Sök:

Mr Mandela says

En undersökning om musikupplevelser genom ett kollektivt musikaliskt medvetande


I studier av musikupplevelser visar resultaten på att varje enskild individ skapar sina egna känslor och bilder utifrån vad han eller hon har för tidigare erfarenheter. Samtidigt visar resultaten även på att det förefaller som det i den västerländska traditionen finns ett kollektivt musikaliskt medvetande som får oss att reagera likartat på vissa typer av musik. Uppsatsens forskningsfrågor är baserade på om det finns musik vi reagerar likartat på, oavsett sinnesstämning och kontext? Om så är, vilka musikaliska element genererar de skilda känslostämningar som lyssnaren upplever?Metoden har varit att komponera ett stycke där jag medvetet använt musikaliska element för att förmedla en viss känsla. Detta genom att ha valt ut fem ord att gestalta musikaliskt, som i sin specifika egenskap, ur en personlig upplevelse motsvarar en känsla. Därefter har ett antal individer ur skilda kontexter fått lyssna på en inspelning av stycket för att sedan i enkätform berätta vilka upplevelser de fick av musiken. Två undersökningar genomfördes, där en genomfördes under Earth Hour där informanterna satt i mörker med tända stearinljus och ytterligare en som genomfördes i neutral klassrumsmiljö. Materialet till kompositionen var ett tal av Nelson Mandela ur vilket fem ord som symboliserade känslan av andemeningen i talet valdes ut. Resultatet är att det inte går att svara ja eller nej på någon av mina frågor. Analysen av enkätresultaten visar att det finns tillfällen då informanterna upplever musiken enhetligt oavsett sinnesstämning och miljö. Dock är resultatet otydligt vad gäller i vilken grad det är en tillfällighet eller ett kollektivt musikaliskt medvetande som är den dominerande faktorn. Musikpsykologisk forskning ger en förteckning över de element som kan användas för att skapa specifika känslor. Dock skildrar förteckningen generella känslolägen och inte specifika ord, vilket denna undersökning är baserad på. Enkätresultaten visar också att enskilda individer inte upplever musiken enhetligt även om man använt givna musikaliska element.

Författare

Amanda Björnerås

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..