Sök:

Sökresultat:

1082 Uppsatser om Nyupptäckt diagnos - Sida 6 av 73

Att vÀnta pÄ diagnos och behandling - en litteraturöversikt om cancerpatienters upplevelser av en tid fylld av oro och Ängest dÀr stöd behövs

Bakgrund. Varje Är insjuknar ett stort antal mÀnniskor i cancer i Sverige och det innebÀr att var tredje person nÄgon gÄng under sin livstid kommer att fÄ diagnosen cancer. Att drabbas av cancer Àr en omvÀlvande upplevelse i mÀnniskors liv. Patienter upplever ofta rÀdsla och Ängest inför sjukdomen och dess behandlingar. Ur ett omvÄrdnadsperspektiv Àr det viktigt att sjukvÄrdspersonal har en god förstÄelse och kunskap för hur patienterna upplever sjukdomen för att kunna ge dem en god omvÄrdnad.

NÀr en nÀra anhörig drabbas av demenssjukdom : fokusgruppintervjuer med anhöriga

    Filosofie Magisterprogram i VÄrdvetenskap NÀr en nÀra anhörig drabbas av demenssjukdom ? fokusgruppintervjuer med anhöriga Ann-Christin Palmqvist  SAMMANFATTNINGBakgrund: i Sverige finns idag ca 140 000 personer med demenssjukdom och mÄnga av dem lever tillsammans med en anhörig. Forskning visar att det Àr viktigt att sÀtta diagnos i ett tidigt skede av demenssjukdomen.  För att kunna ge ett demensbesked pÄ ett bra sÀtt behöver kunskapen om hur anhöriga upplever diagnosbeskedet öka.Syfte: Belysa anhörigas upplevelser i samband med beskedet att en familjemedlem drabbats av en demenssjukdom.Metod: Kvalitativ ansats med fokusgruppintervjuer som insamlingsmetod har anvÀnts. Urvalet bestod av fem anhöriggrupper med sammanlagt 20 deltagare, som alla hade erfarenhet av att leva med en person med demenssjukdom. Data frÄn de transkriberade intervjuerna analyserades med innehÄllsanalys och fyra kategorier och tvÄ teman framtrÀdde.Resultat: Resultaten visade att mÄnga anhöriga inte kunde ange en speciell tidpunkt nÀr de fÄtt besked om diagnos och de la inte sÄ stor vikt vid sjÀlva beskedet.

Hur cancer pÄverkar livskvalitet

Bakgrund: Cancer Àr nÄgot som berör mÄnga mÀnniskor. Det rÀknas med att var tredje svensk under sin livstid kommer att drabbas av en cancersjukdom. Cancer Àr vanligast bland Àldre mÀnniskor, omkring tvÄ tredjedelar Àr över 65 Är nÀr diagnosen stÀlls. Syfte: syftet med studien var att beskriva hur cancer pÄverkar livskvaliteten hos mÀnniskor. Me-tod: Studien Àr en litteraturstudie som baseras pÄ Ätta vetenskapliga artiklar med kvalitativt och delvis kvantitativt innehÄll.

Konsekvenser av en diagnos : En studie om lÀrares uppfattningar om diagnosen ADHD

Syftet med denna uppsats Àr att belysa konsekvenserna av att ha diagnosen ADHD, hos elever i skolÄr 7-9. Vidare Àr syftet att fÄ inblick i diagnosens pedagogiska konsekvenser.Genom intervjuer har av oss valda lÀrare fÄtt ge sin syn pÄ diagnostisering och dess konsekvenser. Vi valde att anvÀnda en kvalitativ intervjumetod, dÄ vÄr mening var att ha en mer öppen intervju med vÄra informanter.Efter genomförda intervjuer och genom den litteratur vi lÀst framkommer det tydligt att informanterna och forskarna belyser kunskapen om diagnosen som en viktig del, för att frÀmja de positiva konsekvenserna av en ADHD diagnos. Vidare framkommer det att diagnosens konsekvenser Àr till stor del beroende av olika faktorer som till exempel; skolans utformning, lÀrarnas kompetens i Àmnet, skolans resurser samt undervisningsgruppernas storlek..

