Sök:

Sökresultat:

737 Uppsatser om Pragmatiskt synsätt - Sida 34 av 50

Rektors arbete med elevresultat : med fokus pÄ elever i behov av sÀrskilt stöd

En central del av arbetet som lÀrare Àr betygsÀttning. Det finns lagar som reglerar detta och kursmÄl som ska ligga till grund för betygssÀttningen. Hur dessa tolkas Àr upp till varje lÀrare. Arbetet i klassrummet pÄverkas av andra saker Àn lagar, det skapas relationer mellan lÀrare och elev vilket skulle kunna pÄverka elevens rÀtt till en likvÀrdig bedömning.Syftet med uppsatsen Àr att kopplat till begreppet likvÀrdig bedömning undersöka hur och vad lÀrare betygsÀtter i kursen hotellkunskap A.Intervjuer med fem lÀrare i hotellkunskap A utfördes i grupp samt individuellt. FörbestÀmda tema; kunskap, kunskapskontroll och likvÀrdig bedömning lÄg till grund för intervjuerna och frÄgorna.

MÄngkulturalismens baksida : koloniala spÄr i musikvideor för barn

Syftet med denna undersökning Àr att undersöka hur musikvideor producerade för barn i Äldrarna mellan 4-12 Är förmedlar skillnaden mellan det som betraktas som ?norm? och ?den andre? utifrÄn ett postkolonialt perspektiv. UtifrÄn detta övergripande syfte utgÄr studien utifrÄn följande frÄgestÀllningar: PÄ vilket sÀtt upprÀtthÄller musikvideor vars mÄlgrupp Àr barn frÄn 4-12 Är den koloniala distinktionen mellan de som utgör ?norm? och de som utgör ?den andre?? Hur gestaltas ?den svarte andre? och ?den orientale andre? i musikvideorna? Vilka typer av konflikter och maktförhÄllanden produceras i materialet, vilka intentioner tycks framstÀllningen ha? En kvalitativ text- och tolkningsanalys har tillÀmpats pÄ undersökningens material dÀr jag anvÀnt semiotikens teckenlÀra som analysmetod. I samverkan med semiotiken som metodologisk utgÄngspunkt stÀllde jag följande analysfrÄgor till texterna: Vad berÀttas uttryckligen i videorna? Hur framstÀlls maktförhÄllanden och konflikter? Vilka stereotyper portrÀtteras? Vilka framstÄr som auktoriteter? Vilka klÀder eller kroppsattribut förmedlas? Vilka beteenden syns? Vilka miljöer skildras? Till grund för undersökningen ligger det postkoloniala fÀltet dÀr jag bland annat anvÀnt mig av teorier gÀllande vÀstvÀrldens kunskapsproduktion om ?den andre?.

Specialpedagogisk forskning - En innehÄllsanalys av forskningen vid enheten för specialpedagogik i relation till utbildningsplanen för specialpedagoger respektive speciallÀrare under 2000/talet.

Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka skolformer som uppmÀrksammas i den forskningen som genomförs pÄ Enheten för Specialpedagogik pÄ Göteborgs Universitet samt hur densamma förhÄller sig till de delmÄl GU har för utbildningen av specialpedagoger samt speciallÀrare.Teori:Specialpedagogik Àr ett otydligt kunskapsomrÄde. GrÀnserna mellan pedagogik och specialpedagogik Àr suddiga. Den specialpedagogiska forskningen i Sverige har historiskt sÀtt varit fokuserat pÄ individen men under senare Är har Àven miljön fÄtt större plats. Grundskolan Àr utan tvekan den mest uppmÀrksammade skolformen inom den specialpedagogiska forskningen. Ingen annan skolform kan jÀmföras med det utrymmet grundskolan har fÄtt.

