Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 21 av 168

Bland frÄgor och svar - vem sÀger vad, nÀr och var? : En undersökning om högstadieelevers situationsanpassade sprÄkbruk

Uppsatsen behandlar skolelevers talade sprÄk och de olika sprÄkliga varieteter som elever anvÀnder i skolan beroende pÄ undervisningssituation. UtgÄngspunkten Àr hypotesen att det talade sprÄket skiljer sig mer eller mindre beroende pÄ skolÀmne. Jag har dÀrför följt tvÄ olika klasser under sammanlagt 12 idrotts- och SO-/svensklektioner för att ta reda pÄ hur elevernas talade sprÄk skiljer sig mellan praktiska och teoretiska skolÀmnen. Det ligger Àven i mitt intresse att undersöka om och i sÄdana fall hur flickors och pojkars sprÄk skiljer sig Ät. I uppsatsen behandlas Àven hur eleverna stÀller och besvarar frÄgor.

GrÄ dilemman i dataspel : Konsekvensers inverkan pÄ spelares agerande i moraliska dilemman

Arbetet redogör för konsekvensers inverkan pÄ spelares agerande i moraliska dilemman i dataspel. Arbetet försöker Àven underlÀtta framtida debatt inom omrÄdet genom att definiera begreppen svart-vita dilemman, grÄ dilemman, moraliska konsekvenser och praktiska konsekvenser. Tidigare statistik visar att ungefÀr 15 % av spelare agerar omoraliskt i spel som inte ger nÄgra incentiv till att göra sÄ, arbetet testar hypotesen att andelen spelare som agerar omoraliskt ökar om spelet uppmuntrar omoraliskt beteende. Arbetet lÀt Ätta testpersoner spela ett spel dÀr de stÀlldes inför Ätta svart-vita dilemman, undertiden samlades data in om deras agerande i spelet. Resultatet visade att testpersonerna agerade omoraliskt 17 % av gÄngerna, alltsÄ ingen signifikant ökning frÄn 15 %.

Förskolans naturvetenskap: En fallstudie av förskollÀrares beskrivningar och faktiska praktik

Syftet med vÄr fallstudie var att studera hur förskollÀrare beskriver sitt arbete med naturvetenskap i förskolan och Àven studera hur detta kan ta sig i uttryck i yrkespraktiken. För att kunna besvara vÄrt syfte har vi gjort kvalitativa intervjuer och observationer med fem förskollÀrare i LuleÄ kommun. Resultatet som vi kom fram till efter vi hade analyserat intervjuerna och observationerna visar att förskollÀrarnas beskrivningar av sitt arbetssÀtt oftast stÀmmer bra överens med vad de gör i praktiken. Deras arbetssÀtt utgÄr ifrÄn lÀroplanen dÀr barn har möjlighet att pÄ ett lekfullt och utforskande sÀtt möta naturvetenskap i förskolan. VÄrt resultat visar att naturvetenskap i förskolan handlar mest om djur och natur men i nÄgra enstaka fall arbetar de Àven med kemi och fysik.

VÀxtlista för VÀsterbottens lÀn, zon V-VIII

Det hÀr Àr ett arbete om ekologisk dagvattenhantering i Stockholm. OmrÄdet vi har valt att arbeta med Àr KungstrÀdgÄrden som ligger vid vattnet i centrala Stockholm. Arbetet Àr utfört dels som en skrivuppgift och dels som en gestaltning som behandlar de praktiska lösningarna i kombination med ett estetiskt vÀrde. Gestaltningsförslaget ingÄr i en internationell tÀvling för studenter som har hÄllbart tÀnkande i fokus.

Gymnasieelevers konsumtion av sötsaker, lÀsk,  energidryck och snacks: En tvÀrsnittsstudie

Bakgrund: Konsumtionen  av sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks kan vara relaterad till olika slags sjukdomar  pÄ grund av  energi-  och fettmÀngden  samt tillgÄngen till dessa livsmedel.  Kunskap om  konsumtionsmönster  och konsumtionsplatser  för  dessa  livsmedel saknas för gymnasieelever. Syfte: MÄlet med denna studie var att kartlÀgga gymnasieelevers konsumtion av sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks. Metod:  En tvÀrsnittsstudie med tio enkÀtfrÄgor om konsumtionsmönster och konsumtionsplatser för  sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks genomfördes pÄ 74  gymnasieelever i Ärskurs tvÄ under tvÄ dagar.  Resultat:  I resultaten kom det fram att det vanligaste stÀllet att köpa sötsaker och lÀsk som konsumerades pÄ skoltid var vid elevfiket. Det som konsumerades pÄ fritiden var vanligast köpt i affÀrer. Det framgick ocksÄ signifikanta skillnader i hög- och totalkonsumtionen mellan könen och mellan praktiska och teoretiska program.

