Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 65 av 124

Jazz med strÄkkvartett: En beskrivning av skapandet av ett musikaliskt möte mellan en jazzkvartett och en strÄkkvartett

Syftet med detta arbete var att undersöka möjligheter och problem som kan finnas med att kombinera en jazzkvartett med en strÄkkvartett, bÄde ur kompositionssynpunkt och frÄn ett bandledarperspektiv. För att undersöka det valde jag att skriva tre lÄtar i olika stil för jazzkvartett tillsammans med strÄkkvartett. Jag förde loggbok under arbetets gÄng för att kunna se tillbaka pÄ hur jag tÀnkte under den kreativa processen. I det hÀr arbetet beskriver jag processen frÄn att skriva musiken till att framföra den. Att kombinera en jazzkvartett med en strÄkkvartett skapade en intressant ensembleform med stora möjligheter.

Hur de enskilda musiklÀrarna i Kulturskolan anpassar sin
undervising efter de enskilda högstadieeleverna

Undersökningen handlar om hur de enskilda musiklÀrarna kan anpassa undervisningen efter det enskilda elverna, eftersom pedagogerna inom den enskilda undervisingen trÀffar och undervisar sina elever individuellt en gÄng i veckan. Pedagogern har ett stort inflytande pÄ hur de kan anpassa undervisingen efter elevens förutsÀttningar och behov. Pedagogerna kan anvÀnda sig av ett anpassa material, se om eleven har svÄrigheter att lÀra in vissa moment i musiken. Pedagogerna kan Àven se till elevernas olika inlÀrningsstilar och vÀla en undervisningsmetod som passar till elevens inlÀrningsstil..

Luft och artikulation : Teknik och analys i GrĂžndahls trombonkonsert

Detta arbete handlar om luft och artikulation anvÀnds i trombonspelet. Först skriver jag om luft och artikulation i mera generella drag. Hur tungan rör sig och hur luften ska anvÀndas för att fÄ ut sÄ mycket som möjligt i varje andetag. Efter att jag skrivit om luft och artikulation mer generellt sÄ reflekterar jag sen över min egen luftanvÀndning och min egen artikulation. Vad jag gör som Àr bra och vad som kan förbÀttras.

Afia pÄ Àventyr i Afrika : En barnbok skriven och illustrerad med inspiration frÄn en resa till Ghana

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

Working nine to six: Att anpassa musik skriven för Àldre accordeon till modernt accordeon, med fokus pÄ Torbjörn Iwan Lundquists Metamorphoses (1965)

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur det gÄr att göra transkriptioner av verk skrivna för accordeon med nioradig bas-sida till accordeon med sexradig bas-sida. Torbjörn Iwan Lundquists Metamorphoses (1965) har transkriberats och en tidigare gjord transkription av Volker von Ohlen har anvÀnts som referens. Resultatet redovisas i form av notexempel och en inspelning av det transkriberade verket. Transkriptionen handlar till stor del om bevarande eller utveckling av klang och musikaliskt flöde. Transkriptionen har kommenterats av tvÄ verksamma accordeonister och visar pÄ bÄde traditionella och nyskapande lösningar..

Kulturmöten - problem eller möjligheter?

This work is about Cuban music and my relationship to it. My study contains two different parts. In the first one I try to give a short summary of Cuban music history. The second part is about possibilities and problems that can arise in the meeting with foreign cultures. I have focused on three themes: Music and respect, cultural encounters and travelling, and communication.

Sånit lea du??e sånit / Ord Àr bara ord: mötet mellan samisk och svensk identitet i lÄtskrivande

Att leva med flera kulturella identiteter kan vara en rikedom för en mÀnniska men kan ocksÄ skapa en inre konflikt nÀr det inte genomsyrar alla delar i dennes liv. Syftet med detta arbete Àr att studera sÀtt att skriva lÄtar och sjunga i mötet mellan min amerikanska musikidentitet och min samisk/svenska kulturtillhörighet. Jag vill undersöka vad som hÀnder om jag i mitt musikskapande försöker anvÀnda mig av mina identiteter, eller rÀttare sagt, hela min identitet pÄ olika sÀtt. Projektet bestÄr av lÄtskrivande som resulterat i sju lÄtar vilka i samarbete med en producent arrangerats, gjorts demoinspelningar pÄ och slutligen spelats live vid en konsert. Under processens gÄng har jag analyserat huruvida och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt det hörs att jag försökt att ta med hela identiteten i lÄtskrivandet och arrangemangen.

Otajta Beats: Ingen Àr perfekt, gör en grej av det

Under hösten 2012 och vÄren 2013 har jag analyserat och skapat ?otajt? musik inom genren hiphop/R&B. Jag har undersökt hur man kan gÄ tillvÀga för att flytta anslag frÄn sina noterade ursprungslÀgen med syftet att skapa nya svÀng och förhÄllningssÀtt till timing. Arbetet resulterade i ett framtagande av nÄgra olika sÀtt att tillÀmpa vad jag kallar för ?modifierade notvÀrden?.

