Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Naturgas - Sida 1 av 3

Naturgasprisets frikoppling från oljepriset

Bakgrund och problem: Naturgas utgör omkring 24 procent av den totala energiförbrukningen i Europa och användningsområdena är framförallt till produktion av elektricitet (Percebois, 2008). Naturgas har historiskt sett varit oljeindexerat, men marknaden har allt eftersom blivit avreglerad och en spotmarknad för Naturgas har uppkommit. Trots avregleringen har oljepriset och Naturgaspriset varit väl korrelerat, Naturgas har prissatts efter oljan. 2008 började dock oljepriset stiga kraftigt vilket kom att leda till en så kallad ?supply and demand shock? (Melling, 2010).

En avreglerad naturgasmarknad i EU: Avregleringens effekt på spotpriset för naturgas

Uppsatsen undersöker empiriskt om avregleringen av Naturgasmarknaden inom EU har haft någon effekt på spotpriset för Naturgas. Vidare avser studien att undersöka om avregleringen har haft önskad effekt, nämligen att skapa en mer konkurrenskraftig marknad och en mer transparent prissättning. Studien använder sig av regressionstekniken Two-Stage Least Squares för att kunna undersöka avregleringens effekt. Till grund för studien står teoretiska antaganden om en avreglerings effekt och hur en sådan ska påverka pris och konkurrens på den avreglerade marknaden. Vidare har marknadsformer som fullständig konkurrens och monopol används som teoretisk referensram för att kunna dra slutsatser om avregleringens effekt på Naturgasmarknaden inom Europa.

En kartläggning av den globala handeln med Liquefied Natural Gas, LNG

Det här arbetet handlar om den globala handeln med Liquefied Natural Gas, LNG.LNG är Naturgas som har gjorts flytande och består till mer än 90 % av metan. Sedanden första kommersiella transporten ägde rum år 1959 har den globala handeln avLNG ökat. Mellan 1980-2011 ökade den globala handeln av LNG med nära 1000 %.Under samma tidsperiod har den globala kända Naturgasreserven ökat med mer än150 %. Antalet exportörer och importörer av LNG förutspås att öka i framtiden ochunder 2010 kondenserades ca 10 % av världens totala utvinning av Naturgas för attexporteras i form av LNG. Focus i det här arbetet har lagts på att kartläggaimporterande och exporterande länder samt rederier som sköter själva sjötransportenav LNG.En kartläggning har gjorts med syfte att beskriva samt förklara den globala handelnmed LNG.

Utveckling av ingångsinterface till tändstyrenheter för naturgas- och biogasmotorer

SEM AB utvecklar och tillverkar tändstyrenheter för förbränningsmotorer, bland annat Naturgas- och biogasmotorer. Tändstyrenheterna styr själva tändförloppet när de får en triggsignal från motorstyrsystemet (ECU). På grund av att enheterna används tillsammans med flera olika motorstyrsystem måste de anpassas for olika signaltyper och cylinderantal. Anpassningar av både mjukvaran och hårdvaran måste göras och detta kräver tid och resurser för utvecklarna på SEM.Syftet med detta arbete är att utveckla ett ingångsinterface till tändstyrenheterna som möjliggör att de kan anpassas på ett enklare sätt. För att minimera antalet komponenter i tändstyrenheterna ska även funktioner som realiseras med diskreta komponenter, om möjligt, integreras i ingångsinterfacet.En lämplig programmerbar krets för detta ändamål har valts.

Konvertering från olja till naturgas vid Lulekraft AB

I denna studie undersöks möjligheten att ersätta en del av oljeförbrukningen på LULEKRAFT AB med Naturgas. LULEKRAFT AB är ett kraftvärmeverk i storleksordningen 350 MW bränsle och 100 MW elkraft och 200 MW värme ut. Producerad elkraft säljs till närliggande SSAB och producerat hetvatten distribueras via ett fjärrvärmesystem. Som primärbränsle används en blandgas bestående av processgaser från SSAB:s metallurgiska enhet. Vid lågt värmevärde eller brist på blandgas, vid perioder av hög last samt vid uppstart av anläggningen används olja.

LNG - Framtidens fartygsbra?nsle : Vad a?r det som ha?mmar utvecklingen av LNG-drift i Sverige?

Sjo?farten sta?r idag info?r allt stra?ngare miljo?krav. Fo?r att uppna? miljo?va?nligare resultat har allt fler rederier bo?rjat se sig om efter ett miljo?va?nligare bra?nsle. O?stersjo?n a?r ett stort handelsomra?de da?r striktare krav fra?n SECA tra?der i kraft den 1 januari 2015.

Ekonomiska styrmedel på kraftvärmeområdet. - Inverkan på ett framtida kraftvärmeverk.

Ekonomiska styrmedel som skatter, certifikat och handel med utsläppsrätter påverkar lönsamheten i ett kraftvärmeverk. Det är viktigt för investerare att ha god insyn i tendenser och förändringar på styrmedelsområdet, eftersom det kommer att påverka investeringsobjektets framtida lönsamhet.I arbetets andra del undersöks hur styrmedelsförändringar påverkar lönsamheten för större investeringar i kraftvärmeverk med Naturgas, avfall och biobränslen..

Möjliga alternativ för att ersätta direktverkande el i flerbostadshus

I have in my thesis, examined the possibilities in terms of energy for a condominium association.To have an effective and good energy is becoming increasingly important with today's rising electric and oil prices. In my thesis I have used the condominium association Kärralyckan, which is situated in Falkenberg. The buildings at Kärralyckan are built in the mid-1970s, and are heated by electric radiators. The tap water is heated by an electric boiler.Based on that calculation I can show the various energyststem. The different solutions have been developed by contact manufacturers and installers through phone calls and e-mail.According to the results shows that geothermal heating has been a great solution for Kärralyckan.

