
Sökresultat:
6110 Uppsatser om Personal selling - Sida 18 av 408
Absolut avkastning på den nordiska hedgefondmarknaden : - En realitet eller önsketänkande?
Hedge funds? importance within the financial system has during the most recent years increased dramatically. These special funds are unique instruments that differ from traditional mutual funds in a variety of ways, however especially in how they expect returns. Due to the fact that hedge funds are able to hold short positions they possess the possibility to become market neutral investment vehicles.Because of this possibility to sustain positions neutral to market fluctuations, the concept of absolute returns became a unique selling point for hedge fund managers and promises of stable returns unchallenged by market conditions was assured. This research paper aims to examine the theory of absolute returns in hedge funds by examining hedge funds from the Nordic region during the last years of economic turmoil that has occurred by analyzing the results from their strategies, partially by quantitative measurements as well as qualitative. The results show that none of hedge fund strategies managed to deliver absolute returns over the chosen period..
e-Rekrytering : -det nya vapnet i kriget om kompetent personal
Bakgrund: Förmågan att attrahera kompetent personal har blivit allt viktigare på de konkurrentutsatta arbetsmarknaderna. Ett sätt att marknadsföra företag som arbetsgivare och därmed locka till sig arbetskraft är genom användningen av företagets egen webbsida.Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva hur ett företag använder den egna webbsidan för att tillgodose behovet av att attrahera kompetent personal. Vidare beskrivs marknadsföringens roll i denna process.Teori: Uppsatsen bygger på teorier kring attraktionsfasen i rekrytering, kopplingen mellan marknadsföring och rekrytering, viktiga aspekter i skapandet av virtuella rekryteringsmiljöer samt teorier kring kvantitet och kvalitet i kandidatbasen.Metod: Uppsatsens empiriska undersökning baserar på en kvalitativ ansats. Tre intervjuer har genomförts hos Fazer i Finland.Slutsats: Det huvudsakliga sättet Fazer använder den egna webbsidan för rekrytering är i form av rekryteringsportalen ?Gott arbete ger mersmak?.
Effekter av PR kontra reklam - är beaktande av produkt en försummad aspekt En studie av PR och reklams relativa kommunikationseffekter vid olika grad av engagemang för köpet och produkten.
Using stimuli with identical information in both PR and advertising, this study seeks to explain how content class together with the level of involvement affects the communication effects of marketing messages. There is currently no established way of measuring the value of PR, and contemporary PR metrics do not take into account what effects PR actually generates. PR is often said to have an advantage over advertising due to the effects of third party endorsement, but previous empirical assessments show inconsistent results regarding what effects each content class generates. The result of this study is that PR is stronger at building recall, interest and credibility, and that it has less perceived selling intent than advertising. Results differ somewhat between different levels of involvement, but the conclusion is that this might not be attributable to the level of involvement per se but rather to the type of products being used in stimuli - a conclusion that seems valid for previous research as well.
Betydelsen av handledning för personal som arbetar med personer med demens
Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken betydelse handledning har för personal som arbetar med personer med demens. Handledningens syfte och mål är riktade till både personal och vårdtagare och det övergripande målet är att den ska främja den enskilda människan som söker vård och omsorg. Tanken med handledning är även att den som blir handledd ska ta med sig det man tagit del av till sitt yrkesutövande. Handledning är ett sätt att ge personalen den bekräftelse de saknar, och att de skulle få stöd och utbildning vid handledning. Personalen som medverkade i studien beskriver att betydelsen av att få handledning innebär en trygghet att veta att de kan få hjälp, när de stöter på problem som de inte klarar av.
Söka eller browsa? : En undersökning om personliga mönster i sökbeteendet vid informationssökning på nätet
This Master's thesis in Library and Information Science aims to explore if personal patterns can be detected in web-searching. It is based on a study where the search sessions of nine test persons were video-recorded, transcribed into logs and analysed.A major objective was to find out whether there is a correlation between individual searchers' personal attributes and their web search behaviour. The logs were therefore compared with the test persons' results in a learning style test (Kolb's Learning Style Inventory) and with interview answers about information behaviour and personal background.While several patterns were indeed discovered, none of them turned out to be strictly personal. The nine test persons could be divided into five types of searchers: the purely analytic searcher; the generally analytic searcher; the balanced searcher; the mixed searcher and the browser. All types of searchers were found to have the attribute learning style in common.
