Sök:

Rektors arbete med elevresultat

med fokus på elever i behov av särskilt stöd


En central del av arbetet som lärare är betygsättning. Det finns lagar som reglerar detta och kursmål som ska ligga till grund för betygssättningen. Hur dessa tolkas är upp till varje lärare. Arbetet i klassrummet påverkas av andra saker än lagar, det skapas relationer mellan lärare och elev vilket skulle kunna påverka elevens rätt till en likvärdig bedömning.Syftet med uppsatsen är att kopplat till begreppet likvärdig bedömning undersöka hur och vad lärare betygsätter i kursen hotellkunskap A.Intervjuer med fem lärare i hotellkunskap A utfördes i grupp samt individuellt. Förbestämda tema; kunskap, kunskapskontroll och likvärdig bedömning låg till grund för intervjuerna och frågorna. Efter intervjuerna sammanställdes resultatet utifrån de olika temana. I samband med intervjuerna ombads lärarna att överlämna allt betygsunderlag, ex. prov och uppgifter de använder sig av vid betygssättning inom kursen.Resultatet visar att lärarna vet hur de bör göra och att de tror sig ha likvärdig bedömning eftersom de anser att de väl följer betygskriterier vid framtagning av kunskapskontroller och vid betygsättning. Vid närmre genomgång av deras kunskapskontroller kopplat till kunskapsmålen syns en diskrepans mellan de två och även mellan lärarna.Viktiga skillnader som kommer fram är sättet att rätta prov som görs både efter poängsystem och efter betygsnivåer. Andra skillnader är vid den reella betygssättningen, där en del lärare sätter betyg efter ett helhetsintryck under kursen medan andra kontrollerar elevens prestation och kunskap mot alla faktiska kursmål.Respondenternas kunskapskontroller följer väl betygskriterierna för hotellkunskap A men frågorna i kunskapskontrollerna och sättet att rätta skiljer sig sinsemellan och följer inte alltid kriterierna varför det blir svårt att tala om en likvärdig bedömning.

Författare

Elsie Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..