Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 12 av 168

Datortomografi av hjĂ€rtats kranskĂ€rl: ÅtgĂ€rder för en optimal undersökning avseende strĂ„ldos och bildkvalitet

Idag a?r invasiv koronarangiografi (IKA) fo?rstahandsmetoden fo?r att hitta och a?tga?rda stenoser i hja?rtats kranska?rl. En alternativ underso?kning och en relativt ny metod a?r datortomografisk koronarangiografi (DTKA). Kranska?rl har tidigare varit sva?ra att avbilda med datortomografi (DT), men tack vare den snabba tekniska utvecklingen inom DT bo?rjar metoden bli allt mer vanlig, eftersom den a?r icke-invasiv och kan ge patienten mindre stra?ldos a?n IKA.

Den praktiska hanteringen av dagvatten: en studie av tre viktiga aktörer i förvaltningen av vattnet inom Lule Àlvs avrinningsomrÄde

Uppsatsen har syftat till att undersöka den praktiska hanteringen av dagvattenfrÄgor i förhÄllande till den rÀttsliga regleringen av dessa frÄgor, med utgÄngspunkt frÄn tre viktiga aktörer inom Lule Àlvs vattenomrÄde: Vattenmyndigheten i Bottenvikens vattendistrikt, LuleÄ kommun och SSAB TunnplÄt AB. Undersökningen har genomförts genom att vi har intervjuat representanter för respektive aktör och sedan bearbetat materialet för vÄrt syfte. Utöver intervjuerna har vi anvÀnt oss av lagtext, förarbeten, doktrin, rapporter och utredningar frÄn myndigheter samt universitetspublikationer. Resultatet har visat att kunskapen om och medvetenheten kring dagvattenfrÄgor Àr skiftande hos de olika aktörerna, men gemensamt för samtliga aktörer Àr dock dels att de inte ser dagvattenfrÄgorna som nÄgot trÀngande problem att komma till rÀtta med i nulÀget och dels att dagvattenfrÄgorna generellt har lÄg prioritet i de olika verksamheterna. Brister i lagstiftningen tillsammans med en svag nationell styrning samt osÀkerhet kring ansvarsfördelning och befogenheter i vattenförvaltningen, innebÀr att det praktiska genomförandet av ramvattendirektivet försvÄras, samtidigt som hÀnsynen till dagvattenproblematiken och dess inverkan pÄ möjligheterna att nÄ kvalitetskraven för Bottenvikens vattendistrikt Àr praktiskt taget obefintlig idag..

En kartlÀggning av ett mobbningsförebyggande arbete pÄ en högstadieskola

Syftet med vĂ„r undersökning Ă€r att studera hur elever och pedagoger pĂ„ en högstadieskola upplever mobbningsförekomst samt skolans praktiska bekĂ€mpning av den. Undersökningsgruppen bestod av tretton elever samt tre elever som var ?spanare?. Tre lĂ€rare intervjuades varav tvĂ„ stycken var aktiva i mobbningsteamet. Även rektorn intervjuades samt tvĂ„ fritidsledare och en kurator.

Djurstallarna pÄ en naturbruksskola - en outnyttjad pedagogisk resurs? Stallet som brygga mellan teori och praktik

Ohlson (2008). Djurstallarna pÄ en naturbruksskola ? en outnyttjad pedagogisk resurs? Stallet som brygga mellan teori och praktik (The school stables at an agricultural upper secondary school ? an unused pedagogic resource? The stable as a bridge between theory and practice). Skolutveckling och ledarskap, LÀrarutbildning 90 hp, LÀrarutbildningen, Malmö Högskola. Syftet med följande arbete Àr att undersöka om elever och de kursansvariga lÀrarna upplever att stalldagarna fungerar som en brygga mellan undervisningens teoretiska och praktiska moment. Som en möjlig bieffekt av undersökningen skall jag Àven ge förslag till förÀndringar av verksamheten för att bÀttre uppfylla elevernas och kursansvarigas förvÀntningar. Arbetet ger en teoretisk grund till begrepp som kunskap och lÀrande och till hur olika kunskapsformer kan komma till uttryck i undervisningen.

Inköps- och lageroptimering - en studie pÄ Bona Kemi AB

Bona Kemi AB Àr ett globalt kemiföretag med huvudkontor i Malmö. Bonas huvudprodukter Àr olika typer av lacker för trÀgolv. Genom skapandet av frÀmst vattenburna lacker har företaget kunnat expandera och bli marknadsledande med försÀljning i 50 lÀnder.Att hÄlla kapitalbindningen nere genom sÀnkta lagervolymer Àr viktigt för ett vÀlskött företag. DÀrigenom frigörs kapital som kan anvÀndas för offensiva satsningar. Detta examensarbete tar sin början i en misstanke om att företaget Bona Kemi AB: s lagernivÄ för produktsortimentet som vi, pga.