Möjligheter till motivation för fysisk aktivitet : En interventionsstudie avsedd att motivera elever till fysisk aktivitet genom sjÀlvbestÀmmande

Syftet med studien var att under en femveckorsperiod undersöka möjligheterna till att förÀndra elevers motivation till fysisk aktivitet. UtifrÄn detta syfte formulerades följande frÄgestÀllning:Vad sker med elevers motivation till fysisk aktivitet om den praktiska undervisningen utformas efter self-determination theory?För att utforma den praktiska undervisningen efter self-determination theory valdes Engstöms praktiker som en grund och stöttepelare i planeringen och genomförandet av lektionerna. Vilket gav en underliggande frÄgestÀllning till den ovanstÄende:- Vilka praktiker finns representerade i underökningsgruppen?Studien har genomförts pÄ en högstadieskola i mellersta Sverige, dÀr tvÄ klasser i Ärskurs (Äk) 8 valdes ut att delta i studien.

Marknadssegmentering : Teori = Empiri?

Bakgrund: En viktig del av företagsstrategin Àr marknadssegmentering. Genom den kan företag fÄ bÀttre kunskap om sina kunder och deras behov och dÄ kan kunderna nÄs effektivare. Marknadssegmentering Àr ett vÀl utforskat Àmne och det har utvecklats hjÀlpmedel och modeller för att underlÀtta för företag att utarbeta en vÀl fungerande marknadssegmentering. Trots den akademiska vÀrldens försök att konkretisera teorier till praktiska riktlinjer, verkar de inte fungera i verkligheten. Företag vet inte hur de ska hantera den information som finns tillgÀnglig, vilket enligt oss Äterspeglar en brist i samspelet mellan den akademiska vÀrlden och företagsvÀrlden.Syfte: Med den hÀr uppsatsen vill vi undersöka om det finns ett gap mellan den marknadssegmentering som har utvecklats i den akademiska vÀrlden och den marknadssegmentering som anvÀnds i den praktiska företagsvÀrlden.

Marknadssegmentering: Teori = Empiri?

Bakgrund: En viktig del av företagsstrategin Àr marknadssegmentering. Genom den kan företag fÄ bÀttre kunskap om sina kunder och deras behov och dÄ kan kunderna nÄs effektivare. Marknadssegmentering Àr ett vÀl utforskat Àmne och det har utvecklats hjÀlpmedel och modeller för att underlÀtta för företag att utarbeta en vÀl fungerande marknadssegmentering. Trots den akademiska vÀrldens försök att konkretisera teorier till praktiska riktlinjer, verkar de inte fungera i verkligheten. Företag vet inte hur de ska hantera den information som finns tillgÀnglig, vilket enligt oss Äterspeglar en brist i samspelet mellan den akademiska vÀrlden och företagsvÀrlden.Syfte: Med den hÀr uppsatsen vill vi undersöka om det finns ett gap mellan den marknadssegmentering som har utvecklats i den akademiska vÀrlden och den marknadssegmentering som anvÀnds i den praktiska företagsvÀrlden.

