Sökresultat:
1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 5 av 73
Diagnos - Möjlighet eller hinder? En intervjustudie kring vÄrdnadshavares erfarenheter av diagnostisering
BakgrundI dagens samhÀlle Àr diagnos Àr ett sÀtt att kategorisera. Vi har undersökt erfarenheter frÄn vÄrdnadshavare till barn med neuropsykiatriska diagnoser sÄ som ADHD, Autism och Asperger. Dessa diagnoser kommer att beskrivas och vi diskuterar normalitetsbegreppet samt integrering, segregering och inkludering. VÄr teoretiska utgÄngpunkt Àr det biologiska perspektivet, det miljöbetingade perspektivet samt perspektiv pÄ segregering och kategorisering.SyfteSyftet med den hÀr undersökningen Àr att ta del av fem individers personliga erfarenheter av diagnostisering och dess inverkan. Med inverkan syftar vi pÄ om barnet upplevs fÄ en sÀmre/ bÀttre vardag och om diagnosen skapar möjligheter respektive hinder för barnet och dess familj.
Att ta barnen pÄ allvar : Socialsekreterares uppfattning om barnperspektivets tillÀmpning i barnavÄrdsutredningar
I syfte att undersöka psykometriska egenskaper hos Affektiv sjÀlvskattningsskala (AS-18) fyllde 88 patienter med diagnos bipolÀr typ I (N=46) eller typ II (N=42) i sjÀlvskattningsskalorna AS-18 och MADRS-S vid tvÄ tillfÀllen med en dags mellanrum. Principalkomponentsanalys för AS-18 genomfördes med extrahering av tvÄ komponenter. Items laddade i de delskalor de tillhörde. Intern konsistens mÀttes med Cronbachs alfa och överensstÀmmelse med Cohens kappa. Test-retest-reliabiliteten berÀknades.
ADHD-Design : En undersökning av bilder om, för och av ADHD
Underso?kningen baseras pa? fra?gorna, ?Hur kan pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut idag?? och ?Hur kan en undervisningsmetod som a?r utvecklad genom ett designpedagogiskt perspektiv och avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD se ut??Syftet a?r att ur ett designpedagogiskt perspektiv underso?ka hur pedagogiska metoder fo?r ma?nniskor med ADHD diagnos ser ut samt att analysera dessa utifra?n en diskursanalysinspirerad metod. Underso?kningen anva?nder begreppet ADHD- pedagogik som samlingsbena?mning fo?r pedagogik avsedd fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD.Jag har anva?nt mig av en diskursinspirerad metod fo?r att analysera olika former av pedagogiskt material avsedda fo?r ma?nniskor med diagnosen ADHD. Analysen resulterade i tre diskurser som jag kallar bilder om, fo?r och av ADHD.Under arbetets ga?ng har jag letat efter ma?nniskor med diagnosen ADHD fo?r att tillsammans utveckla pedagogiska metoder.
Att skapa ordning i kaos - FörÀldrars erfarenheter frÄn det vÄrdtillfÀlle deras barn fick diagnos av lÄngvarig sjukdom
Introduktion: Barn med lÄngvarig sjukdom Àr en av de största patientgrupperna inom barnsjukvÄrden. Det vÄrdtillfÀlle dÄ barnets diagnos sÀkerstÀlls innebÀr ofta att behandlingen intensifieras, omvÄrdnadens mÄl riktas mot att barnet med hjÀlp av förÀldrarna ska fÄ den kunskap som krÀvs för att snarast kunna ÄtervÀnda till sin hemmiljö. Att identifiera och tillgodose förÀldrars behov av stöd och samtidigt prioritera omvÄrdnadsÄtgÀrder till barnet Àr en utmaning för barnsjuksköterskan. DÄ korta och effektiva vÄrdtillfÀllen efterstrÀvas Àr det av stor vikt att ineffektiva eller irrelevanta vÄrdÄtgÀrder minimeras. Denna forskningsplan redovisas tillsammans genomförd pilotstudie.
