Sök:

Att skapa ordning i kaos - Föräldrars erfarenheter från det vårdtillfälle deras barn fick diagnos av långvarig sjukdom


Introduktion: Barn med långvarig sjukdom är en av de största patientgrupperna inom barnsjukvården. Det vårdtillfälle då barnets diagnos säkerställs innebär ofta att behandlingen intensifieras, omvårdnadens mål riktas mot att barnet med hjälp av föräldrarna ska få den kunskap som krävs för att snarast kunna återvända till sin hemmiljö. Att identifiera och tillgodose föräldrars behov av stöd och samtidigt prioritera omvårdnadsåtgärder till barnet är en utmaning för barnsjuksköterskan. Då korta och effektiva vårdtillfällen eftersträvas är det av stor vikt att ineffektiva eller irrelevanta vårdåtgärder minimeras. Denna forskningsplan redovisas tillsammans genomförd pilotstudie. Syfte: Att beskriva föräldrars erfarenheter från det vårdtillfälle då deras barn fått diagnos som innebär långvarig sjukdom. Metod: Kvalitativ metod har använts, urvalet är föräldrar till barn som insjuknat i långvarig sjukdom, datainsamlingen har skett genom intervjuer med semistrukturerade frågor som senare analyserats med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Föräldrarnas tankar styrs av känslor vid tiden för diagnos. Kunskap om sjukdomen hjälper dem skapa kontroll i sin nya situation. De uttrycker att personalens omtanke och omsorg är viktig. Att barnet blir bemött med respekt och blir väl omhändertaget gör att föräldrarna känner sig trygga. Likaså att de upplever en tillåtande atmosfär på avdelningen. Diskussion: Det känslomässiga kaos som föräldrar erfar vid tiden för diagnos gör det omöjligt att hantera den information som ges, de behöver få informationen upprepade gånger. Även de små sakerna sjuksköterskan gör för att möta dessa familjers behov, är mycket betydelsefulla. Dessa faktorer är således viktiga att reflektera över och ha med som prioritet i vårdarbetet.

Författare

Josefin Gustafson Maria Lönn

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..