Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 4 av 73

Fördröjningen till celiakidiagnos : En kvantitativ studie om sjukskrivning, vÄrdkonsumtion och social situation hos vuxna med celiaki före och efter diagnos.

Bakgrund Celiaki Àr en autoimmun sjukdom som ger inflammation i tunntarmsslemhinnan vid intag av gluten. Symtom hos vuxna kan vara diffusa och dÀrför svÄra att koppla till celiaki. I Sverige Àr genomsnittstiden frÄn första symtom till celiakidiagnos ungefÀr 10 Är och det finns luckor i kunskapen om vilka konsekvenser fördröjningen till diagnos ger.Syfte Studiens syfte Àr att överblicka hur fördröjd diagnos av celiaki hos vuxna pÄverkar samhÀllets resurser, hur dessa individer upplever att symptomen pÄverkat deras sociala liv före och efter diagnos, samt om diagnostiken behöver effektiviseras.Metod I Sverige, september 2012, skickades en Internetbaserad enkÀt ut till 4337 medlemmar i Svenska Celiakiförbundet varav 611 kvarstod efter bortfall. EnkÀtens fokus var frÀmst sjukfrÄnvaro, vÄrdkontakter och social pÄverkan p.g.a. symtom av celiaki.

FÄr du rÀtt behandling? : En artikelserie om bipolÀr sjukdom

För att bli frisk frÄn en sjukdom krÀvs rÀtt behandling. Och för att fÄ rÀtt behandling krÀvs rÀtt diagnos. Undersökningar visar att tre av fyra bipolÀrt sjuka antingen fÄr fel diagnos eller ingen alls. För Patrik dröjde det fem Är innan han fick diagnosen bipolÀr sjukdom, för Birgitta dröjde det Ànnu lÀngre.Syftet Àr att ge kunskap om sjukdomens olika nyanser och uttryckssÀtt, sÄ att fler kan förstÄ sina egna eller anhörigas eventuella problem. För Àven om manodepressivitet Àr en kronisk sjukdom, kan de flesta med rÀtt behandling leva ett relativt normalt liv..

Anpassad undervisning för elever med dyslexi - Skapandet av en meningsfull skolvardag för elever med dyslexi

Mitt syfte med detta arbete Àr att undersöka en grupp pedagogers instÀllning till hur man bÀst bemöter dyslektiska elever i skolan och hur man kan underlÀtta deras skolvardag. Jag vill vidare undersöka om det finns en eller flera olika metoder som kan underlÀtta undervisningen för dyslektiska elever samt vikten av att fÄ en tidig diagnos satt. Det har varit intressant och givande att lÀsa litteratur och att genomföra intervjuer med pedagogerna verksamma i VÀnersborgs kommun. Jag har kommit fram till att nÄgot av det viktigaste Àr att den ansvarige pedagogen finner sitt eget arbetssÀtt i samspel med den enskilde eleven. Det gÀller att kÀnna till flera olika metoder för lÀs och skrivinlÀrning, men man kan inte klart premiera nÄgon metod framför den andra. Vidare har jag funnit det oerhört viktigt att man sÄ skyndsamt som möjligt kommer fram till en diagnos sÄ att hjÀlp och stöd kan sÀttas in i god tid..

Att fÄ en diagnos : Hur pÄverkas individen av att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning?

I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.

Barn med en ADHD diagnos : FörÀldrars upplevelser av att leva med sitt barn - En litteraturstudie

 Bakgrund: ADHD stÄr för Attention Deficit Hyperactivity Disorder vilket innebÀr uppmÀrksamhetsstörning, koncentrationssvÄrigheter och planeringssvÄrigheter, nedsatt arbetsminne samt dÄlig tidsuppfattning. Barnets sjukdom pÄverkar hela familjen. Syfte: Att beskriva förÀldrars upplevelser av att leva med ett barn med en ADHD diagnos. Metod: En allmÀn litteraturstudie som byggde pÄ 10 vetenskapliga empiriska artiklar. Resultat: Mödrarna kÀnde sig utpekade, vilket ledde till skuldkÀnslor, stress och depression.