PCOS ? Det dolda syndromet Kvinnors upplevelse av sjukv?rdpersonalens bem?tande

Bakgrund: Kvinnor som lider av polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS) upplever ofta utmaningar i sin v?rd och behandling p? grund av bristande kunskap och empati fr?n sjukv?rdspersonalen. Detta kan leda till sen diagnos och negativa upplevelser av v?rden. Syfte: Syftet med litteratur?versikten ?r att unders?ka hur kvinnor med PCOS upplever sjukv?rdpersonalens bem?tande. Metod: En litteratur?versikt genomf?rdes med fokus p? kvalitativa studier som unders?kte kvinnors upplevelser av v?rden vid PCOS. Data samlades in genom s?kningar i databaser och inkluderade tio relevanta artiklar som analyserades och kategoriserades enligt en systematisk metod. Huvudfynd: Resultaten visade att kvinnor med PCOS upplevde brist p? kunskap och empati hos sjukv?rdspersonalen, vilket ledde till sen diagnos och negativa upplevelser av v?rden. Vissa kvinnor k?nde sig v?l bem?tta och st?ttade av v?rden, medan andra upplevde bristande empati och k?nslom?ssig distans fr?n v?rdpersonalen. Slutsatser: Studien pekar p? behovet av f?rb?ttrings?tg?rder inom h?lso- och sjukv?rden f?r att ?ka kunskapen om PCOS bland sjukv?rdspersonal och f?rb?ttra bem?tandet av patienter med denna sjukdom.

Diagnos eller behov : behovstödet till elever som har svÄrt att lÀsa och skriva

This paper is concerning students' with reading and writing difficulties and dyslexia. This paper clarifies the difference between reading and writing difficulties and dyslexia. The essay also gives an insight into dyslexia in an historical perspective. The purpose of the paper is to find out if teachers believe that students with a diagnosis of dyslexia may be more or different help than students with other reading and writing difficulties. By answering this question, I conducted a survey study in two schools in two municipalities.

ÅtgĂ€rdsprogram för elever i behov av sĂ€rskilt stöd : Pedagogers förhĂ„llningssĂ€tt gentemot hantering av elever som saknar diagnos men har ett Ă„tgĂ€rdsprogram

Syftet med denna studie har varit att ta reda pÄ lÀrares och specialpedagogers förhÄllningssÀtt gentemot pedagogisk hantering av elever som saknar diagnos men har ett ÄtgÀrdsprogram. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har bÄde kvalitativ och kvantitativ metodansats valts samt kombinerats. Resultatet bygger pÄ frÄgestÀllningarnas tre teman: ÄtgÀrdsprogrammets nytta, undervisningens utformning samt kriterier för utvÀrdering och revidering.Resultatet visar att dessa frÄgor Àr komplexa dilemman bestÄende av flera bestÄndsdelar, dels pÄ grund av spÀnningen mellan mÄlstyrning och enskilda skolors specifika omstÀndigheter och dels utifrÄn pedagogernas skilda uppfattningar om pedagogik och specialpedagogik..

Hur kan man i skolan arbeta inkluderande med elever som har diagnos inom det autistiska spektrat?

Den hÀr systematiska litteraturstudien syftar till att behandla inkludering av autistiska elever i skolan. Studien avhandlar och sammanstÀller resultat frÄn sju olika internationella forskare och appliceras sedan pÄ den svenska skolan. Syftet Àr att ge svar pÄ forskningsfrÄgorna 1)Hur kan man i skolan inkludera barn som har diagnos inom det autistiska spektrat? 2) Kan samarbete med hemmet öka dessa barns inkludering? I studien kan man tydligt urskilja att samarbete mellan lÀrare och annan personal Àr essentiellt, samt att man behöver ha lÀrare som Àr utbildade inom det autistiska spektrat. Dessutom Àr det viktigt att ha resurser till rÀtt utrustning och att det finns en tydlig strategi för undervisningen.

LÀs- och skrivsvÄrigheter : en studie i teori och praktik

Mitt syfte med detta arbete Àr att reda ut begreppen ordblindhet, dyslexi och lÀs- och skrivsvÄrigheter. Jag har sedan valt att anvÀnda definition lÀs- och skrivsvÄrigheter. I arbetet har jag undersökt hur pass vÀl teori stÀmmer överens med praktik, med tyngdpunkt pÄ dessa orsaker, symptom, diagnos och ÄtgÀrder. Det Àr idag ganska oklart om vilka faktorer som Àr bidragande orsaker till lÀs- och skrivsvÄrigheter. Forskarna Àr osÀkra pÄ om lÀs- och skrivsvÄrigheter kan vara Àrftligt betingat.

En sÄndÀr som alltid gör fel : En litteraturstudie om upplevelser och hantering av stÀmpling av individer med en ADHD-diagnos.

This study intends to investigate the experiences of labeling on people with a ADHD diagnos and how individuals with an ADHD diagnosis handles labeling. In today's society normality is is something that is pursued and the individuals that do not meet the normality are perceived as deviant. The study is conducted with a qualitative method and is based on three autobiographies where individuals with an ADHD diagnosis writes about their life. The study deals with postmodern constructivism which is explaining that the normalization and deviances are constantly changing, both depending on time and context. The results and analysis of this study are presented under three main headings that are related to the study's research questions.

