Sök:

Sökresultat:

1182 Uppsatser om Obeställd elektronisk reklam - Sida 14 av 79

LĂ€rares kunskap om elektronisk mobbning

Mobbning Àr ett gammalt samhÀllsproblem, men man har nu funnit ett nytt sÀtt att nÄ sina offer, den elektroniska mobbningen. Arbetet inleds med en autentisk berÀttelse med intervjuer, dels med en tonÄring som blivit utsatt för elektronisk mobbning, dels med hennes mamma som skildrar hur hon hanterade detta. Genom vÄrt syfte vill vi klarlÀgga lÀrares kunskap om elektronisk mobbning, lÀrares uppfattning om elevernas tillgÄng till digitala kommunikationsmedel pÄ skolan och var lÀrarna anser att ansvaret ligger nÀr det gÀller att bekÀmpa den elektroniska mobbningen. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar har vi gjort en enkÀtundersökning pÄ sex skolor dÀr 129 lÀrare har medverkat. Resultatet redovisas i tabeller som ger en överblick över materialet.

Banner blindness : hur webbanvÀndare undviker reklambanners

Reklam pÄ internet Àr stÀndigt ökande och mÄnga internetanvÀndare Àr negativt instÀllda till den. DÀrför har de utvecklat olika medvetna och omedvetna strategier för att undvika den nÀr de ska göra nÄgot pÄ internet. För skapare av reklam pÄ Internet kan det vara bra att kÀnna till hur reklamen undviks för att kunna bli bÀttre pÄ att skapa effektiv reklam. Denna undersökning har baserats pÄ intervjuer med vana internetanvÀndare med olika bakgrund för att fÄ reda pÄ hur de hanterar reklambanners samt en förstÄelse för hur de tÀnker. Intervjuerna föregicks av en videoinspelning dÀr försöksdeltagarna fick specifika uppgifter att utföra för att efterstrÀva ett naturligt beteende.Resultatet av undersökningen visade att banner blindness Àr ett fenomen som anvÀnds av mÄnga försöksdeltagare, bÄde pÄ ett medvetet och omedvetet plan.

Elektroniska signaturers rÀttsverkan

I den digitala vÀrlden Àr elektroniska signaturer motsvarigheten till traditionella namnunderskrifter. MÄnga lagregler innehÄller ett krav pÄ egenhÀndig underskrift. FrÄgan Àr om elektroniska signaturer kan anses uppfylla det kravet och pÄ sÄ sÀtt godtas istÀllet för en namnunderskrift. Om inte, mÄste lagÀndringar till för att elektroniska signaturer skall accepteras. I förarbeten och doktrin finns skilda meningar om elektroniska signaturers rÀttsverkan och vad som krÀvs för att de skall godtas.

LÀrande för framgÄng : ? En fallstudie i hur fo?retag kan la?ra sig av de processer som fo?ljer av kundmissno?je orsakat av reklam

Da? konsumenter idag a?r mer bena?gna att pa?tala brister i reklam, a?r det av intresse fo?r fo?retaget bakom den aktuella reklamen att ha?va missno?jet samt att skapa en la?ngsiktig lo?sning som fo?rebygger att missno?je a?terkommer. Syftet med denna uppsats a?r att redogo?ra fo?r hur fo?retag, med Top Toy som exempel, kan arbeta fo?r att mildra och ha?va det missno?je som ha?rro?r fra?n reklamkampanjer, samt hur fo?retag kan arbeta fo?r att la?ra sig av denna process. Detta underso?ks genom en fallstudie av leksaksfo?retaget Top Toy, som under en fyraa?rsperiod mottog klagoma?l pa? sina ko?nsstereotypa leksakskataloger och successivt arbetade fo?r att na? en lo?sning som kunde eliminera missno?jet.

Om sprÄkets och bildens betydelse i TV-reklam

Med utgÄngspunkt för tre forskningsomrÄden: semiotik, pragmatik och kognition, har det gjorts ett försök i att belysa om sprÄket och bilden har skilda roller i den moderna TV-reklamen. Ett noga urval av dagens TV-reklamfilmer anvÀndes som underlag för den empiriska undersökningen undersökningen. För att besvara syftet och frÄgestÀllningarna testades reklamfilmerna ur tvÄ kognitiva aspekter: kognition och affekt. Resultatet som framkom i undersökningen ligger som grund för en diskussion huruvida det gÄr att tala om skilda roller för sprÄket och bilden..