ADHD-diagnos - vad gör skolan sedan? : Specialpedagogers tankar om ADHD diagnos i grundskolan

Syftet med studien var att studera grundskolors organisation av undervisningen för elever med ADHD diagnos. DÄ detta Àr en mindre studie drar vi inga generella slutsatser av studien.I denna kvalitativa studie deltar sex intervjupersoner som Àr yrkesverksamma specialpedagoger med ett övergripande ansvar över flera klasser. Studien undersöker hur sex olika grundskolor i ett storstadsomrÄde organiserar undervisning runt elever som fÄtt diagnosen ADHD. Studien undersöker Àven om specialpedagogerna anser att kunskapen om ADHD diagnosen Àr tillrÀcklig pÄ skolorna.Resultatet av undersökningen visar att det finns elever med ADHD diagnos pÄ samtliga skolor. Hur man organiserar undervisningen skiljer sig frÄn skola till skola samt frÄn elev till elev.

Konstruktion och formgivning av diagnos- och testverktyg

Dagens biltillverkare tillverkar allt mer avancerade och komplexa elektroniska system i sina fordon. Det finns mellan 40 och 70 elektroniska styrenheter i en bil. Styrenheterna kontrollerar och reglerar allt frÄn komplicerade brÀnslesystem till sÀtesuppvÀrmning. För att hitta elektroniska fel snabbt och sÀkert Àr funktionell och enkel diagnos- och testutrustning en bra investering för verkstÀderna. Cabeco AB tillverkar och utvecklar diagnos- och testutrustningar.

Elever med koncentrationssvÄrigheter

Syftet med uppsatsen Àr att erhÄlla kunskap om och förstÄelse för elever med koncentrationssvÄrigheter. Detta för att kunna bemöta dem med genomtÀnkta strategier i och utanför undervisningssituationen.Jag har studerat litteratur i Àmnet och funnit att det finns en stor mÀngd att tillgÄ om man vill lÀsa om elever som har diagnos. Om man dÀremot vill lÀsa om elever med koncentrationssvÄrigheter utan diagnos finns det betydligt mindre material. LitteraturgenomgÄngen Àr koncentrerad till en begrÀnsad mÀngd av det material jag gÄtt igenom.Jag har i den empiriska delen genomfört ostrukturerade intervjuer med standardiserade intervjufrÄgor. Jag har valt att intervjua personer som Àr insatta i problematiken med elever med koncentrationssvÄrigheter pÄ olika sÀtt.

Diagnosens Makt : en studie i hur gymnasieelever förhÄller sig till sin diagnos

Syftet med denna uppsats Àr att belysa hur gymnasieelever menar sig uppleva och förhÄlla sig till sin diagnos. Uppsatsen utgÄr frÄn Michel Foucaults teorier kring avvikelse, normalitet och den pastorala makten. Teorierna gör det möjligt att komma bakom etablerade normer och bidra till den pedagogiska yrkesrollens utveckling. LitteraturgenomgÄngen fokuserar pÄ forskning som behandlar specialpedagogik, diagnosens pÄverkan pÄ sjÀlvuppfattning och sjÀlvkÀnsla och diagnosens roll i stigmatisering och stÀmpling av individer.Uppsatsen har en kritisk forskningsansats för att försöka synliggöra bakomliggande orsaker till elevernas förhÄllningssÀtt. Den empiriska delen bestÄr av en kvalitativ studie dÀr vi anvÀnder oss av semistrukturerade, personliga, intervjuer för att söka svar pÄ hur sex gymnasieelever menar sig uppleva och förhÄller sig till sina diagnoser.

Reclaim Aspergern! : Hur individer med Aspergers syndrom förhÄller sig till sin diagnos och sin funktionsnedsÀttning i sin blogg.

Syftet med studien var att med kvalitativ metod försöka förstÄ hur individer medAspergers syndrom förhÄller sig till sin diagnos och sin funktionsnedsÀttning i sinblogg. I en ambition att nÄ ett inifrÄnperspektiv kom bloggtexter att analyserasenligt en tolkande fenomenologisk ansats (IPA). Stor vikt har lagts vid att förhÄllasig till etiska riktlinjer för Internetforskning och att behÄlla bloggskribenternaskonfidentialitet. Det senare medförde till exempel att citat frÄn bloggtexterna inteförekommer i arbetet. I bloggtexterna har dels tre mer genomgÄende temanutkristalliserats.