Kartläggning av kompetens bland personal som arbetar med funktionshindrade barn och ungdomar
Syftet med undersökningen har varit att göra en kartläggning av kompetensen bland
personal som arbetar med funktionshindrade barn och ungdomar i en vald kommuns
LSS verksamhet. Hur ser personal på sin kompetens, på sina utvecklingsmöjligheter på
arbetsplatsen och i yrket, hur de ser på sin nuvarande arbetssituation, samt hur deras
tillgång till handledning ser ut. Med hjälp av en enkätundersökning har jag fått fram
vilken grundutbildning personalen har, hur de upplever sina möjligheter att utvecklas
inom vård och omsorgsyrket och vad som skulle behövas för att de ska få tillräckliga
utvecklingsmöjligheter på sin nuvarande arbetsplats. Undersökningen visar också att
personalen ser positivt på sin nuvarande arbetssituation. Samtidigt uppvisar resultatet att
majoriteten av de tillfrågade att arbetslaget aldrig har fått handledning, trots att flertalet
av dem någon gång har känt ett behov av detta.
"I leken kan man älska och hata fritt" : - Lekens betydelse i arbetet med barn i kris och sorg
Syftet med arbetet är att få en djupare förståelse för hur personal med utbildning inom beteendevetenskap tillämpar lek och vilken betydelse leken har i arbetet med barn i kris och sorg. Arbetets frågeställningar undersöker hur personal som i sitt yrke möter barn i kris och sorg använder lek som ett verktyg för att hjälpa barnet. Arbetet studerar även huruvida personalen anser att leken bidrar till barnets förståelse för det inträffade samt om personalen anser att leken påverkar barnets självbild och självkänsla. Arbetet tillämpar en kvalitativ metod och antar en hermeneutisk anstats för att förklara och förstå ämnet. Datan samlades in genom semistrukturerade intervjuer.
Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden : En litteraturstudie
Bakgrund: Fysisk beröring är ett grundläggande behov hos människan och är en central del i omvårdnaden. Fysisk beröring kan lindra eller förhindra lidande och skapa förutsättningar för välbefinnande. I omvårdnaden skapar beröringen ett humant sätt mellan patient och personal att ta kontakt med varandra. Syftet: Hur patientens välbefinnande påverkas av fysisk beröring i omvårdnaden. Metod: Studien utfördes som en litteraturstudie baserad på sju vetenskapliga kvalitativa artiklar.
Kulturella skillnader i vad som bidrar till arbetsmotivation och hur belöning påverkar uppfattad arbetsmiljö ?En kvantitativ studie på svensk och amerikansk personal inom detaljhandeln
Bakgrund och problem: Detaljhandeln är en konkurrensutsatt marknad. Det blir allt vanligare med belöningssystem inom organisationer för att motivera sin personal för att undvika yttre påtryckningar. En problematik ligger i vad som motiverar personal till bättre prestationer i förhållande till kulturella olikheter, och hur belöningssystem på bästa sätt skall anpassas efter den kulturella kontext den avser att användas i. Därför kommer kulturell- och arbetsrelaterad motivation studeras både inom Sverige och USA.Syfte: Syftet med aktuell studie är att få ökad kunskap om belöningssystem, att undersöka om det finns skillnader mellan amerikansk och svensk personal inom motivationsfaktorer, samt att undersöka om det finns skillnader mellan amerikansk och svensk personal i upplevelsen av arbetsplats i relation till belöningssystem.Metod: Studien är av kvantitativ utformning och datainsamlingen genomfördes med en redan framtagen enkät (QPS nordic). Urvalet bestod av totalt 103 personer, varav 53 av dessa var svensk personal och 50 var amerikansk personal.
Marknadsundersökning om vad skogsägare vill ha för produkter/tjänster av skogsbolagen
The goal of this work is to get as good a basis as possible to explain what the owners want for products and services when those doing business with buying groups in Korsnäs purchases regions: Gävleborg, Dalarna, Uppland and Frövi. It should also provide Korsnäs knowledge of the most important factors to consider in business with the owners. Another important aspect is to find out what you have done better at the business with owners, to eventually be able to preserve and take them into account.
