Sök:

Sökresultat:

1852 Uppsatser om Musik och hälsa - Sida 64 av 124

En bransch i förÀndring: Den nya teknikens pÄverkan pÄ musikbranschen

InnehÄll: Uppsatsen tittar pÄ hur de senaste Ärens tekniska utveckling har pÄverkat musikbranschen och hur musikbolagen bör utforma sin affÀrsstrategi för att klara av dessa förÀndringar. En litteraturstudie har genomförts för att diskutera begreppet affÀrsstrategi pÄ ett teoretiskt plan, och tvÄ fallstudier tittar nÀrmare pÄ musikindustrin. Fallstudierna behandlar MP3.com och Napster, tvÄ företag som sÄg de nya möjligheterna som Internet förde med sig, medan de traditionella musikbolagen fortfarande var fast i gamla mönster. Slutsatsen Àr att de traditionella musikbolagen fortfarande Àr alltför rÀdda för riskerna med piratkopiering för att vÄga satsa fullt ut pÄ kundorienterade lösningar..

Utan rödvin och körsÄng Àr livet inte vÀrt att leva : Kören i mÀnniskan

People have different hobbies. The people we are going to meet here share the same interest - choir singing. Singing together in different choirs is their hobby (leisure time interest).What brings them together is the singing, getting an opportunity to sing together with people they otherwise would not meet. In this essay you will learn some of the reasons behind the fact that choir singing is a big movement in Sweden (reasons behind choir singing having a great number of practitioners). You will get a direct link to the informants, without having to read answers that have been tampered with.

TalsprÄk och sÄngsprÄk : Sfi-pedagogers anvÀndning av musik och sÄng

Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det finns ett samband mellan sociala band och instÀllning till politiskt motiverat vÄld. Hirschis teori menar att starka sociala band gör det mindre troligt att individer begÄr brott. De sociala banden operationaliseras som förÀldraanknytning, Ätagande i studier och arbete, delaktighet i organiserade fritidsaktiviteter samt förtroende för samhÀllet. Feministisk kritik mot Hirschis teori menar att mannen anvÀnds som standard dÄ man skapar en teori baserad pÄ analyser av enbart mÀn som generaliseras till hela befolkningen. FrÄgestÀllningarna som besvaras i uppsatsen Àr om det finns samband mellan de sociala banden och instÀllning till politiskt motiverat vÄld, om det finns nÄgra skillnader beroende pÄ Älder och kön samt om det finns skillnad i sambandet mellan sociala band och instÀllning till brott beroende pÄ om det rör sig om traditionella eller politiska brott.Anknytning till förÀldrar samt förtroende för samhÀllet ger en lÀgre grad av positiv instÀllning till politiskt motiverat vÄld vilket stÀmmer överens med tidigare forskning.

NÀr gamla lagar och nya teknologier möts : En diskussion om den illegala nedladdningen av musik idag

Research shows that almost 30 per cent men and 20 per cent women at the age of 16-24 inSweden download music on a regular basis instead of buying records. Thanks to moderntechnologies teenagers of today have become used to downloading music illegally from theInternet. Even though legal alternatives, such as Spotify, have become popular, the behaviorof illegal download of music still persists. What do record companies do to prevent thisphenomenon and why do they go to such length to stop this widespread movement? Thequestion is, why is illegal download of music a problem ? and for whom?To investigate this I?ve read books about the subject, analyzed web pages of alternative recordcompanies and interviewed a drummer in a local band.

Integrationen av vÀrdegrunden och socialisation i musikÀmnet pÄ högstadiet : MusikÀmnets för -och nackdelar som social skolning

Den hÀr uppsatsen behandlar vÀrdegrunds- och socialisations integrering imusikklassrummet pÄ högstadiet och lyfter fram Àmnets fördelar som social skolning.Den genomförda studien baseras pÄ tre olika musiklÀrares erfarenheter gÀllandeförmedlande av vÀrden i enlighet med vÀrdegrund, socialisation och demokratiskasÄdana som i enlighet med LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet, 2011. Studien belyser musikÀmnets fördelar gÀllande integrationen avvÀrdegrund, socialisationsfrÄgor och demokratiska vÀrden och framhÄller specielltÀmnesformen ensemblespel som ett forum för förmedlande av vÀrden..