"Ha, dÀr fick du - det var inget fel pÄ vÄr uppfostran!" : En studie om olika erfarenheter av neuropsykiatriska diagnoser
Bakgrundsdelen avhandlar den stĂ€ndigt pĂ„gĂ„ende debatten om neuropsykiatriska diagnoser. Vi lyfter kritiska forskares Ă„sikter om neuropsykiatriska diagnoser och konsekvenser av diagnostisering, likvĂ€l som föresprĂ„kande forskares syn pĂ„ detsamma. Ăven diagnosens betydelse i skolan avhandlas. Syftet med studien var att skapa en bred bild av neuropsykiatriska diagnoser och vilka följder de fĂ„r i praktiken, sett ur mĂ„nga olika perspektiv. Genom att sammanstĂ€lla olika berörda aktörers bilder var syftet att sammanbinda deras erfarenheter med den funktion/betydelse som diagnosen för med sig.
DAMP och ADHD-om symtom, orsaker och diagnoser
Syftet med detta arbete var att studera vad som utmÀrker de sÄ kallade bokstavsbarnen och vad som tros vara orsaken till deras problem. Genom arbetet ville jag fÄ en bild av hur handikappet upplevs av förÀldrar och barn och jag ville fÄ en uppfattning om hur man som lÀrare klarar av barnen i klassrummet. I flera Är har det pÄgÄtt en debatt i samhÀllet om diagnoserna Àr till godo eller till ondo för barnen som har drabbats. Efter att ha lÀst bÄde sidornas argument har jag kommit till den slutsatsen att utredning och diagnos Àr nödvÀndigt för att Damp- och Adhdbarnen ska fÄ den hjÀlp de behöver för att klara skolan. Metoderna som anvÀnds i arbetet Àr litteraturstudier och fem intervjuer av förÀldrar till Damp- diagnostiserade barn..
Modellbaserad diagnostik tillÀmpad för hydrauliska applikationer
I en globaliserad vÀrld dÀr produktÀgare finner sina produkter pÄ alltmer avslÀgsna platser, ökar behovet av att pÄ ett sÄ ekonomiskt och tidseffektivt sÀtt som möjligt, utföra reperationer och underhÄllningsarbeten. Att erbjuda en stark och mer effektiv eftermarknadssupport kan öka företagens konkurrenskraft och framför allt göra dem kostnadseffektiva med avseende pÄ lÀgre bemanningsstyrka. Ett sÀtt att underlÀtta underhÄllningsarbetet Àr genom att anvÀnda modellbaserad diagnos för att generera underlag vid exempelvis reperationsarbeten.Denna rapport undersöker möjligheterna att utifrÄn en modell av en hydraulisk applikation, utföra autogenererad diagnostik bland annat iform av feltrÀdsanalys.InnehÄllet i rapporten beskriver Àven hur modelleringsarbetet har gÄtt till och utveckling av modellens ingÄende komponenter.Examensarbetet Àr utfört pÄ Combitech AB, Linköping. .
LÀs- och skrivsvÄrigheter i svenskundervisningen pÄ gymnasieskolan
Abstract Syftet med vÄr undersökning pÄ tvÄ gymnasieskolor Àr att fÄ en uppfattning om vilket stöd gymnasieelever med lÀs- och skrivsvÄrigheter, men utan diagnos, fÄr i samband med svenskundervisningen. Metoden Àr kvalitativa intervjuer med en svensklÀrare, tvÄ elever och en specialpedagog pÄ vardera skolan. Resultatet visar att de lÀrare vi intervjuar saknar utbildning för att kunna hjÀlpa dessa elever i sin undervisning. Kommunikationen mellan lÀrare, elev och specialpedagog varierar till stor del pÄ de tvÄ skolorna. En viktig slutsats Àr att lÀrare med lÄng erfarenhet inom den pedagogiska verksamheten har en större kompetens att hjÀlpa elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter i sin undervisning.
