Sök:

Sökresultat:

4662 Uppsatser om Offentlig service - Sida 49 av 311

Design av förhandlingsstöd - En fallstudie inom radiologisk verksamhet

Recent developments suggest that private and public companies are moving towards a more service-oriented business. Service orientation means that hardware is often sold in packages with service agreements, which makes the investment more difficult to assess. The challenges that arise will be to assess the value of the overall package, the information needed to make informed decisions and the operational requirements in combination of hardware, software, support agreements, training and more. The paper therefore aims to examine how decision makers can evaluate the benefits of these investments and obtain a stronger base to make better decisions. There is within the area of radiology in the region of Västra Götaland a pronounced need for a better flow of information regarding medical equipment and related service agreements.

Ett besök på det lokala Internetbankkontoret : En studie om decentralisering av Handelsbankens webbtjänst

"Handelsbanken är en av nordens största banker med ett gott rykte och nöjda kunder, vilket studien även visat. Bankens märkesvärde grundar sig på en decentraliserad organisation, där varje kontor ansvarar för kunderna i sitt eget närområde och arbetar aktivt för att ha så nöjda kunder som möjligt. Eftersom varje kund tillhör ett visst kontor skapas ofta en relation till personalen på det kontoret och en känsla av tillhörighet uppnås. Många kunder upplever mindre och mindre av denna relation efter att många bankärenden utförs på internet. Kunder som använder internettjänsten för sina ärenden får fördelen med större kontroll och frihet över sin ekonomi, men för Handelsbankens del innebär det att de förlorar relationen med sina kunder.

Dopet som födelserit : En kvalitativ studie av dopföräldrars tankar kring dopet

The study reported has been conducted in care service guided by the Swedish law LSS( LSS- act concerning support and service for the disabled). The aim of this study is to examine the experiences of the personnel who have attended the Taktipro introductory course with special focus on how they describe the possible effects this may have had on their daily attendance to their special needs users.The method used is a qualitative method of enquiry, based on interview questions sent by mail to all the participants of the Taktipro introductory course. The result shows that the personnel have a positive view on skills in progress and that this program has facilitated the contact between personnel and their special needs users. An awareness about the importance of physical contact has also been revealed as well as an awareness of their own impact on situations at work. The result also indicates that the personnel feel that they have been able to improve the well being for the special needs users. .

Projektmodell för införande av affärssystem : Ett konsultbolags implementeringsprocess i tjänsteföretag

Companies acquiring ERP systems are often dissatisfied with the project and therefore consultancy firms wish to make use of project models in order to achieve success in implementations. Since research on ERP implementations in service companies is limited, there is a need for mapping of critical activities in implementation projects in this line of business. Under these premises, the purpose of our master thesis is to develop a model for implementation of ERP systems, specified in activities, which can be used by mid-sized consultancy firms with mid-sized qualified service companies as customers.A literature study including project models, modern models and methodologies for ERP implementation, commonly existent activities, success factors and system development methods was carried out. Starting out with this, a theoretical model for ERP implementation was generated. In excess of this, a case study was conducted, where the implementation of the ERP system Microsoft Dynamics AX at the service company Eurostep, performed by the consultancy firm Medius, was studied.

Att lyckas med kommunalaIT-projekt : En förstudie inför införande av enprojektmodell för Ludvika kommuns IT-enhet

IT-projekt i offentlig verksamhet finansieras i huvudsak av statliga medel och omsätter stora summor varje år. Tyvärr brister de ofta vad gäller tidsramar, budget, utlovad kvalitet eller pga. en kombination av dessa faktorer. Det ligger inte bara i den egna verksamhetens intresse, utan även medborgarnas, att dessa projekt faller väl ut.Rapporten syftar bl.a. till att fungera som ett av flera beslutsunderlag för offentlig verksamhet vad gäller införande av en projektmodell.