Elektronisk mobbning : En studie kring e-mobbningens arenor, samt vuxnas och ungas moraliska och rÀttsliga ansvar

Syftet med denna studie Ă€r att fĂ„ en inblick i den elektroniska mobbningen utifrĂ„n de fyra klasser dĂ€r jag har genomfört min undersökning, samt den litteratur som finns att tillgĂ„ inom Ă€mnet. Som utgĂ„ngspunkt för detta utgĂ„r jag ifrĂ„n följande frĂ„gstĂ€llningar: I vilka arenor visar sig den elektroniska mobbningen? Kan man se skillnader/likheter mellan den elektroniska och den traditionella mobbningen utifrĂ„n mina enkĂ€tfrĂ„gor och tidigare forskning? Hur kan man som lĂ€rare och förĂ€lder motarbeta och förebygga elektronisk mobbning? Vilken plikt har man, bĂ„de moraliskt och rĂ€ttsligt, som lĂ€rare i kampen mot elektronisk mobbning? Min studie bygger delvis pĂ„ tidigare litteratur inom Ă€mnet. Men dĂ„ denna litteratur fortfarande Ă€r ganska fattig pĂ„ grund av att fenomenet fortfarande Ă€r relativt nytt, bygger studien Ă€ven pĂ„ en kvantitativ enkĂ€tundersökning gjord pĂ„ en medelstor skola i Östergötland. Undersökningen skedde i fyra klasser inom Ă„rskurserna 7-9.

Elektronisk omvÄrdnadsdokumentation : InnehÄll, upplevelse, samverkan och kvalitetsförbÀttring av omvÄrdnadsdokumentation

Idag satsas det mycket resurser pÄ datorisering i samhÀllet och elektroniska patientjournaler har fÄtt mÄnga funktioner i hÀlso- och sjukvÄrden. Journalen anvÀnds för att pÄvisa vilka ÄtgÀrder och behandlingar som utförs, verkar som ett kommunikationsverktyg mellan professionerna och för utvÀrdering av patientvÄrden. OmvÄrdnadsdokumentation Àr en del av sjuksköterskans yrkesansvar men i mÄnga fall Àr dokumentationen bristande och ofullstÀndig och kan dÀrmed inte fylla sina betydelsefulla funktioner i vÄrden. Syftet med litteraturstudien var att belysa aspekter av elektronisk omvÄrdnadsdokumentation. Studien var en systematisk litteraturstudie.

Webbkonfiguratorer - Konsten att skrÀddarsy pÄ Internet

Syfte: VÄrt syfte med denna uppsats Àr att identifiera och beskriva de faktorer som kritiskt inverkar pÄ en webbkonfigurators framgÄng och öka förstÄelsen kring faktorernas pÄverkan ur ett företagsperspektiv. VÄrt syfte Àr Àven att försöka identifiera och beskriva eventuella mönster, som kan ses som generella inom omrÄdet för webbkonfiguratorer. Metod: Som metod för insamling av empirisk data, har vi anvÀnt oss utav enkÀter. Dessa har sÀnts ut via elektronisk post till de medverkande företagen. Vi har Àven genomfört ett test av de medverkande företagens webbkonfiguratorer. Slutsats: Vi har med bakgrund av vÄra empiriska och teoretiska data identifierat och beskrivit ett antal faktorer som vi kan se som essentiella för en webbkonfigurators framgÄng. Vi har Àven kunnat urskilja vissa mönster, som Àr generella och oberoende av bransch eller produkt..

Visuell kommunikation i kinesisk kultur - en tolkningsfrÄga

För vÀsterlÀndska företag som etablerar sig pÄ den kinesiska marknaden kan kulturskillnader göra det svÄrt att nÄ kinesiska konsumenter med standardiserad global marknadskommunikation. Kultur- och sprÄkskillnader bidrar till att reklambudskap kan tolkas annorlunda i Kina. Vi har utifrÄn ett hermeneuistiskt perspektiv undersökt vilka aspekter företag bör ta i beaktning vid utformning av reklam för den kinesiska marknaden. Det empiriska materialet har insamlats via djupintervjuer som har analyserats utifrÄn kultur- och kommunikationsteorier. Företag som ska etablera sig i Kina bör beakta den kinesiska kulturens vidskeplighet, val av humor, sexistiska budskap, översÀttingar, samt funktionell/emotionell reklam..

Elektronisk rese- och upplevelseguide, konceptuell modell som nyttjar nationella databaser

Resandet ökar i dagens samhÀlle och mÀnniskor söker nya upplevelser och utmaningar. Konkurrensen om besökarna Àr stor. Med hjÀlp av den nya informations- och kommunikationstekniken kan en elektronisk rese- och upplevelseguide utgöra ett alternativ i syfte att attrahera besökarna och fÄ dem att stanna lÀngre. Genom tekniken kan intressanta berÀttelser presenteras med bÄde ljud, bild och video, s k multimedieteknik. För att besökaren ska kunna vara rörlig och samtidigt ta emot information krÀvs en mobil utrustning som exempelvis en handdator.Denna magisteruppsats i informatik ingÄr i ett projekt, uppdelat i tre steg.