En jÀmförelse mellan öpnna och slutna laborationer

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att göra en jĂ€mförelse mellan öppna och slutna laborationer i Ă€mnena biologi och kemi i gymnasieskolan. JĂ€mförelsen syftar till att ta reda pĂ„ för och nackdelar med respektive laborationstyp samt att se nĂ€r de bĂ€st kan anvĂ€ndas i undervisningen. Kvalitativa intervjuer gjordes pĂ„ fyra gymnasielĂ€rare i en kommunal gymnasieskola. Resultatet frĂ„n undersökningen visar att det finns bĂ„de för och nackdelar med de olika laborationstyperna. Öppna laborationer gör att eleverna sjĂ€lva tĂ€nker mer och blir mer engagerade under laborationerna.

Elevinflytande : MusiklÀrares uppfattningar och arbetssÀtt vid gymnasiets estetiska program

I detta arbete redovisas tre musiklÀrares arbetssÀtt med elevinflytande i undervisningen pÄ gymnasiets estetiska program. Den visar pÄ skillnader och arbetssÀtt med elevinflytande i praktiska och teoretiska musikÀmnen. Jag jobbar för nÀrvarande som gitarrlÀrare pÄ ett studieförbund i Stockholm dÀr eleverna har ett mycket stort inflytande pÄ undervisningens utformning. Mina erfarenheter av mitt gitarrlÀrarjobb Àr att eleverna tycker att det Àr roligt att spela musik de sjÀlva tycker om, samtidigt tycker jag det svÄrt att hitta en bra balans mellan vad jag som lÀrare tycker de ska lÀra sig och vad eleverna tycker Àr kul och roligt. Syftet med det hÀr arbetet Àr att försöka se andra musiklÀrares tankar och erfarenheter kring elevinflytande.FrÄgestÀllningarna gÀller de tre lÀrarnas och de olika skolornas arbetssÀtt med elevinflytande.

Skillnader i hur sexÄringar lÀr geometriska begrepp med hjÀlp av olika metoder

Syftet med detta arbete Àr att undersöka om det finns skillnader i hur sexÄringar i förskoleklass kan lÀra grundlÀggande geometriska begrepp, beroende pÄ vilken typ av undervisning de fÄr. Det Àr en komparativ studie dÀr tre olika grupper av 6-Äringar deltagit i tre olika typer av undervisning; praktiska aktiviteter inomhus, lÀrobok och utomhuspedagogik. För att kunna studera effekten av lektionerna och se likheter och skillnader mellan metoderna gjordes ett test av 6-Äringarnas kunskap om geometriska begrepp sÄvÀl före som efter undervisningstillfÀllena. Praktiska aktiviteter visade sig i denna undersökning vara den mest givande metoden, dÀrefter hamnade anvÀndningen av lÀrobok. DÀremot visade resultatet att undervisningen i utemiljön inte ledde till nÄgra större framsteg hos barnen.

Investerare och kreditgivare : - anvÀndningen av informationskÀllor i det praktiska arbetet

Syftet med studien Àr att redogöra för investerares och kreditgivares tillÀmpning av informationskÀllor i deras praktiska arbete och pÄ sÄ vis öka förstÄelsen för anvÀndningen. Vidare Àr syftet att undersöka vad urvalet beror pÄ. Syftet har uppnÄtts genom en kvalitativ forskningsstrategi dÀr en kvalitativ fallstudie utfördes med induktiv inriktning. Studien bygger pÄ tvÄ intervjuer med vardera av de tvÄ intressentgrupperna, investerare och kreditgivare. TvÄ större företag intervjuades dÀr det ena köper upp företag för expansion och det andra gÄr in som aktiva Àgare för att sedan sÀlja investeringsobjektet.

Naturvetenskaplig undervisning med en dator per elev: möjligheter och utmaningar utifrÄn lÀrarnas perspektiv

Trots intensiva satsningar pÄ skolans digitalisering visar forskningen att den inte leder automatiskt till förbÀttrat lÀrande och kunskapsutveckling hos eleverna. Syftet med examensarbetet var att undersöka pedagogernas syn pÄ frÄgan hur IT och 1:1 kontexten kan utnyttjas för att frÀmja elevers lÀrande i naturvetenskaplig undervisning. Empirin omfattar djupintervjuer med fyra lÀrare som undervisar i biologi, kemi eller NO. Syftet var att fÄ insikt i lÀrarnas funderingar och sÀtt att anvÀnda IT och 1:1 kontexten för att stötta elevers lÀrande och det pedagogiska arbetet. Dessutom gjordes en enkÀtstudie bland Ätta lÀrarstudenter för att ta reda pÄ deras uppfattningar om 1:1 kontextens anvÀndning och effekt vid observerade naturvetenskapliga lektioner. Det empiriska materialet analyseras utifrÄn utvalda teoretiska utgÄngspunkterna som omfattar teorier av Vygotskij och Dewey kring sociokonstruktivistiskt lÀrande respektive inquiry-based learning samt Mishra och Koehlers TPACK modell. Kopplingar görs ocksÄ till aktuell evidensbaserad pedagogisk forskning kring IT-stödd lÀrandet som beskrivs i forskningsöversikten. Arbetets resultat visar pÄ konkreta exemplen pÄ hur IT och 1:1 kontexten kan utnyttjas för att frÀmja elevers lÀrande, t.ex.

