Naturvetenskaplig undervisning med en dator per elev
möjligheter och utmaningar utifrån lärarnas perspektiv
BiologiDator i skolanDatorstött lärandeDigitalstött lärandeEn dator per elevEn-till-en1-11:1 kontextElevdatorIKT i skolanIT (informationsteknologi)KemiNaturvetenskapNOTPACKTPCK (technological pedagogical content knowledge)Skolans digitalisering
Trots intensiva satsningar på skolans digitalisering visar forskningen att den inte leder
automatiskt till förbättrat lärande och kunskapsutveckling hos eleverna. Syftet med
examensarbetet var att undersöka pedagogernas syn på frågan hur IT och 1:1 kontexten
kan utnyttjas för att främja elevers lärande i naturvetenskaplig undervisning.
Empirin omfattar djupintervjuer med fyra lärare som undervisar i biologi, kemi eller
NO. Syftet var att få insikt i lärarnas funderingar och sätt att använda IT och 1:1
kontexten för att stötta elevers lärande och det pedagogiska arbetet. Dessutom gjordes
en enkätstudie bland åtta lärarstudenter för att ta reda på deras uppfattningar om 1:1
kontextens användning och effekt vid observerade naturvetenskapliga lektioner. Det
empiriska materialet analyseras utifrån utvalda teoretiska utgångspunkterna som
omfattar teorier av Vygotskij och Dewey kring sociokonstruktivistiskt lärande
respektive inquiry-based learning samt Mishra och Koehlers TPACK modell.
Kopplingar görs också till aktuell evidensbaserad pedagogisk forskning kring IT-stödd
lärandet som beskrivs i forskningsöversikten.
Arbetets resultat visar på konkreta exemplen på hur IT och 1:1 kontexten kan
utnyttjas för att främja elevers lärande, t.ex. vid utveckling av förmågor som lära att
lära, metakognition, kommunikation och digital kompetens. Identifierade positiva
faktorer för en effektiv IT användning är ett elevcentrerat undervisningsupplägg,
lärarnas IT-intresse och elevernas guidning kring datoranvändning och kunskapsmålen.
I arbetet identifieras också en rad utmaningar och riskfaktorer som kan lätt äventyra
positiva effekter av IT och 1:1 kontexten. Som mest besvärlig upplevs ITs
distraktionskraft på eleverna samt lokala förutsättningar som är svårare att påverka
(teknisk utrustning, klassens sammansättning, elevernas motivation och förmåga till
självkontroll, samt lärarnas möjligheter till att kunna utveckla sin TPACK).
Analysen visar att positiva effekter för undervisningen och elevers lärande uppstår
mer sannolikt när IT och 1:1 kontexten används selektiv för att stödja effektiva
läraktiviteter som är aktiva, elevcentrerade, kognitiv utmanande, skapande och (social-)
konstruktivistiska samt för att ge formativ bedömning.