Sök:

Förskolans naturvetenskap

En fallstudie av förskollärares beskrivningar och faktiska praktik


Syftet med vår fallstudie var att studera hur förskollärare beskriver sitt arbete med naturvetenskap i förskolan och även studera hur detta kan ta sig i uttryck i yrkespraktiken. För att kunna besvara vårt syfte har vi gjort kvalitativa intervjuer och observationer med fem förskollärare i Luleå kommun. Resultatet som vi kom fram till efter vi hade analyserat intervjuerna och observationerna visar att förskollärarnas beskrivningar av sitt arbetssätt oftast stämmer bra överens med vad de gör i praktiken. Deras arbetssätt utgår ifrån läroplanen där barn har möjlighet att på ett lekfullt och utforskande sätt möta naturvetenskap i förskolan. Vårt resultat visar att naturvetenskap i förskolan handlar mest om djur och natur men i några enstaka fall arbetar de även med kemi och fysik. De slutsatser som vi kan dra av vår studie är att förskollärarnas intresse och kunskap inom naturvetenskap har betydelse för barns intresse och lärande. Vi har också kommit fram till att det inte räcker med att barnen utforskar och experimenterar utan det gäller också att samtala och reflektera om detta för att kunna få fram barnens tankar och därigenom hjälpa dem vidare i deras lärande och utveckling.

Författare

Malin Lundqvist Adela Ulakovic

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..