Sök:

Vem blir artist?

En studie av hur svenska skivbolag väljer ut blivande artister inom populärmusikgenren

AbstractElin Heidenberg: Vem blir artist? En studie av hur svenska skivbolag väljer ut blivande artister inom populärmusikgenren. - Uppsala: Musikvetenskao 2000. 60 p.Uppsatsens syfte är att studera skivbolagens artisturvalsprocess inom populärmusikgenren, att undersöka vilka kriterier/faktorer som påverkar deras val, vilka av dessa som är av störst betydelse samt om urvalsprocessen skiljer sig mellan skivbolag av olika storlek.Uppsatsen bygger främst på intervjuer med fyra A&R-anställda på fyra olika skivbolag. Branschlitteratur och tidningsartiklar med liknande intervjuer, samt artiklar ur tidskrifter har använts för att undersöka vilka faktorer som påverkar skivbolagens val. Problemet har lösts m h a den komparativa metoden.Undersökningen visar först och främst att den A&R-anställde har störst betydelse i urvalsprocessen. För skivbolaget är vissa personliga egenskaper hos den blivande artisten av större betydelse. Viktigast är att han/hon har god förmåga att sälja sig själv, god förmåga att kommunicera (via sin musik och med skivbolaget). Artisten ska ha ett stort självförtroende, en egen vision för sin musik och sin artistkarriär. Dessa faktorers betydelse är inte direkt bundna till skivbolagets storlek.En bra poplåt ska helst uppfylla följande kriterier: refrängen ska vara lätt att minnas, låten ska vara förutsägbar, men ska även innehålla en musikalisk störning som gör lyssnaren uppmärksam. Vidare ska en poplåt vara anpassad för radio. Nämnda kriterier är ibland viktigare på ett stort skivbolag. På ett litet oberoende skivbolag kan faktorer som att låten ska tillföra lyssnaren något anses viktigare än att den ska anpassas till kommersiella populärmusikaliska mallar. Språkets betydelse varierar beroende på om musiken ska exporteras eller ej.Stora skivbolag uppfattas oftare än små som kommersiellt inriktade, dvs. de tar större hänsyn till vad som är gångbart på dagens musikmarknad. Därför kan musikalisk kvalitet oftare få stå tillbaka för musikens kommersiella värde på ett stort skivbolag än på ett litet.

Författare

Elin Heidenberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..