FörÀldrastödsprograms inverkan pÄ barns beteendeproblem

Den hÀr studien jÀmförde grupperna; barn med beteendeproblem och ADHD-diagnos, samt barn med beteendeproblem men utan diagnos, och deras minskning av beteendeproblem efter att deras förÀldrar medverkat i ett förÀldrastödsprogram. Sammanlagt deltog 635 barn. Alla hade beteendeproblem i olika former. 54 av barnen hade diagnosticerats med ADHD. Tre separata mixed design Anova anvÀndes för att avgöra om grupperna skiljde sig Ät i hur mycket beteendeproblem, ouppmÀrksamhet och hyperaktivitet minskade, samt om skillnaden var stabil över tid.

Ett liv med Premenstruellt dysforiskt syndrom : - en intervjustudie

Bakgrund: PMDS Àr en relativt okÀnd diagnos. Det Àr en progression av Premenstruellt syndrom (PMS) men allvarligare och Àr ibland invalidiserande för den som lider utav det. Prevalensen av PMDS Àr cirka fem procent av alla fertila kvinnor.Syfte: Syftet var att undersöka hur kvinnor med diagnosen PMDS upplevde hur det Àr att leva med diagnosen, vilken behandling de provat samt bemötandet som de fÄtt i kontakt med vÄrden.Metod: För att kunna besvara syftet sÄ valdes en kvalitativ studie i form av intervjuer. Detta för att fÄ en utökad förstÄelse kring PMDS och vad sjukdomen innebÀr. Intervjuerna var semistrukturerade och sju kvinnor inkluderades i studien.

Hur cancer pÄverkar livskvalitet

Bakgrund: Cancer Àr nÄgot som berör mÄnga mÀnniskor. Det rÀknas med att var tredje svensk under sin livstid kommer att drabbas av en cancersjukdom. Cancer Àr vanligast bland Àldre mÀnniskor, omkring tvÄ tredjedelar Àr över 65 Är nÀr diagnosen stÀlls. Syfte: syftet med studien var att beskriva hur cancer pÄverkar livskvaliteten hos mÀnniskor. Me-tod: Studien Àr en litteraturstudie som baseras pÄ Ätta vetenskapliga artiklar med kvalitativt och delvis kvantitativt innehÄll.

Skolsköterskors erfarenheter av skolsituationen för elever med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)diagnos

Attetion Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD, Àr den vanligaste barnpsykiatriska diagnosen.Syftet med denna studie var att beskriva hur skolsköterskan erfar skolsituationen för elevermed ADHD-diagnos. Fyra till sex procent av alla elever i skolan har denna diagnos (ADHD).Skolsköterskan har i sin dagliga kontakt med elever möjlighet att tidigt upptÀcka och Àven tillviss del förhindra utvecklandet av komplikationer. Orsaken till ADHD bestÄr frÀmst avgenetiska anlag men sociala faktorer finns och de pÄverkar hur svÄr utvecklingen blir.Metoden var en kvalitativ innehÄllsanalys med induktiv ansats beskriven av Lundman ochHÀllgren Graneheim. Datainsamlingen gjordes genom intervjuer med sex skolsköterskor. Urdatamaterialet framtrÀdde temat Att förvÀntas vara som andra, men inte kunna med treunderteman.

Identifiering av barn i förskolan : Fördelar  och nackdelar med en tidig ADHD diagnos

Syftet med denna undersökning Àr att belysa hur viktiga personer i barnets sociala omgivning, sÄsom förÀlder, förskole- och specialpedagoger och förskolechef, resonerar kring identifiering av barns svÄrigheter samt vÀrdet av en tidigt faststÀlld ADHD- diagnos. PÄ sÄ sÀtt Äsyftas en tydligare och en mer fördjupad förstÄelse, av den betydelse som tillskrivs tidig identifiering samt diagnostisering, erhÄllas. Sex stycken kvalitativa intervjuer har föredragits som undersökningsmetod. UtifrÄn studiens syfte har den kommit att bearbetas utifrÄn en humanvetenskaplig ansats, dÀr inspiration hÀmtats frÄn hermeneutiken.I resultatet framkommer att begreppen ADHD och diagnostisering anvÀnds ytterst sÀllan inom förskolan. Diagnosens huvudsakliga förtjÀnst uppges vara att den bibringar förstÄelse hos omgivningen, för barnets sÀtt att vara och dess behov.

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->