Sök:

Datortomografi av hjärtats kranskärl

Åtgärder för en optimal undersökning avseende stråldos och bildkvalitet


Idag a?r invasiv koronarangiografi (IKA) fo?rstahandsmetoden fo?r att hitta och a?tga?rda stenoser i hja?rtats kranska?rl. En alternativ underso?kning och en relativt ny metod a?r datortomografisk koronarangiografi (DTKA). Kranska?rl har tidigare varit sva?ra att avbilda med datortomografi (DT), men tack vare den snabba tekniska utvecklingen inom DT bo?rjar metoden bli allt mer vanlig, eftersom den a?r icke-invasiv och kan ge patienten mindre stra?ldos a?n IKA. DTKA kan genomfo?ras med hja?lp av olika skanning-metoder och fokus har varit pa? hur de olika metoderna fungerar samt vilka a?tga?rder som resulterar i sa?nkt stra?ldos till patienten. En nackdel a?r de ro?relseartefakter som la?tt uppsta?r vid bildinsamlingen och da?rfo?r fo?rutsa?tts att patienten har en la?g och stabil hja?rtfrekvens. Va?rt syfte a?r att belysa hur DTKA genomfo?rs pa? ett optimalt sa?tt med fokus pa? patientfo?rberedelser, stra?ldos och bildinsamling. Utifra?n va?rt syfte har vi formulerat en fra?gesta?llning da?r 13 vetenskapliga artiklar inga?r i litteraturstudien. Studien visar att en stabil hja?rtfrekvens <70 slag per minut a?r no?dva?ndig fo?r att uppna? diagnostisk bildkvalitet och minskad stra?ldos. Viktiga a?tga?rder fo?r att uppna? detta a?r pulssa?nkande premedicinering och andningso?vningar. A?ven andra a?tga?rder a?r viktiga, som patientpositionering och val av skanning-metod. Flertalet av studierna fo?respra?kar den prospektiva skanning-metoden som kan ge mellan 57-80 % la?gre stra?ldos till patienten. Va?r slutsats a?r att den prospektiva metoden ger la?gst stra?ldos, men det fo?rutsa?tter att individuella patientfo?rberedande a?tga?rder utfo?rs fo?r att fa? en optimal underso?kning.

Författare

Kristin Aurén Katarina Sellius

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..