1:1 ? teknik före funktion? : En studie av kommunala 1:1-satsningars motivering och implementering

Denna uppsats granskar fem kommunala 1:1-satsningar, det vill sÀga projekt att ge en egen dator till varje elev. Syftet med uppsatsen Àr att jÀmföra beslutfattarnas visioner med elevernas upplevelser av det faktiska anvÀndandet. UtifrÄn detta Àr mÄlet att identifiera hur stor vikt bilden av det medialiserade samhÀllet hade vid beslutet av dessa satsningar och eventuellt fortsÀtter ha i det nuvarande anvÀndandet av tekniken. FrÄgestÀllningen fokuserar pÄ hur stor roll bilden av det medialiserade samhÀllet spelade i beslutsprocessen. Dessutom har ett par underfrÄgor formulerats för att tydliggöra arbetet.Uppsatsens teoretiska ramverk grundar sig frÀmst i medialiseringsteorin och media literacy.

Cyberislam : muslimernas plats i rummet

Att vara kvinna och att vara kvinnlig Àr inte alls samma sak. För att vara kvinna behöver du egentligen bara födas med en vagina, men vad det innebÀr att vara kvinnlig, och vad kvinnligheten bestÄr av rÄder det delade uppfattningar om. Varje gÄng vi anvÀnder ordet kvinnlig sÄ ger vi det ett innehÄll som Àr större Àn bara det kön som en person Àr född med. Vad detta innehÄll bestÄr av beror pÄ hur vi förhÄller oss till den kultur vi lever i, det kön vi tillhör, och till de bilder av kvinnlighet vi mött.Denna uppsats utgÄr frÄn syftet att utforska hur samtida feministiska konstnÀrer problematiserar begreppet kvinnlighet i sina verk. Detta genomförs utifrÄn en polariserande analys av hur kvinnlighet manifesteras eller ifrÄgasÀtts i ett urval av deras verk och andra bilder i form av reklambilder.

Pappa i praktiken : diskurser om faderskap och förÀldraledighet

Att vara kvinna och att vara kvinnlig Àr inte alls samma sak. För att vara kvinna behöver du egentligen bara födas med en vagina, men vad det innebÀr att vara kvinnlig, och vad kvinnligheten bestÄr av rÄder det delade uppfattningar om. Varje gÄng vi anvÀnder ordet kvinnlig sÄ ger vi det ett innehÄll som Àr större Àn bara det kön som en person Àr född med. Vad detta innehÄll bestÄr av beror pÄ hur vi förhÄller oss till den kultur vi lever i, det kön vi tillhör, och till de bilder av kvinnlighet vi mött.Denna uppsats utgÄr frÄn syftet att utforska hur samtida feministiska konstnÀrer problematiserar begreppet kvinnlighet i sina verk. Detta genomförs utifrÄn en polariserande analys av hur kvinnlighet manifesteras eller ifrÄgasÀtts i ett urval av deras verk och andra bilder i form av reklambilder.

"Vem vet hur vÀrlden ser ut om fem Är" - en kvalitativ studie om samhÀlls- och arbetsmarknadspÄverkan vid val av högskoleutbildning

VĂ„rt syfte med detta examensarbete Ă€r att undersöka om individen pĂ„verkas av samhĂ€llet och arbetsmarknaden i sina val av en högre utbildning och om sĂ„ Ă€r fallet hur denna pĂ„verkan yttrar sig. Åttiotalister pĂ„stĂ„s i undersökningar vara den första generationen som genom att vĂ€xa upp i det senmoderna samhĂ€llet ska ha utvecklat andra vĂ€rderingar gĂ€llande bla arbetsmarknad och studier. Detta ska innebĂ€ra att de Ă€r bĂ€ttre anpassade till spelreglerna pĂ„ dagens arbetsmarknad. DĂ€rför vill vi ocksĂ„ undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt generationsskillnader kan yttra sig mellan Ă„ttiotalister och sextiotalister i deras val av att genomgĂ„ högskolestudier. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar Ă€r följande: vad driver individen till att vĂ€lja högre studier, hur har det senmoderna samhĂ€llet och arbetsmarknaden pĂ„verkat individens val att studera och pĂ„ vilket sĂ€tt syns det skillnader mellan sextiotalister och Ă„ttiotalister nĂ€r det gĂ€ller studier och arbetsmarknad.

