Sök:

Man vill fram?t men n?gonting bromsar in, det ?r som att cykla i en uppf?rsbacke. -En kvalitativ intervjustudie om hur n?gra flickor och deras v?rdnadshavare upplever v?gen till ADHD-diagnos.


Studien syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras v?rdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos st?llts. Att leva med funktionsvariationen ADHD kan upplevas som b?de sv?righeter och m?jligheter. I dag finns forskning som visar att ADHD-symptom, oftast uppt?cks av v?rdnadshavare framf?r allt f?r flickor. Symptomen p? ADHD hos flickor best?r oftast av sociala och uppm?rksamhetsrelaterade utmaningar. Tidigare forskning har fr?mst fokuserat p? pojkar. Examensarbetet syftar till att ?ka kunskapen om hur fyra flickor och deras v?rdnadshavare upplever sina erfarenheter kring flickornas skoltid och hemsituation innan ADHD-diagnos st?llts. Resultaten fr?n de kvalitativa intervjuerna har analyserats med hj?lp av tv? teoretiska perspektiv: socialkonstruktivism och feministisk teori. Fr?gorna till informanterna ?r formade utifr?n fenomenologiska utg?ngspunkter. Ett till?tande barnperspektiv har anv?nts f?r att l?ta flickorna beskriva sina upplevelser, med fokus p? att f?rst? deras livsv?rldar inom skolan och hemmet. Datainsamling gjordes genom ?tta intervjuer, och resultaten analyserades tematiskt f?r att identifiera m?nster. Studien bidrar till ?kad f?rst?else av flickors upplevelser av ADHD f?re diagnos. Tonvikten i resultaten ligger mestadels p? hur skolsituationen upplevts av v?rdnadshavare och flickorna i studien. Resultaten visar att flickor med ADHD ofta k?mpar med koncentrationssv?righeter, de upplever sig annorlunda j?mf?rt med sina kamrater och st?r inf?r unika pedagogiska och sociala utmaningar. Ibland f?reg?s en ADHD-diagnos av en l?s och skrivutredning samt ett psykiskt lidande. Dessa utmaningar inkluderar en preferens f?r kreativa uttrycksformer som en strategi f?r att f?rb?ttra koncentration och hantering av deras sv?righeter. Studien belyser ocks? vikten av f?rtroendefulla relationer mellan flickorna, deras v?rdnadshavare och skolpersonal. Detta understryker behovet av skr?ddarsydda st?dstrategier och en ?kad f?rst?else f?r de unika utmaningar som flickor med ADHD m?ter.

Författare

R?ka Salat Angela Jordenvall

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..