Sök:

Sökresultat:

2516 Uppsatser om Praktiska övningar i kemi - Sida 11 av 168

Grafisk profil för House of Sweden (Washington D.C.)

Detta examensarbete innefattar bÄde en fördjupning och en praktisk del inom Àmnet grafisk profilering och visuellt identitetsskapande. Den praktiska delen av examensarbetet har utförts parallellt med reklambyrÄn Cabesa Communication Sweden AB, Stockholm. Fördjupningsdelen behandlar omrÄden som branding, företagsidentitet och grafisk profil. För att skapa ett starkt varumÀrke pÄ en marknad krÀvs vÀlplanerade, strategiska och originella reklamkampanjer samt en stark och enhetlig visuell identitet. Med hjÀlp av fördjupningen sÄ har en kunskapsgrund lagts inom Àmnet grafisk profilering och det praktiska arbetet har förenklats mycket.Den praktiska delen innehÄller framtagning av en grafisk profil med tillhörande manual till House of Sweden, Sveriges nya ambassad, Event Center och lÀgenhetsbyggnad i Washington D.C., USA.

Interaktion och kommunikation i gymnasiets naturvetenskapliga undervisning ? Ett lektionsexempel

Syftet med arbetet var att undersöka hur lÀrare och elever interagerar med varandra och hur det naturvetenskapliga innehÄllet presenteras och kommuniceras under en naturvetenskaplig lektion pÄ gymnasiet. Studien ingÄr i det nordiska forskningsprojektet Explora som arbetar med naturvetenskaplig undervisning och som har tagit fram en kodbok för detta ÀndamÄl. UtgÄngspunkten Àr sociokulturellt lÀrande, dÀr kommunikationen Àr viktig för lÀrandet, dÀr lÀrande innebÀr att socialiseras in i en diskurs och att sprÄket anvÀnds olika i olika kontexter. Undersökningen var till största delen kvantitativ och deduktiv men med kvalitativa inslag. Kodboken anvÀndes som analysinstrument och dÀrmed gjordes en slags innehÄllsanalys.

Naturvetenskapsundervisningen i Ärskurs 1-3 - En intervjustudie om hur lÀrare planerar och undervisar i naturvetenskap

Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuat fem lÀrare som undervisar i naturvetenskap i Ärskurs 1-3. Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur viktigt lÀrarna tycker naturvetenskapsÀmnet Àr, vilket intresse de anser att eleverna har för Àmnet samt hur de tar tillvara pÄ detta. Resultatet visar att naturvetenskapen Àr ett viktigt Àmne, men enligt lÀrarna innefattar Àmnet frÀmst biologi. Forskning visar att mÄnga lÀrare som undervisar i dagens skola har bristande kunskaper och sjÀlvförtroende i naturvetenskap, vilket kan vara en av orsakerna till att kemi och fysik kommer i skymundan..

Att "bygga begrepp" inom naturvetenskap : lÀrarnas spontana tankar

Bakgrund: I kursplanen för Är 5 finns bÄde strÀvans- och uppnÄendemÄl inom naturvetenskapens tre omrÄden 2013 kemi, fysik och biologi. Det finns studier som visar att den naturvetenskapliga undervisningen Àr obefintlig inom vissa omrÄden för de lÀgre Äldrarna. Detta beror pÄ att pedagogerna för de lÀgre Äldrarna inte Àr förtrogna med kemi och fysik sjÀlva och dÀrför undviker Àmnet samt dess begrepp. Syfte: Syftet Àr att undersöka hur lÀrarna för klass 1-3 spontant tÀnker kring begreppen fast och flytande form samt gasform, ljudets utbredning och magnetism samt vilka arbetsformer de kan tÀnka sig att arbeta med inom respektive omrÄde samt vilken instÀllning de har till att etablera begrepp hos barnen. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua Ätta lÀrare, för att fÄ fram lÀrarnas spontana tankar.

Optimering av lageraktiviteter och transporter - FlĂŒgger AB

Detta examensarbete har utförts under höstterminen 2008 pĂ„ Högskolan i BorĂ„s pĂ„ uppdrag av FlĂŒgger AB i Bollebygd. År 1994 köpte FlĂŒgger A/S upp HP FĂ€rg & Kemi och kedjan FlĂŒgger AB startades i Sverige. Idag har FlĂŒgger i Bollebygd 150 anstĂ€llda, vilket gör dem till en av Bollebygds största arbetsgivare. Dagens fabrik i Bollebygd Ă€r uppdelad i fyra producerande enheter; Alkyd-, Latex-, Kemi- och Spackelfabrik. Fabrikerna rymmer produktion av vattenbaserad- och terpentinbaserad fĂ€rg, trĂ€skydd, spackelprodukter, rengöringsmedel för industri och biltvĂ€ttsanlĂ€ggningar, samt mĂ„lningsrelaterade rengöringsmedel.

