Sök:

Sökresultat:

1059 Uppsatser om Organisations förändring - Sida 40 av 71

Explicita organisationsvärderingar - ett skyltfönster eller en vägledning : En kvalitativ studie av en organisations explicita värderingar

?I denna studie studeras en organisation som förmedlar sina värderingar explicit.Många organisationer inom såväl privat som offentlig sektor väljer offentliggöra vilka värderingar som präglar organisationens arbete. Vad som sällan framgår är vad dessa värderingar innebär för den anställde. Det är mot denna bakgrund som studiens syfte arbetats fram. Studiens syfte är att undersöka vilken funktion organisationens explicita värderingar fyller i det vardagliga arbetet.I studien har sex intervjuer genomförts med anställda inom en organisation som gjort sina värderingar publika.

Hälsa ? Att Må Bra eller Se Bra Ut? : En analys av veckotidningarna Veckorevyn, Veckojournalen och Hemmets veckotidning under 1950-talet och 1965-1975

Den här uppsatsen undersöker ett antal attityder till skollagens skrivning att utbildningen skall vila på vetenskaplig grund med syftet att få en bättre förståelse för vilka förutsättningar och uppfattningar och vilket utgångsläge som finns för lagens implementering. Emperin har hämtats från en totalundersökning med en kvantitativ enkät som har skickats ut till skolledare och lärare i skola och förskola i en mindre kommun. Svarsfrekvensen för undersökningen är 40 %. Datan har sedan analyserats och visas som deskriptiv statistik. Uppsatsen har en fenomenologisk utgångspunkt.

Praktiskt arbete med matematik i årskurs 1-3 En litteraturstudie om hur lärare kan genomföra undervisning i geometri

Syfte: Syftet med studien a?r att identifiera organisationers virtuella strukturer och hur de anva?nds i organisationerna, fo?r att skapa en fo?rsta?else fo?r vilken betydelse digitala verktyg har fo?r organisationers interna kommunikation. Dessutom vill vi ocksa? o?ka fo?rsta?elsen fo?r hur implementeringen av dessa digitala verktyg fo?r intern kommunikation i organisationer pa?verkar fo?rutsa?ttningarna fo?r hur ledarskap kan bedrivas.Metod: Uppsatsen a?r en kvalitativ studie, da?r intervjuer med sex respondenter fra?n sex olika organisationer ligger som grund fo?r det empiriska materialet.Resultat: Vi fann att den virtuella strukturen i organisationer a?r av stor betydelse fo?r den interna kommunikationen. Den virtuella strukturen besta?r av flera olika komponenter, och de viktigaste a?r E-mail, intrana?t och Lync och organisationerna bedriver sto?rsta delen av sin kommunikation med hja?lp av den virtuella strukturen.

Livet efter döden : Svenska tidningar anpassar sig till en digital framtid

The media industry in general and the newspaper in particular is going through major changes ? technological, logistical, economical ? due to the dropping sales and width of the printed daily newspaper. Few organisations have been spared the necessary rationalizations and cut-downs in staff. All of them are expected to produce more and better content, in more and new channels and platforms, with less resources. Some have been preparing for this a long time, others have never entered the digital world of news.

Kommunikation, prestationsmätning och förtroende : - Tre perspektiv på organisationers ansvarstagande

Bakgrund: Globaliseringen har lett till ett ökat krav på organisationer, vilket har medfört att sättet att styra verksamheter har utvecklats. Organisationer hålls idag ansvariga för intressenter som företaget är beroende av oavsett om intressenterna har en formell rätt att utkräva ansvara eller inte.Problemformulering: En organisations relationer till sina intressenter är avgörande för organisationens existens eftersom relationerna är en förutsättning för att organisationen ska kunna skapa värde. Varje gång ett val görs finns det alltid någon part som påverkas. Ansvar hamnar i fokus eftersom organisationer styrs av val.Forskningsfråga: Hur arbetar organisationer som vill vara ansvarstagande med begreppen kommunikation, prestationsmätning och förtroende?Syfte: Syftet med uppsatsen är att utvidga och fördjupa förståelsen av begreppet ansvarstagande utifrån perspektiven kommunikation, prestationsmätning och förtroende samt dess betydelse i relationen till intressenter.Metod: Uppsatsens förhållningssätt är hermeneutiskt för att kunna tolka och förstå hur människor upplever sin situation.

