Sök:

Sökresultat:

427 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 2 av 29

Upplevelsen av att trÀna högbelastande motorisk kontrolltrÀning med marklyft hos individer med perifiert medierad lÀndryggssmÀrta

I Sverige har ca 69% av befolkningen nÄgon gÄng upplevt lÀndryggssmÀrta. En nedsatt bÄlstabilitet och motorisk kontroll i lÀndryggen kan vara en anledning till lÀndryggssmÀrta. En potentiellt verksam trÀningsmetod skulle motorisk kontrolltrÀning med marklyft kunna vara dÄ en stor aktivering av musklerna i bÄlen som samverkar för stabilitet i lÀndryggen krÀvs för ett korrekt utförande. För att skildra individers djupare upplevelser Àr en kvalitativ ansats att föredra vid vetenskaplig forskning. Syfte: Syftet med studien har varit att beskriva upplevelsen och erfarenheten av att trÀna högbelastande motorisk kontrolltrÀning med marklyft hos individer med perifiert medierad lÀndryggsmÀrta.

?Huvud, axlar, knÀ och tÄ? - en komparativ studie om barns grovmotoriska utveckling mellan idrottsprofilerade pedagoger kontra icke profilerade pedagoger

Syftet med uppsatsen Àr att fördjupa kunskaperna inom barnens grovmotoriska utveckling, dÀr litteraturgenomgÄngen lyfter fram miljöns pÄverkan för motorisk utveckling, konsekvenser inom motorisk trÀning samt motorisk utveckling utifrÄn ett holistiskt (utveckling utifrÄn helheten) synsÀtt. Syftet med undersökningen Àr att studera eventuella skillnader och likheter i pedagogers arbete, dÄ vi stÀller icke profilerade pedagoger gentemot pedagoger som arbetar pÄ profilerade förskolor inom friskvÄrd, simning samt idrott. Vi har intervjuat tio pedagoger dÀr undersökningen har handlat om hur pedagogerna ser pÄ grovmotoriken och hur de lÀgger upp verksamheten för att frÀmja barnens grovmotoriska utveckling. Resultatet har visat bland annat att de profilerad pedagogerna har fler planerade lÀrandesituationer som utvecklar barnens grovmotorik och rörelsen har ett större inslag i deras verksamhet..

Motorik och lÀrande: Den motoriska trÀningens betydelse i förskolan

LÀroplanen för förskolan (Lpfö 98, Rev., 2010) beskriver att förskolan ska strÀva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmÄga och kroppsuppfattning, samt förstÄelse för vikten av att vÀrna om sin hÀlsa och sitt vÀlbefinnande. Mitt syfte med detta examensarbete Àr att beskriva förskollÀrarnas uppfattning om den motoriska trÀningens betydelse i förskolan. De tvÄ frÄgestÀllningar som jag sökte svar pÄ var: I vilka avseenden uppfattar pedagoger att den motoriska trÀningen har betydelse? Finns det skillnader i uppfattningen mellan pedagoger i förskolor som jag vet arbetar aktivt med motorisk trÀning och de som jag inte vet hur mycket de arbetar med motorisk trÀning. Studien utgÄr frÄn en kvalitativ forskning ansats, intervjuer anvÀndes som informationsinhÀmtande metod, för att fÄ ta del av förskollÀrarnas uppfattningar, erfarenheter och tankar.

Hyper(in)aktiv? : En studie om sambandet mellan fysisk aktivitet och motorisk förmÄga hos barn med ADHD

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om det finns ett samband mellan motorisk fÀrdighet ochmÀngd fysisk aktivitet av olika intensiteter hos barn med diagnosen ADHD.FrÄgestÀllningar1. Hur mÄnga barn med ADHD har motoriska nedsÀttningar utifrÄn Movement ABC?2. Hur mÄnga barn med ADHD nÄr upp till de Nordiska rekommendationerna för fysiskaktivitet?3.

