Sök:

Skolpersonalens uppfattningar om ungdomars ohälsa


Denna studie baseras på intervjuer med skolpersonal om ungdomars ohälsa vid två högstadieskolor i en kommun i Norrbotten. Intervjuerna består av sju intervjuer med rektorer, läraren, kurator och sjuksköterskor. I resultatet har det framkommit ur informanternas berättelse att depression och nedstämdhet förekommer bland ungdomar i dessa två högstadieskolor. Denna ohälsa antas ha sin grund i de samhälliga krav som ställs på ungdomar och som kan resultera i ungdomarnas känsla av otillräcklighet. I resultatet har även framkommit att skolpersonalen uppfattar ungdomars ohälsa olika beroende på om de är en tjej eller en kille. Det framkom även i resultatet att tjejer och killar visar sina känslor på olika sätt. Tjejerna visar sina känslor genom att pratar om sina problem eller inte säga något alls om det alternativt att de rispar sig, medans killar är mera utåtagerande när de mår dåligt. Det har framkommit i resultatet att det råder föreställningar och farhågor om att skolpersonalen omedvetet kan bemöta killar och tjejer annorlunda i olika situationer, vilket i sin tur kan påverka ungdomarna. Olikheten i bemötandet kan bero på att killarna hörs och syns mera medan tjejerna är mer tystlåtna och försvinner i mängden. Skolpersonalen är medvetna om sättet att bemöta ungdomarna olika och det finns en strävan att arbeta mot denna omedvetenhet. Resultatet visar också att i dessa två högstadieskolor har ungdomarna olika förväntningar på sig och att förhålla sig till, vilket handlar om att tjejerna och killarna ska vara på ett speciellt sätt, och förväntas agera utifrån deras kön. Det framkom tydligt i resultatet att det finns könsmönster hur en kille och tjej förväntas vara. Dessa förväntningar kommer från olika håll, från kompisar och från skolan. Ungdomarna ska vara duktiga i skolarbetet, de ska vara schysta kompisar, samt vara snygga och se bra ut, viket i sin tur påverkar ungdomarna genom att de känner sig stressad.

Författare

Vjollca M. Ramadani

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..