Bilden av samen : Svenska Turistföreningens framställning av samerna under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet

Den här uppsatsen undersöker ett antal attityder till skollagens skrivning att utbildningen skall vila på vetenskaplig grund med syftet att få en bättre förståelse för vilka förutsättningar och uppfattningar och vilket utgångsläge som finns för lagens implementering. Emperin har hämtats från en totalundersökning med en kvantitativ enkät som har skickats ut till skolledare och lärare i skola och förskola i en mindre kommun. Svarsfrekvensen för undersökningen är 40 %. Datan har sedan analyserats och visas som deskriptiv statistik. Uppsatsen har en fenomenologisk utgångspunkt.

Organisering av demensvården: differentiering kontra kvarboendeprincipen

The objective of this thesis was to examine and analyse how various directors within old-age care, the resident-coordinator, nursing-staff, and the dementia-team apprehend the organisation of dementia nursing homes in the municipality. Our questions were the following:How important is it that the care-receivers are examined and diagnosed?Do the respondents experience difficulties with non-differentiated dementia nursing homes?Which are the advantages and disadvantages for care receivers/patients and nursing-staff if dementia care homes are differentiated according to the care-receivers dementia diagnosis and phase of illness?Are there alternative solutions to the way the municipality organise the residence for carereceivers today that might improve the situation for care-receivers/patients and nursing-staff?How does cooperation or the lack of it mint the conditions for care in dementia nursing homes?Which goals does the municipality have for the organisation of dementia care?Our approach was a qualitative method consisting of interviews to answer the objective of this thesis and our questions. Our findings are supported by a sociological analysis of organisations. Our findings show that there is a conflict of interest between the principle of permanent residence which imply that the care-receiver should not have to move against her or his will and between the use of differentiated dementia nursing homes.

Tillväxt - med hänsyn till organisationens bästa

Tillväxtforskningen har till stor del fokuserats på tre övergripande frågor. Dessa frågor behandlar orsakerna till varför företag växer, hur de växer, och vilka effekterna blir. Denna kvalitativa undersökning är utförd på ett företag som befinner sig i en stark tillväxtperiod. Fokus har lagts på att besvara den sistnämnda frågan. Syftet med studien är att ta reda på hur de anställda upplever att deras arbetssituation, och därmed företagets organisationsstruktur, har påverkats av tillväxten.

Ideella uppdrag : Vad får någon att engagera sig ideellt?

This is a study about engagements and motivation. Its purpose is, by looking at other motivational theories than Abraham Maslow?s hierarchy of needs, to find out why certain people choose to become engaged as student representatives. The question this study is working from is: why do certain people choose to engage themselves as student representatives?This study has a qualitative approach, which means that a number of interviews have been done and subsequently profoundly analyzed.

Kontexten i fokus : En kvalitativ studie om den inre organisatoriska kontextens påverkan på förstalinjechefers ledarskapsbeteende och ledarskapseffektivitet

Studiens syfte är att få kunskap om hur den inre organisatoriska kontexten kan påverka förstalinjechefers ledarskapsbeteende gentemot underställda och hur den inre kontexten kan påverka ledarskapseffektiviteten.Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsansats där tre stycken avdelningschefer samt en HR-chef i en organisation har intervjuats.Studien fokuserar på hur kontexten påverkar, begränsar, förstärker eller styr en organisations avdelningschefer till att använda en viss form av ledarstil eller beteende. De ledarstilar vi har utgått från är ett uppgiftsorienterat- samt relationsorienterat ledarskap. I studien har vi funnit att den inre kontextens variabler påverkar både ett uppgiftsorienterat- och ett relationsorienterat ledarskapsbeteende hos avdelningschefer. Vi har kunnat urskilja hur variabler i den inre organisatoriska kontexten påverkar avdelningschefers ledarskapsbeteende är individuellt. I studien har vi använt engagemang samt sjukskrivningsstatistik hos de underställda som mått på ledarskapseffektivitet.