300 questionnaires sent out to randomly selected owners in these regions. This is to find out what the owners did not have the products/services of Korsnäs. 29 questions were asked in the affected areas to identify what was missing and to eventually be able to satisfy them.
Kniven mot strupen! : En kvalitativ studie om hot och våld på HVB-hem för ungdomar ur ett personalperspektiv
Att äga kunskap om hantering av hot och våld är alltid en värdefull egenskap, speciellt för personal på HVB-hem för utagerande ungdomar. Studien undersöker hur hot och våld definieras, gestaltas, uppstår och hanteras på HVB-hemmen samt hur personal uppfattar hanteringen. Resultatet av sju intervjuer med personal på HVB-hemmen redovisas. Hot och våld är något som är oacceptabelt men vanligt förekommande. Studien visat att hot är vanligare, mer svårdefinierat och oftare förekommande än våld.
Alla kan inte vara Riche : En studie om personalomsättningen i hotell- och restaurangbranschen
Statistik visar att personalomsättningen i hotell- och restaurangbranschen är högst av alla branscher i landet. En hög personalomsättning påverkar branschen i stort, företagen, och personalen som jobbar inom den. För företagen orsakar personalomsättningen problem såsom kompetensförluster, kostnad för rekrytering och försäljningsförluster. Dessutom sliter en hög personalomsättning på den befintliga personalen och därmed sjunker produktiviteten och motivationen på företagen. Denna uppsats ska öka förståelsen för de faktorer som ligger bakom den höga personalomsättningen i branschen.
Rättspsykiatriska patienters upplevelse av vård och rehabilitering: en kartläggning utförd på en rättspsykiatrisk öppenvårdsmottagning i Helsingborg stad
Föreliggande arbete utfördes i Helsingborg. Forskningsansatsen var en kartläggning av vården hos målgruppen personer med diagnosen allvarlig psykisk störning dömda till rättspsykiatrisk vård. Syftet med studien var att undersöka och beskriva patienternas och personalens syn på vårdkvaliteten vid en rättspsykiatrisk öppenvårdsmottagning genom att utgå från patienternas uppfattning. Sammanlagt 26 semistrukturerade intervjuer genomfördes med båda grupperna samt fem intervjuer med personal inom socialförvaltningen. Resultaten visar på god samstämmighet och höga skattningar av rättspsykiatrisk personal och patienter där personalen genomsnittligen skattat något högre än patienterna.
"Världens bästa reklamfilm" : En studie i hur reklamfilmerna från ICA är konstruerade för att locka kunderna till konsumtion
This paper sets out to investigate how companies can create advertisement that focus not only on selling but also on entertainment. The research is based on seven TV-commercials produced by the Swedish food chain ICA. The commercials were analyzed according to the methods of discourse analysis, semiotic analysis and rhetorical analysis. Furthermore, the research compares the analysis made with the thoughts and ideas of Tobias Karlsson, Head of marketing and communications development at ICA to find out how the comprehension of the commercials correlate with the original intentions made by the company.The study shows that ICA creates a commercial that contains the perfect mix of rhetorical approaches, communication strategies and entertainment mixed with gravity. The study also shows that ICA fails with its primary goal which is to sell selected products; however, by producing the entertaining commercials, they manage to strengthen their brand.
Morgontidningar, kvällstidningar eller nättidningar? : ? en kvalitativ studie av de unga vuxnas förhållningssätt till de olika tidningsformerna
Title: Morning papers, evening papers or webb magazines? - a qualitative study about young adults attitudes about the different magazine types.Number of pages: 45Author: Antonella MarinoTutor: Göran SvenssonCourse: Media and communication studiesPeriod: Autumn term 2009University: Division of Media and communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/aim: The aim of this essay is to find out how young adults of the age of 20-30 discusses about the different types of news papers: morning papers, evening papers and Webb magazines. I have chosen four needs for my essay which are surveillance, emotional release/ entertainment, personal identity and interactivity. The purpose is to find out the differences between morning papers, evening papers and webb magazines. Which magazine type satisfies my four chosen needs in a best way? Which other conditions influence the young adults choices of magazine type? I will also try to find out if the new idea interactivity can be equivalent to the other three needs.Material/Method: I have used three groups for discussion for my essay.