Motorisk screening av barn i förskoleklass : En intervjustudie om pedagogers upplevelser och uppfattningar

Sedan en tid tillbaka har en kommun i StockholmsomrÄdet infört motorisk screening för samtliga barn i förskoleklass. Syftet med föreliggande studie var att undersöka tio pedagogers uppfattningar och upplevelser av denna screening. UtifrÄn ett fenomenologiskt perspektiv genomfördes kvalitativa intervjuer som sedan analyserades. Resultatet visar att pedagoger upplever motorisk screening som meningsfull samt att de ser ett starkt samband mellan barns motoriska fÀrdigheter och deras skolprestationer. Det framkommer Àven tydligt att pedagogerna i föreliggande studie delar kommunens strÀvan att det Àr betydelsefullt att tidigt upptÀcka barn med motoriska svÄrigheter och erbjuda dem rÀtt stöd och ÄtgÀrder.

En studie om Ätta pedagogers uppfattningar om motorisk trÀning

Rapporter frÄn bland annat skolverket visar att barn i dagens samhÀlle blir allt mer överviktiga och orörliga och skolverket har i en proposition tydliggjort skolans ansvar i detta samhÀllsproblem. Eftersom barnen Àr en stor del av dagen i skolan ska skolan erbjuda fysisk aktivitet till alla elever inom ramen för hela skoldagen. Skolverket lyfter Àven fram sambandet mellan hÀlsa och inlÀrning. Med anledning av detta egna intresse och dessa rapporter fann vi det intressant att undersöka pedagogernas uppfattning om motorisk trÀning och syftet med detta Àr att erhÄlla och delge en ökad kunskap och förstÄelse för ett antal pedagogers uppfattningar om motorisk trÀning. För att uppnÄ detta syfte har djupintervjuer gjorts i enlighet med den kvalitativa undersökningsmetoden.

Ungdomars erfarenheter av det ökade flödet om trÀning och hÀlsa i sociala medier och hur de pÄverkas av det

Anva?ndandet av sociala medier har o?kat med ett inneha?ll inriktat mot tra?ning och ha?lsa, vilket har haft en inverkan pa? de kroppsideal som finns idag samt att det har visats ge en o?kad stress och a?ngest hos unga. Stra?van efter den perfekta kroppen har visats vara en bidragande faktor till utvecklandet av a?tsto?rningar. Ortorexi a?r en relativt ny typ av a?tsto?rning som har blivit en allt sto?rre trend i dagens samha?lle och inneba?r en stra?van efter den perfekta kroppen samt o?kad tra?ningsma?ngd.

FörskollÀrarnas arbete och medvetenhet kring barns motoriska utveckling : En studie om hur förskollÀrare arbetar för att frÀmja barns motoriska utveckling

Goda möjligheter till rörelse och medveten motorisk trÀning skapar goda möjligheter för barn att utveckla motoriska fÀrdigheter, vilket kan leda till bÀttre skolprestationer. Forskning visar att dagens stillasittande aktiviteter sÄ som tv, surfplattor och datorer m.m. har negativ inverkan pÄ hÀlsan och kan leda till en rad olika negativa hÀlsoeffekter. Denna studie fokuserar pÄ pedagogers medvetenhet, syn och kunskap angÄende barns motoriska utveckling samt hur de arbetar för att stimulera förskolebarnen till att utveckla goda motoriska fÀrdigheter. Metoden som anvÀnts i undersökningen Àr semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollÀrare.

Motorik i skolan : idrottslÀrares syn pÄ motorisk trÀning för barn i Äldrarna 9-12 Är

SyfteSyftet med denna studie har varit att undersöka i vilken utstrĂ€ckning organiserad motorisk trĂ€ning bedrivs i skolan för elever i Ă„ldrarna 9-12 Ă„r. I detta syfte har ingĂ„tt att ta reda pĂ„ hur idrottslĂ€rare ser pĂ„ motorisk trĂ€ning i Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa för barn i Ă„ldrarna 9-12 Ă„r. VĂ„ra frĂ„gestĂ€llningar har varit följande:1. Är motoriken viktig nĂ€r idrottslĂ€rarna planerar sina idrottslektioner?2.