Att förstÄ lÀngden i lÀngden - En undersökning om hur elever uppfattar den matematiska storheten lÀngd

Med utgÄngspunkt frÄn kursplanen i matematik anser vi att storhetsuppfattning Àr ett betydelsefullt omrÄde. Det Àr vÄr uppfattning att bristande förstÄelse inom detta omrÄde hindrar eleverna att lösa problem och utvecklas vidare. VÄr undersökning handlar om storheten lÀngd och dess enheter. VÄr mÄlgrupp Àr elever i skolÄr 2 och 4. Vi har anvÀnt oss av enkÀtstudie med 8 frÄgor som behandlar förkunskaper, samt observation med lÀngdrelaterade aktiviteter med 10 elever.

Elevers fysiska aktivitetsnivÄ under skoldagen pÄ Bygg- och anlÀggningsprogrammet i gymnasieskolan

Syfte och frÄgestÀllningarSyftet med den hÀr studien var att undersöka den aeroba fysiska aktivitetsnivÄn hos gymnasieungdomar pÄ Bygg- och anlÀggningsprogrammet under skoldagar som innehöll teorilektioner, praktiska lektioner, idrottslektioner och raster. FrÄgan som stÀlldes var: Hur ser den fysiska aktivitetsnivÄn ut under teorilektioner, praktiska lektioner och lektioner i idrott och hÀlsa samt under raster hos gymnasieelever pÄ Bygg- och anlÀggningsprogrammet.MetodI studien deltog 9 pojkar i Äldern 16 Är, lÀngd 174-192cm och vikt 51-91kg. Den test som genomförts Àr 5 Minuters Pyramid Test (5MPT) och registrering av aerob fysisk belastning gjordes med hjÀrtfrekvensmÀtningar. 5MPT Àr ett skytteltest som Àr fem minuter lÄngt, dÀr försökspersonen tar sig fram och tillbaka mellan tvÄ stolpar och sÄ snabbt som möjligt passerarfram och tillbaka över en vertikal pyramidformad trappramp (strÀcka 5,5 meter). Antalet vÀndor, skattad anstrÀngning samt hjÀrtfrekvens (HF) registrerades.

Medvetandegörande perspektiv - incitament och metoder för genusmedveten vÀgledning

Detta examensarbete ÄskÄdliggör praktiska metoder för att arbeta med genusmedveten vÀgledning. För att genomföra detta har vi tagit hjÀlp av en person med en filosofie kandidat inom genusvetenskap, som delat med sig av sina tankar kring jÀmstÀlldhet, neutralitet och metoder. Vi har ocksÄ tagit hjÀlp av en studieinformatör och en studie- och yrkesvÀgledare för tips pÄ arbetssÀtt för genusmedveten vÀgledning. Utöver detta har vi anvÀnt genuslitteratur och metodböcker för genuspedagogik, texter som gÀllt ex-empelvis jÀmstÀlld vÀgledning och förÀndringsmöjligheter pÄ arbetsplatser, samt tidigare examensarbeten och avhandlingar som varit relevanta. Vi har försökt att i detta arbete sammanstÀlla vÄra nyfunna kunskaper kring genus och vÀgledning.

LÀroböckers förmedling av politiskt deltagande : En kvalitativ textanalys om förmedlingen av politiskt deltagande i fyra lÀroböcker för samhÀllskunskap 1a1 och 1b i den svenska gymnasieskolan

Den hÀr uppsatsen studerar lÀroböcker anpassade för gymnasieskolans grundkurser i samhÀllskunskap för att undersöka lÀroböckernas beskrivning av politiskt deltagande. Syftet Àr att undersöka om lÀroböckerna uppmuntrar till politiskt deltagande. Ytterligare syften Àr att undersöka om lÀroböckerna fokuserar pÄ nÄgon form av det politiska deltagandet samt om det finns nÄgon skillnad mellan lÀroböckerna för de praktiska- respektive de teoretiska programmen. UtifrÄn tidigare forskning och teori skapades ett analysschema. Analysschemat innehÄller fyra fÀlt: parlamentariskt kollektivt politiskt deltagande, parlamentariskt individuellt politiskt deltagande, utomparlamentariskt kollektivt politiskt deltagande samt individuellt utomparlamentariskt deltagande.

DiskretionÀr förvaltning av premiepension : En granskning av förvaltningstjÀnster inom premiepension med fokus pÄ investeringsprocessen

Bakgrund: FörvaltningstjÀnster inom premiepension har ökat i takt med införandet av det nya pensionssystemet. Marknaden för dessa aktörer har vuxit och det har riktats kritik mot förvaltningstjÀnsterna inom premiepension och dess förvaltare. De problem som förvaltningsföretagen pÄstÄs skapa riskerar att hota funktionaliteten och förtroendet i premiepensionssystemet. Aktörerna Àr ett relativt nytt fenomen i Sverige vilket gör att det inte finns tillgÀnglig information och statistik om förvaltarna och dess förvaltning. Lagar och finansiella teorier pÄ omrÄdet vÀgleder i hur förvaltarna bör och fÄr agera, men anger inte hur förvaltningsföretagen arbetar i praktiken.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->