Nu vågar jag vara chef: utvärdering av Norrbottens läns landstings chefsutbildning ur ett NPM-perspektiv

The public sector has through the years been exposed to a rather radical alteration. The aim with this alteration has been to make the public sector more effective. It?s a dynamic society that Norrbottens läns landsting (NLL) operates in today and it is therefore of great importance that the managers get a solid foundation to rely on, since they have a central role in the ambition for efficiency. Another reason to educating the managers is that NLL can secure the future pension losses.

Behovet av kundorientering i fastighetsföretag, finns det?

AbstractTitle:Behovet av kundorientering i fastighetsföretag, finns det?Author:Joel Nilsson ErlemanTutor:Agneta SundströmPurpose:Thru a quality point of view, examine and analyze how Akelius AB customer orientatesthem self in an area such as Brandbergen, were the demand is larger then the supply.Method:Through a qualitative research approach with an inductive and a hermeneutic orientation thestudy approaches Akelius AB and the company?s costumer orientation thru several interviews and asurvey. The gathered data?s purpose is to answer research questions to investigate how costumerorientations function and to how to implement it in real estate companies.Theory:The theory explains the meaning of customer orientation and its use in real estate companies.The theoretical discussion is based on a five-gap model, which is used to analyze the service quality inAkelius AB and to analyze the relation to their costumers.Empire:The findings show how Akelius experience costumer orientation in Brandbergen and thecostumer?s perception of Akelius AB service quality.Analysis:Compares the theory and the empirical data to see the service quality thru using the GapModel.Conclusion:Akelius AB satisfy their customer?s need in what could be expected of them. In thesituation with increased demand and lower supply Akelius AB have the possibility to offer theircostumers a much lower quality than the costumers usually wants and expect.

Hälsofrämjande åtgärder mot arbetsrelaterad stress: en studie av stressorer inom arbetets organisation

Denna uppsats handlar om arbetsrelaterad stress samt hälsofrämjande åtgärder som kan vidtas för att motverka denna. Syftet med vår uppsats var att undersöka om faktorer inom arbetsorganisationen ger upphov till stress hos medarbetarna. Vi genomförde en enkätundersökning där medarbetare inom både offentlig och privat sektor medverkade. Vi fann att de stressorer som medarbetarna upplever orsakar stress på arbetsplatsen är bland annat hög arbetsbelastning, höga krav i kombination med låg kontroll, brist på stöd och uppmuntran från arbetskamrater samt brist på information. Vi fann även att det finns en del skillnader mellan offentlig och privat sektor.

New Public Management och resursfördelning i offentlig sektor : På lika villkor?

Syfte: Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för NPM och resursfördelning med avseende på resursfördelningsmodeller och dess användning i offentlig sektor. Metod: Utifrån studiens syfte har en deduktiv kvalitativ metod använts. Empirisk data har samlats in genom ostrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har sedan tolkats och redovisats i uppsatsens analys. Resultat och slutsats: Fördelningen av utbildningssektorns resurser diskuteras utifrån skillda uppfattningar av lagen ?offentliga bidrag på lika villkor?. Detta ställer stora krav på den resursfördelningsmodell som är framtagen av barn- och ungdomsnämnden i Gävle.

Inkomstojämlikheter i Europa : En paneldatastudie som söker finna underliggande orsaker till utvecklingen i 16 europeiska länders inkomstojämlikhet under åren 2000-2010.

Denna studie tillämpar en paneldataanalys för att undersöka huruvida det finns ettsamband mellan utvecklingen av inkomstojämlikhet och ett landsfackförbundsanslutning, arbetslöshet, storlek på offentlig sektor och socialautbetalningar. Studien omfattar 16 europeiska länder och data har använts för åren2000 ? 2010.Studiens syfte är att försöka ge en djupare insikt hur variabler som har anknytning tillarbetsmarknad och finanspolitik påverkar inkomstojämlikhetens utveckling.De resultat som denna studie presenterar överensstämmer delvis med tidigareforskning inom arbetsmarknadens och finanspolitikens påverkan påinkomstojämlikhet.Resultatet visar att inkomstfördelningen bland studiens 16 länder påverkas främst avandelen fackförbundsanslutna och andel anställda i offentlig sektor och till viss del avarbetslöshet och sociala utbetalningar. Studien kan inte bevisa, med denunderliggande data som använts i denna studie, att variablerna arbetslöshet samtsociala utbetalningar har en signifikant påverkan på inkomstojämlikhet..