PatientsÀkerhet: En litteraturstudie om sjuksköterskans psykosociala arbetsmiljös pÄverkan pÄ paientsÀkerhet

Sammandrag Det har talats om en litterÀr kanon som tagit stort utrymme i gymnasieskolans svenskundervisning. Detta examensarbete Àr en undersökning dÀr gymnasieelever som studerar pÄ ett praktiskt gymnasieprogram pressenteras för August Strindbergs text Inferno medierat utifrÄn tre olika medier. Strindberg tillhör vad somliga kallar en kanon. UtifrÄn detta undersöker jag Strindbergs relevans och medieringens betydelse. FrÄgestÀlningarna som ligger till grund för undersökningen Àr: Vad knyter eleverna an till i Inferno? Hur responderar eleverna pÄ medieringen? Vilken relevans har August Strindberg i svenskundervisningen pÄ praktiska gymnasieutbildningar utifrÄn resultatet av undersökningen? Metoderna för att besvara frÄgestÀlningarna Àr enkÀt, observation och kvalitativ intervju.

Bedömning av praktiska moment i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hÀlsa

Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssÀttande lÀrare bedömer de praktiska momenten i skolÀmnet idrott och hÀlsa hos elever i Ättonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fem stycken djupintervjuer med fem stycken olika betygsÀttande lÀrare i idrott och hÀlsa. I denna studie har jag inte gjort ansprÄk pÄ att hitta fynd som Àr representativa för en population. Resultaten Àr sÄledes endast representativa för mitt urval.

Bedömning av praktiska moment i idrott och hÀlsa? : En kvalitativ studie om bedömning i idrott och hÀlsa

Denna kvalitativa studie har som syfte att undersöka hur fem stycken olika betygssÀttande lÀrare bedömer de praktiska momenten i skolÀmnet idrott och hÀlsa hos elever i Ättonde och nionde klass. Dessutom vill jag undersöka hur de betraktar sin bedömningsmetodik. För att ta reda pÄ detta har jag genomfört fem stycken djupintervjuer med fem stycken olika betygsÀttande lÀrare i idrott och hÀlsa. I denna studie har jag inte gjort ansprÄk pÄ att hitta fynd som Àr representativa för en population. Resultaten Àr sÄledes endast representativa för mitt urval.

Magnus Magnet : Ett arbetsmaterial för undervisning i fysik i grundskolans tidigare Är

Syftet med detta utvecklingsarbete var att utifrÄn ett nyfikenhets­perspektiv skapa ett arbetsmaterial riktat till förskoleklass och skolÄr 1 i Àmnet magnetism, samt att ta reda pÄ vad begreppet nyfikenhet innebÀr.Produkten bestod av en höglÀsningsbok (Magnus Magnet) samt en lÀrarhandledning med arbetsgÄng och praktiska övningar. Materialet utvÀrderades av tre lÀrare och en lÀrarstudent. UtvÀrderingen var mestadels positiv och eleverna tyckte generellt att boken var rolig och underhÄllande. Till viss del kunde det konstateras att arbetsmaterialet vÀckte nyfikenhet hos eleverna om fenomenet magnetism. Slutsatsen var att en höglÀsningsbok samt praktiska övningar om magnetism Àr en bra metod för att förmedla nyfikenhet och intresse inför naturvetenskapliga fenomen till barn i de första skolÄren. .

Ny i klassen : en studie av hur elever med annat modersmÄl Àn svenska samspelar med lÀrare och andra elever

Bakgrund: VÄr studie utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet vilket sÀger att barn lÀr sig handlingsmönster, begreppssystem, sprÄk och vÀrderingar i samspel med andra. Samspelet med omvÀrlden spelar stor roll för individens utveckling och inlÀrning. I ett sociokulturellt perspektiv sker lÀrandet genom interaktion och socialt samspel. Inbyggt i oss finns en social drift och dÀrför Àr vi utrustade med en sprÄk- och kommunikationsförmÄga. Vi behöver kommunicera med varandra för att göra oss förstÄdda liksom för att förstÄ andra.