Elevrekrytering? - Tre kontrabaslÀrares tankar kring barns och ungdomars första tid pÄ musik och kulturskolor.

Student recruitment? - Three teachers? thoughts concerning children's first experiences in municipal arts and music schools. The aim of this thesis is to explore three teacher' experiences of recruitment of students to arts and music schools. The thesis includes thoughts about how teachers can inspire students and why the orchestral string bass is an infrequent choice of instrument to study. I have examined the issues through a qualitative study where I have interviewed three licensed string bass teachers of different ages and backgrounds.

Datoriserad dans

Projektet gÄr ut pÄ att konstruera ett dataprogram som hjÀlpmedel för att koreografera olika dansrutiner till musik. Programmet Àr skrivet i Java och lÄter anvÀndaren bestÀmma hur olika dansare ska röra sig. Dansrutinen beskrivs med hjÀlp av tvÄ textfiler. Dansarna illustreras pÄ bildskÀrmen i form av cirklar och trianglar. Programmet spelar upp musiken och dansarnas rörelse i den musiktakt anvÀndaren valt.

Skapande med musik och rörlig bild

Mitt kandidatarbete Àr ett undersökande och utmanande av unga kvinnors sjÀlvbild i förhÄllande till upplevda krav och förvÀntningar, samt normativa förestÀllningar om hur en kvinna ska vara. Jag vill, genom konstnÀrlig/konsthantverklig gestaltning i materialen keramik och glas, lyfta fram och bejaka det otillÄtna som ?inte fÄr finnas? och lÄta det utgöra det vackra. Att inte vara till lags, inte rÀtta sig efter vad andra tycker utan öppna upp för att skapa sina egna ideal. Att vÄga ta den plats man vill ha; högljudd eller tyst, motbjudande eller attraktiv.

Triton ? Beneath Our Feet : att hitta ett sound till Tritons debutalbum

Syftet med mitt examensarbete har varit att skriva, arrangera och spela in musik till Tritons kommande debutskiva, Beneath Our Feet. Arbetet besta?r av tva? delar, en skriftlig del da?r jag redogo?r fo?r dels en sammanfattning av den fo?rberedande kursen 2012, som legat till grund och mo?jliggjort mitt arbete. Dels ocksa? huvudarbetet under 2013 da?r jag i egenskap av projektledare, producent och musiker genomfo?rt den studioinspelning som utgjort va?rt ma?l.Den andra, konstna?rliga och klingande delen av mitt arbete gestaltas av de 8 la?tinspelningarna jag tillsammans med Triton a?stadkommit i Studio 2 pa? KMH..

Hur pÄverka tyngden i mixen? : FrÄn mixning till perception

Uppsatsen handlar om den subjektivt upplevda tyngden i musik. Avsikten med arbetet har varit att hÀrleda ljudets fysiska egenskaper ur upplevelsen av tyngd och rörelse, och pÄ det viset klargöra samband, vilka kan underlÀtta för förstÄelse och omsÀttning av kunskaperna i en praktisk mixningssituation. Detta har undersökts genom en sammanstÀllning av litteratur, genom vilken kunskap om perception, psykoakustik och teknik har ordnats. Intentionen var att knyta samman perceptionsteori och psykoakustik med ljudteknik, för att följa fenomenet frÄn upplevelse till teknisk pÄverkan. Av resultaten framkommer att tonhöjd och tonstyrka Àr avgörande för tyngdupplevelsen, och att de i nÄgon mÄn kan pÄverkas med samtliga processorer som behandlas i arbetet..

Hur framstÀlls invandring utifrÄn diskurser om arbetsmarknadspolitik? : En arbetsmarknadsorienterad undersökning om hur invandrare framstÀlls i utredningar.

