Sök:

En kartläggning av ett mobbningsförebyggande arbete på en högstadieskola

Syftet med vår undersökning är att studera hur elever och pedagoger på en högstadieskola upplever mobbningsförekomst samt skolans praktiska bekämpning av den. Undersökningsgruppen bestod av tretton elever samt tre elever som var ?spanare?. Tre lärare intervjuades varav två stycken var aktiva i mobbningsteamet. Även rektorn intervjuades samt två fritidsledare och en kurator. Resultatet i vår undersökning visar att elever och personal ser mobbning och mobbningsarbete ur olika perspektiv. Våra slutsatser är att skolan har bra pedagoger som aktivt på daglig basis arbetar med att stävja och motverka mobbningens förekomst. Vi har även funnit att det föreligger skillnader mellan elever och pedagogers upplevelser av mobbningens förekomst och den praktiska bekämpning av mobbning. De lärdomar vi fått från våra intervjuer och de slutsatser vi dragit från dessa är väldigt värdefulla för oss att ha med när vi ska ut och arbeta som blivande pedagoger.

Författare

Kristin Andersson Lena Bolin Stephan Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..