PÄ vÀg mot ett nytt yrke : YrkeslÀrarstudenters VFU och handledning ur ett studentperspektiv

FrĂ„gor om förhĂ„llandet mellan vetenskap, teori och det praktiska kunnandet diskuteras ofta i olika utbildningar. Även i yrkesutbildningar som exempelvis lĂ€rarutbildningen, Ă€r motsĂ€ttningen mellan den högskoleförlagda utbildningen och yrkespraxis centrala problem. Dessa frĂ„gestĂ€llningar Ă€r viktiga att belysa och ytterligare kunskap behövs inom omrĂ„det för att medverka till att lĂ€rare som utbildas pĂ„ ett lĂ€mpligt sĂ€tt kan integrera teori och praktik i sitt arbete. Syftet med uppsatsen var att beskriva och analysera hur de studerande pĂ„ yrkeslĂ€rarutbildningen, utan tidigare erfarenhet frĂ„n skolan, upplever handledningen under den verksamhetsförlagda utbildningen. FrĂ„gestĂ€llningarna handlade ocksĂ„ om de studerande anser att handledningssamtalen har bidragit till en integrering av yrkeskunskaper, högskolans teori och skolans praktiska verksamhet. Enligt forskare har de teoretiska Ă€mnenas anseende ökat och de praktiska inslagen i utbildningar har minskat och förlorat i status. I utredningen om lĂ€rarutbildning, SOU 1999:63 stĂ€lls krav att minska skillnaden mellan teori och praktik.

Personlighetsdrag, lÀrande och betyg : Extroverta idrottare och samvetsgranna naturvetare?

I detta arbete har samband mellan personlighetsdrag definierade enligt Femfaktor-modellen gentemot strategier för lÀrande och erhÄllna betyg undersökts.  53 gymnasieelever pÄ naturvetarprogrammet samt 6 lÀrare deltog i studien. En tidigare rapporterad association mellan höga idrottsbetyg och extraversion (t.ex. hög sjÀlvsÀkerhet, mera utÄtriktad, mer spÀnningssökande) var statistiskt signifikant Àven i denna studie.  TvÄ andra personlighetsdrag, vÀnlighet/vÀrme samt kÀnslomÀssig stabilitet, visade Àven signifikans, p<0,05, gentemot höga betyg i biologi/kemi. Hypotesen att lÀrare tenderar att ge högre betyg till elever som har likande personlighetsdrag som de sjÀlva kunde inte verifieras i denna studie. I studien fanns exempel pÄ lÀrare som gav högsta betyg till elever vars personligheter i vissa avseenden var motsatta lÀrarens.DÄ personlighetsdrag stÀlldes gentemot lÀrande, bÄde i enkÀt och intervjuer, pekade resultaten pÄ att elever har olika strategier för att underlÀtta sitt lÀrande och det som fungerar för en elev kan vara ineffektivt för andra. Detta understryker vikten av att lÀraren varierar undervisningen sÄ att inte bara en strategi för lÀrande premieras..

Receptfria vÀrktabletter bland vuxna : Konsumtion av receptfria vÀrktabletter och förekomst av ekonomiska bekymmer, Àngslan, Ängest och oro och stress.

Bakgrund: Konsumtionen  av sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks kan vara relaterad till olika slags sjukdomar  pÄ grund av  energi-  och fettmÀngden  samt tillgÄngen till dessa livsmedel.  Kunskap om  konsumtionsmönster  och konsumtionsplatser  för  dessa  livsmedel saknas för gymnasieelever. Syfte: MÄlet med denna studie var att kartlÀgga gymnasieelevers konsumtion av sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks. Metod:  En tvÀrsnittsstudie med tio enkÀtfrÄgor om konsumtionsmönster och konsumtionsplatser för  sötsaker, lÀsk, energidryck och snacks genomfördes pÄ 74  gymnasieelever i Ärskurs tvÄ under tvÄ dagar.  Resultat:  I resultaten kom det fram att det vanligaste stÀllet att köpa sötsaker och lÀsk som konsumerades pÄ skoltid var vid elevfiket. Det som konsumerades pÄ fritiden var vanligast köpt i affÀrer. Det framgick ocksÄ signifikanta skillnader i hög- och totalkonsumtionen mellan könen och mellan praktiska och teoretiska program.