Variation och kritiska aspekters betydelse- : för elevers lÀrande i geometri
Syftet med den hÀr rapporten Àr att se om elever som har svÄrigheter inom ett specifikt matematiskt omrÄde fÄr den undervisning de behöver för att nÄ upp till mÄlen. En diagnos gjordes med elever i Är fyra inom omrÄdet geometri. De har dÀrefter haft en lektion dÀr en pedagog blivit filmad. DÀrefter gjordes ytterligare en diagnos med eleverna för att se om resultatet Àr bÀttre, sÀmre eller Àr oförÀndrat. Det insamlade materialet analyserades ur ett variationsteoretiskt perspektiv.
Diagnosen ADHD-behövs den? : En intervjustudie med lÀrare inom grundskolan.
Syftet med studien har varit att undersöka om och i sÄ fall hur det Àr nÄgot som Àndras i lÀrarnas undervisning nÀr elever fÄr diagnosen ADHD. Jag ville veta om eleverna fÄr nÄgra andra förutsÀttningar i och med det att de fÄr en diagnos. Metoden som jag anvÀnt för denna studie var att genomföra kvalitativa intervjuer med lÀrare som haft elever bÄde före och efter deras ADHD diagnos. Resultatet visade att de flesta förÀndringar var gjorda för eleven redan före det att diagnosen var stÀlld. Det ansÄgs viktigt för bÄde förÀldrar och för vissa lÀrare att de efter diagnosen kunde tolka barnets beteende pÄ ett nytt sÀtt.
Man vill fram?t men n?gonting bromsar in, det ?r som att cykla i en uppf?rsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur n?gra flickor och deras v?rdnadshavare upplever v?gen till ADHD-diagnos.
Studien syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras v?rdnadshavare upplever
sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos st?llts.
Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som b?de sv?righeter och
m?jligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast uppt?cks av
v?rdnadshavare framf?r allt f?r flickor.
Epiteloidcellig granulomatos - etiologi och remitteringshandhavande vid oral histopatologisk diagnos
Epiteloidcellig granulomatos (ECG) Àr en patologanatomisk diagnos (PAD) av en inflammationstyp som kan ses i orala vÀvnadsbiopsier. Inflammationsbilden visar infiltrat av inflammationsceller och epiteloidcelliga granulom med eller utan jÀtteceller, dÀrtill kan ödematös vÀvnad och fibros presenteras. Makroskopiskt ses en symtombild med t ex lÀpp- och ansiktssvullnad, munvinkelragader och gingivala hyperplasier. Klinisk stÀlls exklusionsdiagnosen orofacial granulomatos (OFG). Etiologin Àr multifaktoriell och kan ses vid exempelvis Crohns sjukdom (CS) och sarkoidos.
Att leva med HIV och upplevelsen av stigmatisering frÄn samhÀllet - ett patientperspektiv : Deskriptiv litteraturstudie
Syftet med litteraturstudien var att beskriva hur vuxna personer med HIV upplever och hanterar sitt liv efter diagnos. Deskriptiv design anvÀndes och studien omfattade 16 artiklar som söktes fram via databaserna Cinahl och PubMed samt genom manuell sökning. Resultatet visade att rÀdsla och oro fanns över att berÀtta för andra om sin HIV diagnos. De var rÀdda att bli utstötta av vÀnner och familj samt annorlunda behandlade Àn före diagnos. Stigmatisering var vanligt förekommande bland personer diagnosticerade med HIV och mÄnga upplevde ensamhet och isolering frÄn samhÀllet, mÄnga gÄnger beroende pÄ svÄrigheter att kÀnna tillit till andra.
Upplevelsen av att som kvinna leva med ADHD : En empirisk studie
Bakgrund: Bakgrunden visar att ADHD Àr en neurologisk sjukdom som ökar allt mer. Inte pÄ grund av att flera mÀnniskor drabbas utav det, utan för att kunskapen om detta omrÄde ökar allt mer för varje Är som gÄr. Trots detta Àr en stor del av Sveriges befolkning idag inte diagnostiserade, vilket frÀmst gÀller kvinnor. Syfte: Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka upplevelsen av att vara kvinna och att leva med en ADHD-diagnos i vuxen Älder. Metod: Metoden som anvÀndes i studien var empirisk med en kvalitativ ansats och Àr baserad pÄ bloggar skrivna av kvinnor, för att pÄ sÄ sÀtt komma Ät deras upplevelser.