Bemanningsanställda : Upplevelsen av arbetsklimatet hos kundföretag utifrån bemanningsanställdas perspektiv

This study examines how temporary agency workers experience the working climate in client firms, i.e. how their psychological climate is affected. The study has a qualitative approach based on semi-structured interviews with temporary agency workers. The purpose of the study is to contribute with knowledge about the triangular relationship between the temporary worker, the temporary employment agency and the client firm. Another purpose is to describe how the temporary workers experience the working climate and how this experience is influenced by a number of circumstances. The research question this study aims to answer is How do temporary agency workers experience the working climate in client organisations? And What factors influence this experience? The conclusion of this study shows that the volun- tariness of the psychological contract positively influence the psychological climate, and also whether the temporary workers? expectations correspond to those of the client firm or not.

Omvärldsbevakning och folkbibliotek en innehållsanalys av facktidskrifter inom biblioteksfältet

The research of this Masters thesis examines if during a specific period of time, Environmental scanning connected to Swedish public libraries is discussed in journals that are directly connected to the field of Swedish libraries. The method employed was content analysis of articles, news items and ads with the intention of finding out the extent of Environmental scanning and who carries it out and how and what is scanned. The research covers the period from 2004-01-01 to 2004-08-31. During the research period 1387 articles, news items and ads were analyzed. The study focuses on 81 selected published units that directly include references or discussion about Environmental scanning.

Beslutsprocesser och informationshantering ? en fallstudie inom en högskoleorganisation

The purpose of this thesis, was to study decision processes and the importance of information management in the processes within an academic organisation, which led to the work with adaptions according to the law of Equal Treatment of Students in Higher Education, (SFS 2001:1286). A general question was formulated concerning how different information- and knowledge flows interact within an academic organisation and its library during the decision processes. The questions at issue we have tried to examine, concern the factors that have influenced the participants´ choice of information during the decision processes, in their work of adapting the law of equal treatment, and how these choices have influenced the priorities that were made. The theoretical starting point was basically Cohen, March and Olsens Garbage Can Model. We also found the author Chun Wei Choo´s descriptions of organisations, as systems of information processing, useful for parts of our thesis, especially the parts that deals with the role of information management within the decision processes.

Balanserat styrkort ur ett medarbetarperspektiv

En organisations styrning och uppföljning har tidigare främst skett genom finansiella nyckeltal. En modell som vuxit fram under senare år är balanserat styrkort. Metoden bygger på enkelhet, både chefer och anställda ska förstå innebörden en organisationens strategier. Luleå kommuns socialnämnd har infört balanserat styrkort. I deras verksamhetsplan för 2005 ? 2007 beskrivs att det finns en stor samstämmighet om värdet av att arbeta utifrån denna modell och målsättningen är att balanserad styrning ska införas på alla arbetsplatser.

Incidenthantering i molnmiljö

Incident response plans are faced with new challenges as organisations expands to the cloud, this thesis aims to highlight these challenges and their potential solutions. Our work has focused on managing the incident response in contrast to earlier work that has been focusing on preventing them.As with any development, security is seldom prioritized. Instead the focus are often aimed towards usability and functionality, which means incident response plans are written, implemented, forgotten and finally becomes obsolete. This could result in an organization losing their ability to produce acceptable forensic images, avoid severe downtime, or prevent similar incidents in the future, which are all important parts of incident response.Traditional incident response plans does not address incidents in the cloud. Thus, an absence of guidelines for managing incidents in the cloud becomes apparent.

<- Föregående sida 40 Nästa sida ->