"Jag vill nog bara lÀra mig" : Barns upplevelser av och ambitioner med sitt musicerande inom och utom ramen för frivillig musikundervisning

Syftet med denna uppsats Àr att genom intervjusamtal och enkÀter fÄ ökad insikt i samt beskriva hur musicerande barn uttrycker sina upplevelser av och ambitioner med sitt musicerande, sÄvÀl inom som utom ramen för frivillig musikundervisning. Det empiriska materialet bestÄr av 95 enkÀtsvar samt information frÄn intervjusamtal med nio barn. Samtliga barn var mellan Ätta och tretton Är.Studien vilar pÄ en kulturteoretisk ram, vilken utgör fonden för studiens övriga teoretiska utgÄngspunkter. Studiens syfte avspeglar ett hermeneutiskt kunskapsintresse, varför ett tolkningsteoretiskt perspektiv utgör en grundlÀggande utgÄngspunkt. Vidare vilar studien pÄ tankegÄngar frÄn den s.k.

Mr Mandela says: En undersökning om musikupplevelser genom ett kollektivt musikaliskt medvetande

I studier av musikupplevelser visar resultaten pÄ att varje enskild individ skapar sina egna kÀnslor och bilder utifrÄn vad han eller hon har för tidigare erfarenheter. Samtidigt visar resultaten Àven pÄ att det förefaller som det i den vÀsterlÀndska traditionen finns ett kollektivt musikaliskt medvetande som fÄr oss att reagera likartat pÄ vissa typer av musik. Uppsatsens forskningsfrÄgor Àr baserade pÄ om det finns musik vi reagerar likartat pÄ, oavsett sinnesstÀmning och kontext? Om sÄ Àr, vilka musikaliska element genererar de skilda kÀnslostÀmningar som lyssnaren upplever?Metoden har varit att komponera ett stycke dÀr jag medvetet anvÀnt musikaliska element för att förmedla en viss kÀnsla. Detta genom att ha valt ut fem ord att gestalta musikaliskt, som i sin specifika egenskap, ur en personlig upplevelse motsvarar en kÀnsla.

Identitetens LjudspÄr: musik, smak & subkultur

This essay presents a picture of swedish reggae listeners and how their love of music give meaning to their lives and unite them in a sub-culture. Based on interviews with six young men about their involvement in reggae, it also investigates the relationship between music and identity, or more clearly; how identity is expressed through music. Furthermore, I discuss the notion of taste according to Bourdieu, and argue against his statement that taste in music affirms the class and social background of an individual. Results from my empirical data have indicated that reggae music is difficult to associate to a distinct lifestyle, which inclines me to argue that it has managed to transcend phenomena such as ethnicity, class and cultural affiliation..

VÄldets dragningskraft : att titta pÄ vÄld pÄ YouTube

Jag har valt att skriva om vÄldsbilden pÄ nÀtet. Jag intresserar mig för ungdomar och deras anvÀndning av populÀrkulturella och egenproducerade bilder som verktyg för att bygga bilden av sig sjÀlv. I examensarbetet har jag tillÄtit mig att enbart undersöka bilden av vÄld som verktyg. I det hÀr fallet ungdomars egna bilder av vÄld filmade med kameramobil och publicerade pÄ webbplatsen YouTube. Jag inriktar mig i mitt skriftliga arbete i huvudsak pÄ mitt och mina informanters betraktande av och blick pÄ detta material samt ungdomars vilja att nÀrma sig bilder med vÄldsamt innehÄll.I den gestaltande delen av examensarbetet Äterkommer jag till de populÀrkulturella vÄldsbilderna.

Vem blir artist? : En studie av hur svenska skivbolag vÀljer ut blivande artister inom populÀrmusikgenren

AbstractElin Heidenberg: Vem blir artist? En studie av hur svenska skivbolag vÀljer ut blivande artister inom populÀrmusikgenren. - Uppsala: Musikvetenskao 2000. 60 p.Uppsatsens syfte Àr att studera skivbolagens artisturvalsprocess inom populÀrmusikgenren, att undersöka vilka kriterier/faktorer som pÄverkar deras val, vilka av dessa som Àr av störst betydelse samt om urvalsprocessen skiljer sig mellan skivbolag av olika storlek.Uppsatsen bygger frÀmst pÄ intervjuer med fyra A&R-anstÀllda pÄ fyra olika skivbolag. Branschlitteratur och tidningsartiklar med liknande intervjuer, samt artiklar ur tidskrifter har anvÀnts för att undersöka vilka faktorer som pÄverkar skivbolagens val.

Live streaming : En kvalitativ undersökning om streaming av datorspel

Vad a?r det som go?r att en miljon ma?nniskor la?gger tid pa? att streama datorspel? Live streaming har funnits sedan 1920-talet, da? i form av musik i hissar. Pa? 1990-talet bo?rjade hemdatorer utvecklas ha?rdvaruma?ssigt tillra?ckligt fo?r att kunna streama film och ljud. Med en kvalitativ enka?t publicerad pa? na?tet underso?ker vi i den ha?r uppsatsen varfo?r en miljon personer idag va?ljer att streama na?r de spelar dator eller tv spel.

Prisa honom med jublande cymbaler - Att söka improvisationsmusikens plats i kyrkan

Min musikaliska bana har sin utgÄngspunkt i kyrkan. Det var hÀr jag fick min första scenerfarenhet och musikaliska influenser. I och med min utbildning i jazz och improvisation har jag saknat att inte kunna spela min nyupptÀckta musik i det sammanhang som jag kommer ifrÄn. Arbetet mynnade ut i en gudstjÀnst baserad pÄ improvisationsmusik som hölls i Equmeniakyrkan Lerkil. IstÀllet för att anvÀnda musiken till gemensam sÄng fick den rollen av att vara lots genom en nattvardsgudstjÀnst, i form av en ovanlig duo bestÄende av kontrabas och trummor.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->