn som befinner sig i sorg är att de omges av människor som förstår dem och som ger dem god omsorg. Ett väl fungerande arbetslag utgör en stor styrka och trygghet för pedagogerna själva i arbetet med barn i sorg. Via kunskap och kärlek kan man utifrån olika metoder hjälpa barnen att hitta vägar att bearbeta sin sorg och komma vidare i livet. Leken har en betydande roll när det gäller att låta barnen ge uttryck för sig sorg.

Författare

Emelie Lindberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..