Könsstereotyper regerar i skolreklam : - En studie i hur genus görs i reklam för gymnasieskolor i Stockholms stad

SammanfattningSyftet med denna studie Àr att undersöka hur genus görs i reklam för gymnasieskolor. Detta har gjorts genom text- och bildanalys av reklambroschyrer frÄn 15 gymnasieskolor i Stockholms stad. Med en socialkonstruktionistisk utgÄngspunkt har analyserna gjorts utifrÄn teorier om reklam och genus. Analysen fann fem viktiga kategorier i materialet; utseende, kroppssprÄk & agerande, segregation, samtalsdiskurs samt programmen & skolan. Dessa kategorier visar att det finns en dikotomi mellan killar och tjejer i materialet, vilken tydliggörs genom klÀder, smink, accessoarer, hÄr.

Ansvarsfull marknadsföring : En studie av Sveriges största ölproducenter

Den hÀr rapporten söker svar pÄ; ?Tar ölproducenter i Sverige sitt ansvar vid marknadsföring av sina produkter, med avseende pÄ konsumentens Älder och produktens negativa effekter?? Intervjuer med Sveriges tvÄ största ölproducenter; Carlsberg och Spendrups, samt en genomgÄng av relevant litteratur ligger till grund för analysen i denna rapport. Resultatet tyder pÄ att de största ölproducenterna i mÄnga avseenden Àr duktiga pÄ att ta ansvar, men att det finns en hel del att göra nÀr det gÀller bÄde sociala medier och tv-reklam. HÀr nÄs nÀmligen bÄde ungdomar och minderÄriga allt för lÀtt av alkoholrelaterad reklam. Facebook Àr fyllt av alkoholrelaterade sidor utan tydliga Äldersrestriktioner, och företagen undviker de svenska lagarna som förbjuder alkoholreklam i tv genom att sÀnda frÄn utlandet..

Information eller Pillerpropaganda -En studie om konsumenters uppfattning till reklam för receptfria lÀkemedel

Bakgrund: Studien tar utgÄngspunkt i den nya kursplanen för matematik dÀr matematikens anvÀndning i olika sammanhang och vardagen betonas tydligare Àn i den förra kursplanen (Skolverket 2011a; Skolverket 2011b). Elevers sjunkande matematikprestationer Àr en pÄgÄende problematik (se. t.ex. TIMSS 2007) och förhoppningar med denna rapport Àr att lyfta en bredare syn pÄ matematik och dÀrmed skapa motivation för eleverna. Ambitionen Àr att framhÀva en matematikundervisning som anknyter till vardagen och elevernas erfarenheter.Syfte: Syftet Àr att undersöka hur elever i skolÄr tre uppfattar matematik.

Hur uttrycks emotioner i researrangörers marknadsföring? : genom mÀnniskor, bild och ljud

VÄrt syfte Àr att analysera researrangörers reklam utifrÄn emotionsbaserad marknadsföring för att se hur de arbetar med att uttrycka emotioner.Vi arbetar med en abduktiv ansats för att angripa det problem uppsatsen behandlar. Vi gör detta genom en kvalitativ metod dÀr vi fÄr en helhetsbild, som leder till djupare förstÄelse av Àmnet. Vi anvÀnder oss av bÄde primÀr- och sekundÀrdata i uppsatsen.Efter denna undersökning har vi kommit fram till att researrangörernas fokus ligger pÄ emotionstypen glÀdje, som uttrycks genom trevliga och glada modeller. Samt genom vackra och stÀmningsfyllda bilder i researrangörernas marknadsföringen, genom kataloger och TV-reklam..

Reklam och konsument: En studie om emotionell och etisk marknadsföring inom klÀd-varumÀrkes branschen

Med en stÀndig ökning av konkurrens mellan företagen blir den personliga relationen med kunden allt viktigare. Produktens funktion stÄr inte lÀngre i centrum dÄ den har ersatts av idén kring varan. Kunderna söker ett högre vÀrde i produkten och företagen mÄste strÀva efter att tillfredsstÀlla och beröra kundens emotioner för att framstÄ som attraktiv. Idag talas det dÀrför mycket om emotionell marknadsföring. Detta arbete ligger till grund för att fÄ en förstÄelse i hur emotioner styrs via reklam och hur en etisk stÄndpunkt pÄverkar kunden.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->