En studie av yrkesverksamma hantverkares förstÄelse och lösningsförfarande av praktiska problem kopplade till yrket

Syftet med denna uppsats att beskriva vilken betydelse den praktiska tillÀmpningen i yrket har för förstÄelsen och val av strategi vid matematisk problemlösning inom omrÄdena area och enhetsomvandling, för personer i praktiska yrken som i skolarbetet har haft pÄtagliga problem med Àmnet matematik.Vidare Àr syftet att studera om förstÄelsen och lösningsförfarandet skiljer sig Ät i praktisk problemlösning inom omrÄdena area och enhetsomvandling jÀmfört med en formaliserad matematikuppgift (med enbart ett matematiskt uttryck bestÄende av tal och symboler utan sammanhang) inom samma omrÄden. Studien tar sin utgÄngspunkt i de sjunkande resultaten i skolmatematik och den kritiserade matematikundervisningen.Resultatet av undersökningen visar att respondenterna i den praktiska uppgiften som var situerad i deras yrkesvardag anvÀnde sig i hög grad av matematiska resonemang, uppskattningar och kopplade med lÀtthet uppgiften till tidigare uppgifter i yrket. Deras matematiska resonemang kring uppskattningar och rimlighetstÀnkande vilade pÄ deras erfarenheter och att de kunde visualisera.NÀr de löste den formaliserade uppgiften som inte var situerad i deras yrkesvardag intog de ett mer imitativt tÀnkande och respondenterna stÀllde frÄgor om hur de förvÀntades lösa uppgiften och senare om de rÀknat fel. De tidigare sÄ sÀkra respondenterna var nu mycket osÀkra pÄ sin förmÄga att lösa uppgiften. I den formaliserade uppgiften fungerade inte heller enhetsomvandlingen.

Naturorienterande Àmnen : Hur lÀrare arbetar med NO i skolÄr 4-6

Syftet med detta examensarbete Àr inte att kritiskt granska eller bedöma NO- undervisningen i skolÄren 4-6. Snarare ligger det i mitt intresse att undersöka hur lÀrare arbetar med de naturorienterande Àmnena och deras instÀllning till Àmnet. Detta för att se hur man pÄ bÀsta sÀtt kan undervisa i Àmnet och hur man kan vÀcka elevernas intresse för NO. Jag har valt att inrikta mig mot skolÄren 4-6. NO stÄr för naturorienterande Àmnen och avser biologi, kemi och fysik.

LivsstilsförÀndringar i kardiell sekundÀrprevention - en litteraturstudie

KranskÀrlssjukdomar Àr pÄ grund av deras utbredning en stor utmaning för sjukvÄrden. Klienter med kranskÀrlssjukdom erbjuds sekundÀrpreventiva program som planeras och genomförs av sjuksköterskor. LivsstilsförÀndring Àr en del i sekundÀrpreventionen. Syftet med föreliggande arbete Àr att beskriva mÄl för klienten och pÄverkande faktorer i dennes förÀndringsprocess. Arbetet Àr en systematisk litteraturstudie.

Vad pÄverkar det praktiska lÀrandet? NÄgra lÀrare pÄ elprogrammet svarar pÄ frÄgan.

Syftet med studien Àr att försöka förstÄ hur vi kan lÀra ut, och vad som pÄverkar lÀrandet av praktiska handgrepp vid automationsutbildningen pÄ gymnasieskolans el-program. Följande frÄga stÀlls, vilka uppfattningar om lÀrande har en grupp lÀrare pÄ gymnasieskolans el-program? InlÀrningsteorier har förekommit i alla tider och resultaten vid vÄra gymnasieskolor sÀgs bli sÀmre och sÀmre. Varför dÄ? Beror det pÄ undervisningen, eller kan det vara sÄ att eleverna har tappat stinget? Min förhoppning var att hitta en lÀmplig inlÀrningsmetod att anvÀnda vid praktisk utbildning vid elprogrammet. Studien Àr kvalitativ i sin utformning med en fokusgruppsundersökning i ett lÀrarlag som bas och en litteraturstudie som komplement och bekrÀftelse till undersökningen. Slutligen diskuteras resultatet som pekar pÄ anpassning av undervisning till gruppen snarare Àn att anvÀnda sig av en speciell metod..

Gy25s p?verkan p? psykologil?rarens undervisning i teori och praktik

Syftet med denna studie ?r att unders?ka psykologil?rares uppfattningar om hur f?r?ndringar i styrdokumenten p?verkar undervisningen inom psykologi?mnet, genom att j?mf?ra ?mnesplanerna f?r Gy22 och Gy25 samt genom intervjuer med psykologil?rare. Studien fokuserar p? att identifiera skillnader och likheter mellan ?mnesplanerna samt att belysa praktiska aspekter av undervisningen enligt de nya riktlinjerna. Forskningen utg?r fr?n tre huvudfr?gor: 1.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->