Developing Dynamic Outsourcing - Bringing continuous added value to the ABB Full Service partnership

Executive summary This master thesis was originally based on a specific assignment given to the authors from ABB Full Service, a unit specializing in providing maintenance outsourcing: ?How can ABB Full Service expand its offering of providing fundamental maintenance by seamlessly incorporating the business concept with competencies and solutions from other ABB divisions?? The academic issue was developed throughout the thesis, resulting in the following formulation: ?From an organizational perspective; how can service providers bring continuous added value to intra-organizational outsourcing partnerships?? Many of the key findings of this thesis are reflected in the issue. The term intra-organizational outsourcing is a proposed addition to the terminology in the academic discourse on outsourcing. The definition of the term is: ? Where an organization outsources a business process interlinked with the physical operations, requiring the service provider to take over a preexisting unit and its employees.This is an accurate description of the form of outsourcing that ABB Full Service is engaged in.

Chefers förhållningssätt till mål inom målstyrning i offentlig verksamhet

Bakgrund: Målstyrning är ett ofta tillämpat verktyg i offentlig verksamhet där övergripande mål uppstår på politisk nivå och sedan bryts ner genom en målhierarki för att fungera på respektive nivå. Målstyrning innebär att mål sätts för en verksamhets delar eller helhet och målens syfte är att berörda aktörer ska arbeta i samma riktning. Målstyrning kräver att mål kontrolleras och därför behöver målen vara mätbara så att en jämförelse av planerade och uträttade mål blir möjlig. Målen kan ha olika betydelse och det bör framgå om de avser resurser, prestationer eller resultat.Problemformulering: Hur förhåller sig chefer på olika nivåer i en offentlig verksamhet till mål inom målstyrning?Syfte: Studien avser att bidra till fördjupad förståelse och kunskap om mål inom målstyrning där avgränsningen är att urskilja hur chefer på olika nivåer förhåller sig till detta styrsystem.Metod: En kvalitativ fallstudie inom socialförvaltningen i en kommun i Skaraborg.Teori: Litteratur och vetenskapliga artiklar om målstyrning och institutionell teori ligger till grund för vår teoretiska referensram.

Ett cupcakekafé i Uppsala : En studie om vad som skapar nöjda kunder

Att ledarskapet är viktig för medarbetarnas psykosociala arbetsmiljö och hälsa är det många studier som visar. För att den operativa linjechefen ska kunna skapa en god psykosocial arbetsmiljö och samtidigt bemästra de krav som denna position innebär, krävs goda förutsättningar i linjechefens egen arbetssituation. Studier visar att den offentliga sektorns förändringar de senaste decennierna har förändrat förutsättningarna för arbetet inom dessa organisationer. Syftet med följande studie är att skapa kunskap om hur linjechefen upplever sina förutsättningar för ledarskapet i en offentlig organisation som har förändrat styrning och organisering. Studien har sin utgångspunkt i klassisk organisationsteori som pekar på att organisationer upprätthålls av sociala relationer och kommunikation samt tidigare studier om hur offentlig sektor förändrats.

Kostnadsallokering genom ABC-kalkylering ? en empirisk studie av OMX

As IT service departments in organisations are becoming more complex and customised, the indirect costs are increasing in relation to the total costs. The difficulty of fully estimating and identifying the spread of the cost in the IT service department is increasing. As a result, firms tend to budget the business unit as a total cost rather than as a spread of defined costs. In order to deal with this challenge an ABC calculation will be applied. The Time Driven ABC model will be conducted in OMX´s Servicedesk unit within the IT services.

Hur återförsäljare kan arbeta med sitt varumärke : En fallstudie bland klädåterförsäljare i Halmstad

The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.

<- Föregående sida 49 Nästa sida ->