Marknadsundersökning : Alternativa drivmedel och deras efterfrågan

Syftet med uppsatsen är att göra en marknadsundersökning på drivmedel, som har till ändamål att klarlägga den rådande marknaden liksom hur marknaden kan komma att se ut i framtiden. Med drivmedelsmarknad avses distributionskedjan och kostnader för drivmedel ur slutkonsumentens perspektiv, samt slutkonsumenternas efterfrågan på förnybara drivmedel.För att komma fram till syftet har vi tittat på vilka drivmedel som finns, vilken tillgänglighet de har och vilka kostnader som användningen av varje drivmedel medför. För att titta på marknadens efterfrågan på förnybara drivmedel har vi intervjuat ett transportföretag och ett landsting om hur de ställer sig till miljövänligare drivmedel och kostnaderna dessa medför. Vi genomförde då en kvalitativ undersökning genom att intervjua Caland Transport AB och Landstinget i Värmland.Marknadsundersökningen på drivmedel omfattar de fossila bränslen bensin, diesel och Naturgas, biobränslen etanol, metanol, biogas och vätgas, samt eldrift. Vi har tagit reda på kort om drivmedlets aktuella/potentiella produktion liksom energiinnehåll (produkt), men har lagt fokus på distributionskedjan (plats) och kostnader (pris) ur slutkonsumentens perspektiv.

Energisnål avfuktning av biogas

Behovet av energisnålare och miljövänligare processer är stort i samhället i dag. Syftet med projektet var att ta fram energisnålare avfuktningsmetoder för biogas, som sedermera ersätter Naturgas. Vidare var det önskvärt att undersöka möjligheten att avfukta gasen ytterligare för att undvika kondensering i ledningen under transportering.Energiberäkningar har genomförts, där nuvarande förbrukning ställts mot undersökta alternativ. Vidare beräknades, för alternativen, såväl dimensionering som preliminära investeringskostnader för nödvändig utrustning. Även miljöpåverkan undersöktes för varje metod.Rapporten visar på möjligheten att energieffektivisera processen och dessutom öka avfuktningen.

Koldioxidhaltig biogas som fordonsbränsle : Lagring och förbränning vid gårdsproduktion

Biogas har anva?nts som fordonsbra?nsle i Sverige sedan bo?rjan av 90-talet som ett fo?rnyelsebart alternativ till Naturgas. Fo?rst till bussflottor och sedan slutet av 90-talet a?ven till personbilar. Biogasproduktionen i Sverige har sedan slutet av 90-talet varit omkring 1,5 TWh per a?r.

Gaskunders informationsbehov. : En studie i Stockholm Gas AB:s olika kundsegments behov av information och önskade informationskanaler.

Stockholm Gas AB säljer i huvudsak två olika produkter. Den ena är stadsgas och den andra är fordonsgas. Båda produkterna skall på sikt i huvudsak ha biogas som råvara. I dagsläget är det dock så att stadsgasen till största delen består av Naturgas blandad med luft.Stockholm Gas AB har genomgått stora förändringar och står inför nya. År 2011 togs ett stort steg i Stockholm Gas klimat- och miljöriktiga utveckling.

Teknik för biogasanvändning

This thesis is made by Carl Persson and Alejandro Saavedra for Gryaab. Gryaab is Gothenburg?s water processing plant and produces about 60 GWh biogas annually with a flow around 1150 Nm3/h. Gryaab wants to research their possibilities to become independent with electrical energy and the possibilities to enrich, upgrade biogas. The use of methane rich gases like biogas and natural gas is today low in Sweden compared to major parts of the world.

LNG träningsmanual för M/T Bit Viking

Denna uppsats är gjord på uppdrag av Tarbit Shipping som år 2011 konverterade sin tankbåt M/T Bit Viking från konventionell drift på tjockolja till LNG (Liquefied Natural Gas).Uppdraget som gavs var att upprätta en tränings manual till fartyget då det är ett krav från IMO (International Maritime Organization). Manualen skrevs i 3 st huvuddelar Kategori A, B och C. Kategori A är till för att manskap ombord ska få en kännedom om gasen och säkerhet runt den, Kategori B är skriven till däcksbefäl där det krävs en större kännedom om gasen och Kategori C är till för maskinbefäl. Manualen finns nu ombord på fartyget och på rederi kontoret för utbildning av nypåmönstrad personal och fortlöpande utbildning av ordinarie personal. Manualen är ett resultat på tolkning av IMO´s IGF kod (ANNEX11.

Hur skulle ett utbyte av Mumbais CNG bussar, till Siemens ELFA system, påverka koldioxidutsläppen?

Det finns många möjliga sätt på vilka koldioxidutsläppen från fossila bränslen kan reduceras. I den här rapporten undersöks ett av de möjliga alternativen. Idag finns 284 bussar drivna av Naturgas i Mumbai, Naturgasen i sin tur ger upphov till koldioxidutsläpp. I denna rapport undersöks om ett byte av dessa Naturgasbussar (CNG-bussar) till 285 stycken hybridbussar, skulle kunna reducera koldioxidutsläppen från denna sektor. De 285 nya hybridbussar som skulle behövas för att täcka upp Mumbais transportbehov antas drivna av Siemens ELFA system med regenerativ bromsning.

1 Nästa sida ->