Sök:

Gaskunders informationsbehov.

En studie i Stockholm Gas AB


Stockholm Gas AB säljer i huvudsak två olika produkter. Den ena är stadsgas och den andra är fordonsgas. Båda produkterna skall på sikt i huvudsak ha biogas som råvara. I dagsläget är det dock så att stadsgasen till största delen består av naturgas blandad med luft.Stockholm Gas AB har genomgått stora förändringar och står inför nya. År 2011 togs ett stort steg i Stockholm Gas klimat- och miljöriktiga utveckling. Den tidigare stadsgasen baserad på lättbensin ersattes med en stadsgaskvalité bestående av naturgas och/eller biogas blandad med luft. Utöver denna förändring har Stockholm Gas också utvecklat sin roll som leverantör av biogas som fordonsbränsle. Nya rörnät för leverans av biogas är under uppbyggnad för att knyta ihop biogasens produktionsplatser med olika tankställen. Genom att Stockholm Gas AB är ett relativt ungt företag i kombination med de stora förändringar som nämns ovan anser sig Stockholm Gas AB ha ett behov av att utveckla sin kommunikation gentemot sina kunder. Denna studie är ett led i utvecklingen av kommunikationen.Studiens övergripande syfte är att ge Stockholm Gas AB ett underlag för att utveckla och förbättra sin kommunikation med sina olika kundsegment vad det gäller såväl informationskanaler som informationsinnehåll rörande Stockholm Gas AB:s båda produkter samt råvaran biogas. Strävan är att rapporten skall kunna fungera som ett underlag och en vägledning för Stockholm Gas AB vid framtagande av informationsmaterial rörande sina båda produkter och råvaran biogas, samt hjälpa Stockholm Gas AB:s marknadsavdelning att bättre kunna kommunicera med Stockholm Gas AB:s kunder. Det centrala i studien är att ta reda på vilken typ av information som Stockholm Gas AB:s kunder är intresserade av och vilka informationskanaler som föredras och jämföra detta med de uppfattningar som de anställda på Stockholm Gas AB har. Kunderna har i studien delats in i fyra segment. Dessa segment är fordonsgasstorkunder (främst taxibolag), fordonsgasprivatkunder, stadsgasstorkunder (främst krögare) och stadsgasprivatkunder. Studien utfördes genom att kvalitativa intervjuer har genomförts med anställda på Stockholm Gas AB och med vart och ett av kundsegmenten. Intervjusvaren på varje fråga har kategoriserats och utifrån detta har slutsatser dragits och ett resultat utformats. Ett resultat presenteras för vart och ett av kundsegmenten i form av venndiagram samt i en mer diskuterande resultatdel.

Författare

David Larsson

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..