Man vill fram?t men n?gonting bromsar in, det ?r som att cykla i en uppf?rsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur n?gra flickor och deras v?rdnadshavare upplever v?gen till ADHD-diagnos.
Studien syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras v?rdnadshavare upplever
sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos st?llts.
Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som b?de sv?righeter och
m?jligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast uppt?cks av
v?rdnadshavare framf?r allt f?r flickor. Symptomen p? ADHD hos flickor best?r oftast av
sociala och uppm?rksamhetsrelaterade utmaningar. Tidigare forskning har fr?mst fokuserat p?
pojkar. Examensarbetet syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras
v?rdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan
ADHD-diagnos st?llts.
Resultaten fr?n de kvalitativa intervjuerna har analyserats med hj?lp av tv? teoretiska
perspektiv: socialkonstruktivism och feministisk teori. Fr?gorna till informanterna ?r formade
utifr?n fenomenologiska utg?ngspunkter. Ett till?tande barnperspektiv har anv?nts f?r att l?ta
flickorna beskriva sina upplevelser, med fokus p? att f?rst? deras livsv?rldar inom skolan och
hemmet. Datainsamling gjordes genom ?tta intervjuer, och resultaten analyserades tematiskt
f?r att identifiera m?nster. Studien bidrar till ?kad f?rst?else av flickors upplevelser av ADHD
f?re diagnos.
Tonvikten i resultaten ligger mestadels p? hur skolsituationen upplevts av v?rdnadshavare och
flickorna i studien. Resultaten visar att flickor med ADHD ofta k?mpar med
koncentrationssv?righeter, de upplever sig annorlunda j?mf?rt med sina kamrater och st?r
inf?r unika pedagogiska och sociala utmaningar. Ibland f?reg?s en ADHD-diagnos av en l?s och skrivutredning samt ett psykiskt lidande. Dessa utmaningar inkluderar en preferens f?r
kreativa uttrycksformer som en strategi f?r att f?rb?ttra koncentration och hantering av deras
sv?righeter. Studien belyser ocks? vikten av f?rtroendefulla relationer mellan flickorna, deras
v?rdnadshavare och skolpersonal. Detta understryker behovet av skr?ddarsydda st?dstrategier
och en ?kad f?rst?else f?r de unika utmaningar som flickor med ADHD m?ter.