Kvinna och chef inom Polismyndigheten i Hallands lÀn

SammanfattningEtt mÄl inom svenskt polisvÀsende Àr att skapa en jÀmnare könsfördelning med avseende pÄ chefsfunktioner inomoperativ verksamhet. Mot bakgrund i detta startade Polismyndigheten i Hallands lÀn under hösten 2007 ettstrategiskt lÄngsiktigt utvecklings- och ledarskapsprojekt.Syftet med denna undersökning Àr tvÄdelat, dÀr ett praktiskt och ett abstrakt teoretiskt syfte har sammanfogats.Det praktiska syftet avser pÄ att utvÀrdera utvecklings- och ledarskapsprojektet ?Att vara chef i operativverksamhet?. Det teoretiska syftet Àr att undersöka om det finns nÄgra genus- och könsrelaterade förestÀllningar,normer och vÀrderingar inom Polismyndigheten i Hallands lÀn som har en negativ inverkan pÄ kvinnorsmöjligheter att söka sig till chefstjÀnster.Undersökningens empiriska material har samlats in genom en enkÀtundersökning och analyserats med teorier omutvÀrdering och genus- och könsmaktsordning. De resultat som framkommit visar att projektet var ettframgÄngsrikt utvecklings- och ledarskapsprojekt.

Deliberativa samtal och det demokratiska uppdraget

Elevinflytande och demokrati Àr tvÄ ord som tolkas och förstÄs olika av olika personer. Det finns flera olika teoretiska ÄskÄdningar att vÀlja mellan nÀr man gör sin tolkning. Vi har sett en förskjutning i synen pÄ demokrati de senaste Ären, dÀr en allt större tyngdpunkt har lagts pÄ dialogen som demokratins hörnsten. Detta syns Àven i Skolverkets texter och borde sÄledes Äterspeglas ute pÄ skolorna. Vi har gjort en litteraturgenomgÄng dÀr vi studerat kunskapsbegreppet ur en socialkonstruktivistisk synvinkel och relaterat detta till tankar om deliberativ demokrati och deliberativa samtal, samt en kvalitativ empirisk studie för att försöka fÄ syn pÄ vilken demokratisyn nÄgra lÀrare och elever har och hur de arbetar för att uppfylla de mÄl och beskrivningar som ges i Lpo 94, kapitel 2.3, om elevers inflytande. PÄverkar strömningar inom den demokratiteoretiska diskussionen det praktiska arbetet pÄ lokal nivÄ? Av intervjuerna framgÄr att de intervjuade lÀrarna tycker att elevinflytande Àr viktigt, men det framgÄr i jÀmförelsen med elevernas svar att detta inte alltid synliggöres i det praktiska arbetet.

HÄllbar utveckling i skolan : - en studie om hur lÀrare arbetar med hÄllbar utveckling i skolan

HÄllbar utveckling i skolan? en studie om hur lÀrare arbetar med hÄllbar utvecklingSustainable development in school? a study about teachers work with sustainable developmentI detta arbete har jag tittat pÄ hur lÀrare med inriktning mot naturvetenskapliga Àmnen arbetar med hÄllbar utveckling i klassrummet. Jag har i teoriavsnittet valt att börja med en definition av begreppet hÄllbar utveckling dÀr de tre olika perspektiven miljö, socialt och ekonomi tas upp. Sedan beskrivs det aktuella miljöproblemet global uppvÀrmning, för att sedan i teori delen ta upp vad som stÄr om hÄllbar utveckling i lÀroplanen och i kursplanerna för kemi, biologi och fysik. I det sista teoriavsnittet beskrivs hur tvÄ olika skolor har arbetat pÄ olika sÀtt med hÄllbar utveckling.Metoden som har anvÀnts i undersökningen Àr kvalitativa intervjuer dÀr fyra naturvetenskapslÀrare har intervjuats om sin undervisning i hÄllbar utveckling.

Motivation och self-efficacy i omstÀllningsstödet : En kvalitativ analys

Utvecklingen under de senaste decennierna visar att fÀrre elever intresserar sig för naturvetenskapliga studier och mÄnga har svÄrt att se meningen med innehÄllet. Det finns en omfattande forskning som visar att det inte Àr naturvetenskapen i sig som eleverna avfÀrdar utan att det mer handlar om hur innehÄllet hanteras i skolan. Utanför skolan verkar mÄnga ta del av viktiga diskussioner kopplade till naturvetenskap och stÀller bland annat frÄgor till olika medier dÀr forskare bemöter och svarar pÄ allmÀnhetens intresse. Detta spontana intresse undersöks i detta arbete med hjÀlp av innehÄllsanalys. Urvalet Àr hÀmtat frÄn tvÄ populÀrvetenskapliga tidskrifter med omfattning av 1492 antal frÄgor.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->