Syftet med studien Àr att fÄ större insikt i hur pedagoger kan hjÀlpa sina elever att fÄ motivation till eget musicerande och spelglÀdje. Med en fenomenografisk utgÄngspunkt och genom kvalitativa intervjuer dÀr fyra trÀblÄslÀrare vid olika musik- och kulturskolor deltog, undersöktes deras syn pÄ hur de ser pÄ sina elevers motivation och hur de undervisar för att inspirera sina elever till fortsatt musicerande.Av intervjusvaren framgÄr tydligt att viktiga kÀllor till motivation Àr mÄl, samspel, grupptillhörighet och jag-kan kÀnsla. I resultatdelen har jag kategoriserat och analyserat intervjusvaren och avslutningsvis förs en diskussion kring resultaten i förhÄllande till begreppen motivation och didaktik..

Med motiv som tema: om bearbetning av musikaliska idéer

Alla lyssnar vi pÄ musik pÄ olika sÀtt och uppskattar dess aspekter pÄ skilda vis men finns det nÄgot vi har gemensamt i Àmnet? En grunduppfattning tycks vara att ett musikaliskt stycke, oavsett genre, bör ?sitta ihop? och inge lyssnaren en kÀnsla av helhet. Man skulle kunna uttrycka detta som att en ?röd trÄd? bör gÄ att följa genom stycket. Men vad Àr det som Ästadkommer detta? Nyckelord som repetition, kontrast och variation brukar ligga nÀra till hands för att beskriva musikens ingredienser men dessa ger oss endast ett mycket abstrakt svar pÄ vÄr frÄga.

Kreativitet och undervisningsmetoder - om rutiner och kaos inom institutioners ramar

SammanfattningDetta arbete handlar om att kritiskt belysa de aspekter av undervisning som Àr centrala för mig som pedagog. Som lÀrare vill jag nÄ fram till eleven, jag vill att eleven ska ha möjligheten att vara kreativ och att fÄ uppleva det tillstÄnd som kallas flow.Arbetet har utgÄtt frÄn de upplevelser jag fick av musik nÀr jag var yngre, dÄ tÀnkte jag inte i termer och begrepp utan upplevde - utan allt för förutfattade meningar. Nu nÀr jag Àr lÀrare kÀnner jag ett starkt behov av att identifiera vad jag dÄ upplevde för att kunna ge mina elever en liknande kick av musik. Identifieringen har lett fram till detta arbete, jag kunde inte sÀtta ord pÄ vad jag sökte men visste ÀndÄ intuitivt vad det var jag ville Ät. SÄ smÄningom kom orden pÄ plats: jag har i mitt identifieringsarbete kretsat kring kreativitet, flow och undervisnings metoder.

LÀra att öva : Högskolestudenter beskriver sin vÀg till övning

Den hÀr uppsatsen handlar om en viktig aspekt i instrumentalundervisningen - övning. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det finns nÄgon viss Älder dÄ man lÀr sig att öva,hur det gÄr till, om man övar för nÄgons skull och vad man mÄste ha lÀrt sig för att kunna öva.Undersökningen bygger pÄ elva intervjuer med högskolestuderanden pÄ musiklÀrarprogrammetsom har intervjuats om sin vÀg till den övning de har idag.Undersökningen visar att resultatet av processen att lÀra sig öva kommer ganska sent imusikutbildningen samt att de intervjuade studenterna har liknande orsaker till att de börjadeöva mer metodiskt. Orsakerna visade sig vara bland annat sökningar till nya utbildningar, elleren önskan att utvecklas mer pÄ sitt instrument..

Folksagors pÄverkan pÄ sju förskolebarns lek

Förskolans verksamhet skall frÀmja lek och kreativitet, stimulera fantasi, inlevelse och kommunikation med hjÀlp av bl.a. drama, musik och rörelse. Syftet med undersökningen Àr att belysa hur temaarbete med berÀttade och dramatiserade folksagor pÄverkar sju barns lek i förskolan med tillgÀnglig rekvisita. Studien Àr kvalitativ och har genomförts med berÀttande/dramatisering av tvÄ folksagor, observationer och videodokumentation av lek och intervjuer med barnen Studien genomfördes i en barngrupp med sju barn mellan fyra till fem Är. BÄda sagorna vi valde att presentera för barngruppen genom berÀttande och dramatisering har anvÀnts i leken.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->