"NÄgonstans i botten finns en sorg..." : - En kvalitativ studie med förÀldraperspektiv pÄ att fÄ ytterligare diagnoser pÄ sitt barn.

NÀr ens barn fÄr en diagnos som Àr livslÄng, hamnar de flesta förÀldrar ien kris (Fyhr, 2002). I samband med ny utredning aktualiseras ochförstÀrks ofta förÀldrarnas kris. FrÄgestÀllningar i denna uppsats handlarom hur man kan uppmÀrksamma förÀldrarnas reaktioner nÀr deras barnredan har en diagnos (synnedsÀttning) och som i en andra fas utreds förtill exempel autistiskt syndrom eller mental retardation. Uppsatsensempiriska del grundar sig pÄ en intervjustudie med sex förÀldrar till barnmed synnedsÀttning och som gjort ytterligare en utredning som lett framtill en ny diagnos. Materialet bearbetades kvalitativt utifrÄn principerna iGrounded theory (Langemar, 2009).

Diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet : NÄgra rektorers uppfattningar om ansvar och organisation för elever med diagnos

Tidigare studier har pÄvisat att en elevs diagnos inte alltid fÄr den betydelse som förvÀntas och diagnosen anvÀnds dÀrför inte som vÀgledning i den pedagogiska verksamheten. Syftet med studien Àr dÀrför att belysa rektorers uppfattningar om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet. Följande frÄgor stÀlldes för att kunna besvara studiens syfte; Vilka uppfattningar har rektor om att anvÀnda diagnosen som vÀgledning i pedagogisk verksamhet? Hur uppfattar rektor sitt ansvar för elever med diagnos? Vilka möjligheter och begrÀnsningar finns i samarbete och kommunikation runt elever med diagnos? Teoretisk utgÄngspunkt har varit ramfaktorteorin. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer med sex rektorer i tre kommuner.

"Tack för alla sÄnger" Om musikens upplevda inverkan pÄ livskvaliteten

Empirisk forskning samt litteratur visar att musiken pÄverkar oss pÄ mÄnga plan samt har en inverkan pÄ livskvaliteten. Uppsatsen syftade till att presentera detta samt belysa genom en undersökning av hur personer med och utan diagnosen Asperger syndrom/autistisk personlighetsstörning upplevde musikens inverkan pÄ deras liv och livskvalitet. Inledningen bygger pÄ en grund av undersökningar och litteratur om musiken, livskvalitet samt en förklaring till diagnoserna. Fyra personer utan diagnos och fyra personer med diagnos djupintervjuades. Resultatet visar att samtliga tycker musiken har en stor inverkan pÄ deras livskvalitet och vÀlmÄende helt i linje med mycket av den tidigare forskningen.

ADHD - en diagnos som kan befria : En studie om mammors upplevelse av att leva med barn med diagnosen ADHD.

I Sverige Àr förekomsten av barn med ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) i skolÄldern ca 5 %, diagnosen Àr sex gÄnger vanligare hos pojkar Àn hos flickor. Huvudsymtomen bestÄr av uppmÀrksamhetsstörningar, impulsivitet och överaktivitet. Denna studie handlar om hur mammor till barn med diagnosen upplever sin vardag. Hur de ser pÄ diagnosticeringen och bemötandet frÄn sin omgivning. Studien bygger pÄ intervjuer med fyra mammor som alla har söner med diagnosen ADHD som delar med sig av sina upplevelser av att vara förÀlder till ett barn med ett neuropsykiatriskt funktionshinder (NPF).Nyckelord:ADHD, diagnos, barn, förÀldrar, upplevelse, stigmatisering.

Att diagnostisera eller icke ? det Àr frÄganEn studie av nÄgra pedagogers och rektorers syn pÄ diagnos

Syftet med denna studie Àr att undersöka varför man pÄ vissa skolor lÄter diagnostisera sina elever, medan man pÄ andra skolor till synes undviker det. Uppfattningar och upplevelser av begreppet diagnos har studerats. Studien har för avsikt att spegla synen hos pedagoger och skolledning. Litteraturstudier och semistrukturerade intervjuer pÄ fÀltet har varit de redskap som anvÀnts. LikasÄ har tidigare forskning beaktats för att dels kunna jÀmföras med, dels kunna anvÀndas till förförstÄelse för erhÄllna tolkningar av intervjusvar.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->