Identitetskapande fritid: En kvalitativ undersökning av ungdomsgrupper och deras fritid

FritidsgÄrdsverksamheten inom LuleÄ Kommun kommer genomgÄ en förÀndring i samband med att verksamheten ÄtergÄr till kommunal regi efter ett beslut frÄn 2011. PÄ grund av det kommande förÀndringsarbetet var Fritidsförvaltningen intresserade av att fÄ svar pÄ hur populÀra fritidsgÄrdar Àr för ungdomar bosatta inom dessa omrÄden och Àven vilken av de tvÄ fritidsgÄrdarna som Àr mest besökt. Detta har dÀrför varit en del av uppsatsen syfte, men förutom att ta reda pÄ detta undersöktes det Àven om det finns skillnader beroende pÄ bostadsomrÄde, kön, Ärskurs, etnisk bakgrund samt social klass för att se om dessa faktorer pÄverkade ungdomarnas val i dessa frÄgor pÄ nÄgot sÀtt. De tvÄ bostadsomrÄdena som tas upp i denna uppsats skiljer sig frÄn varandra i form av andelen utrikes födda, medelÄlder, boendeform och medelinkomst.I resultatet framkommer det att fritidsgÄrdens vanligaste besökare Àr killar, samt att den populÀraste fritidsgÄrden Àr den som Àr belÀgen i anslutning till högstadieskolan dÀr dessa ungdomar gÄr. Det Àr Àven under skoltid som de flesta besöken sker vilket ger en bild av att ungdomarna sÀllan tar del av verksamheten under sin fritid.

BAKTERIER SYNS INTE Sjuksk?terskors upplevelse av att v?rda patienter b?rande av multiresistenta bakterier. En kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: Multiresistenta bakterier (MRB) ?r bakterier som har skapat resistens mot antibiotika. Antibiotikaresistens har blivit ett globalt problem som leder till att vissa infektioner blir allt sv?rare att behandla. Problemet har ocks? blivit alltmer omtalat, och det arbetas aktivt f?r att f?rhindra fortskridande utveckling.

Yrkesroller i förskolan : En studie om förskollÀrares och barnskötares arbete i och utanför barngrupp i förskoleverksamhet

Följande studie behandlar yrkesrollerna barnskötare och förskollÀrare. Syftet med studien Àr att skapa ny kunskap om hur yrkesrollerna speglas i och utanför barngrupp, förskollÀrares och barnskötares uppfattningar kring yrkesrollerna samt se hur dessa förhÄller sig till varandra och det gemensamma arbetet inom förskoleverksamheten. Vilka eventuella skillnader och likheter visar sig?          Inledningsvis kartlÀggs historiska element kring förskollÀrare, barnskötare och olika aspekter som berör deras yrkesroller, sÄsom utbildning, styrmedel och lÀrarlegitimation.Studien innefattar tvÄ olika metoder, observationer och intervjuer, som genomförs av och med barnskötare och förskollÀrare pÄ tvÄ olika förskolor dÀr materialet motsvarat det studien grundar sig pÄ. För att fÄ fram materialet gjordes det ett observationsschema samt en intervjuguide som utformades för att göra insamlandet lÀttare.

Syftet, kÀnslan och formen : NÄgra elevers och lÀrares tankar om film i gymnasieskolans svenskundervisning

Syftet med studien Àr att undersöka och jÀmföra nÄgra lÀrares och elevers syn pÄ hur film kan anvÀndas inom gymnasieskolans svenskundervisning. För att uppnÄ syftet stÀlls tre frÄgor: Hur resonerar nÄgra lÀrare respektive elever kring val av film och det utrymme arbetet med film tar? Vilken funktion tycker de att film bör ha i svenskundervisningen? Vilken inlÀrningspotential ser lÀrarna respektive eleverna i arbete med film? Kvalitativa intervjuer med tre lÀrare och tvÄ elever har gjorts. Dessa har spelats in pÄ diktafon och sedan transkriberats. Det transkriberade materialet har dÀrefter analyserats utifrÄn undersökningens frÄgestÀllningar.

Skolpersonalens uppfattningar om ungdomars ohÀlsa

Denna studie baseras pÄ intervjuer med skolpersonal om ungdomars ohÀlsa vid tvÄ högstadieskolor i en kommun i Norrbotten. Intervjuerna bestÄr av sju intervjuer med rektorer, lÀraren, kurator och sjuksköterskor. I resultatet har det framkommit ur informanternas berÀttelse att depression och nedstÀmdhet förekommer bland ungdomar i dessa tvÄ högstadieskolor. Denna ohÀlsa antas ha sin grund i de samhÀlliga krav som stÀlls pÄ ungdomar och som kan resultera i ungdomarnas kÀnsla av otillrÀcklighet. I resultatet har Àven framkommit att skolpersonalen uppfattar ungdomars ohÀlsa olika beroende pÄ om de Àr en tjej eller en kille.

Syns jag sÄ finns jag En kvalitativ och kvantitativ uppsats om sjukhuskuratorns upplevelser av sin yrkesidentitet, yrkesroll och status i en naturvetenskaplig vÀrld

82 stycken personer motsvarar det totala antalet sjukhuskuratorer som arbetar medsomatisk vÄrd pÄ de Sahlgrenska sjukhusen. Uppsatsens respondenter motsvarar cirka58 % av dessa.47 stycken sjukhuskuratorer har via en enkÀt besvarat frÄgor gÀllande sinaupplevelser av sin yrkesidentitet, yrkesroll samt status i en naturvetenskaplig kontext.Sjukhuskuratorerna stöter inte sÀllan pÄ utmaningar dÀr ett tydliggörande av yrkesrolloch yrkesidentitet blir nödvÀndiga grundstenar för ett varaktigt och funktionelltarbetsklimat. Yrkesrollers avgrÀnsning och inramning skapar förutsÀttningar, ger frihetmen exkluderar och inkluderar likasÄ. Att befinna sig i en kontext dÀr man stundom kankÀnna sig som en frÀmmande fÄgel bland de som har mer sjÀlvklara roller i detprofessionella samspelet kan yttra sig och fÄ som konsekvens att en otydlighet iyrkesrollen tar sin plats. DÄ man inte kommer frÄn samma vetenskapligt vedertagnautbildningsbakgrund ger detta olik förförstÄelse och syn pÄ den vÀrld man arbetar i.FrÄgestÀllningar runt sjukhuskuratorns tydlighet, organisation, personligtengagemang, det akademiska spÄret och legitimation diskuteras.

Charlie don't surf! : En studie av det postkoloniala perspektivet i amerikanska Vietnamkrigsfilmer

Syftet med denna studie Àr att i sex amerikanska filmer som tar upp kriget i Vietnam undersöka hur den vÀsterlÀndska och den orientaliska kulturen skildras i relation till varandra utifrÄn ett postkolonialt perspektiv. BÄde framstÀllningen av sÄvÀl amerikanerna, fienden och sydvietnameserna har studerats ur detta perspektiv. Detta undersöks genom att koppla till teorier och begrepp sÄsom semiotik och ideologi och metoder sÄsom diskurs och diskursanalys, mise-en-scéne och filmanalys. Studien undersöker om det skett nÄgon förÀndring av det postkoloniala perspektivet i filmernas framstÀllning. Undersökningen inkluderar: Gröna Baskrarna, The Deer Hunter, Apocalypse Now Redux, Plutonen, Full Metal Jacket och We Were Soldiers.

Förskolans fysiska miljö : En jÀmförelsestudie mellan förskolor utan sÀrskild inriktning,Reggio Emiliainspirerade förskolor och Waldorfinspirerade förskolor

Syftet med föreliggande studie Àr att se hur barns fysiska miljö pÄ förskolan Àr utformad och om pedagogernas sÀtt att utforma miljön i en förskola utan sÀrskild inriktning skiljer sig i jÀmförelse med en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Waldorfinspirerad förskola. Anledningen till att vi har valt att göra en jÀmförelsestudie Àr för att ta reda pÄ om det finns liknande tankar kring miljön eller om det finns skillnader beroende pÄ vilken filosofi förskolan har influerats av. Genom att anvÀnda oss av observationer och intervjuer vill vi undersöka nÀrmare hur pedagoger tÀnker kring utformandet av sin fysiska miljö. Vi tar vÄr utgÄngspunkt ur det lÀroplanen belyser om att förskolans miljö ska erbjuda barnen en miljö som Àr trygg, utmanande och som lockar till lek (Skolverket, 2010). Genom att anvÀnda oss av det sociokulturella perspektivet vill vi visa pÄ att den har betydelse för hur miljön utformas.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->