Medveten motorisk trÀning/Motor skills training

Projektet har undersökt om medveten motoriktrÀning ger nÄgra eventuella effekter un-der en sjuveckorsperiod. Projektet ger en bild av hur barns motoriska förmÄga kan för-bÀttras under denna relativt korta tidsperiod. TvÄ barngrupper med 12-15 barn/grupp deltog i projektet, en grupp med fyraÄringar och en grupp med femÄringar, Under pro-jektets gÄng hade barngrupperna vars en timme varje vecka under en sjuveckorsperiod som Àgnades Ät medveten motoriktrÀning med fokus pÄ momenten springa, hoppa och krypa. Vid första och sista tillfÀllet observerades barnen med utgÄngspunkt i ett obser-vationsschema som skapats med inspiration frÄn MUGI observationsschema (Ericsson, 2005). Projektet visar att medveten motoriktrÀning under en sjuveckorsperiod ger viss utveckling av barns motoriska fÀrdigheter nÀr det gÀller att springa och hoppa.

Barns motorik : I relation till lÀs- och skrivinlÀrning

År 2003 reviderades LĂ€roplanen för det obligatoriska skolvĂ€sendet, förskoleklassen och fritidshemmet Lpo94 (Lpo94) och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. UtifrĂ„n vĂ„ra tolkningar av Lpo94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans Ă€mnen för att skapa förutsĂ€ttningar som stĂ€rker barnens förmĂ„ga att lĂ€ra och utvecklas. VĂ„r studie syftar till att undersöka tre olika teoriers syn pĂ„ hur motorisk fĂ€rdighet pĂ„verkar barnets lĂ€s- och skrivinlĂ€rning.I den teoretiska bakgrunden redogörs för tidigare forskning gĂ€llande motorisk aktivitet och dess betydelse för barns lĂ€s- och skrivutveckling. Vi har valt att ta del av tre personers olika teorier och hur de förhĂ„ller sig till barns motorik i relation till lĂ€s- och skrivinlĂ€rningen.För att besvara vĂ„rt syfte har vi genomfört intervjuer med informanterna. Arbetet belyser vilka olikheter det finns i synen pĂ„ betydelsen av motorisk trĂ€ning för barns lĂ€s- och skrivinlĂ€rningen.Alla tre ansĂ„g att motoriken i nĂ„gon form hade betydelse, men i vilken utstrĂ€ckning dĂ€r gick informanternas Ă„sikter isĂ€r..

Lucia för trestÀmmig damkör

Mitt sja?lvsta?ndiga projekt har varit att genom sa?ngteknisk tra?ning, ensemblesa?ngstra?ning och arrangering skapa en luciakonsert fo?r tresta?mmig damko?r. Denna framfo?rdes pa? Nytorgsga?rdens a?ldreboende i Stockholms stad den 12 december 2012. Programmet bestod av de klassiska luciasa?ngerna i sa?va?l redan utgivna arrangemang som nya arrangemang, framarbetade av mig och Sandra Halvarsson under ho?sten.

Den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan : med fokus pÄ lÀrandesituationen i skolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk trÀning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmÄga samt hur medveten motorisk trÀning pÄverkar elevernas lÀrandesituation i skolan.Genom att intervjua fem pedagoger har vi tagit reda pÄ deras tankar och erfarenheter kring den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan med fokus pÄ inlÀrningssituationen i skolan. Undersökningens resultat tyder pÄ att rörelsetrÀning har effekt vid lÀrande för barn med motoriska problem och/eller koncentrationssvÄrigheter samt att det finns ett samband mellan motorik och koncentrationsförmÄga. Pedagogerna Àr eniga om att motorisk trÀning Àr positiv för elevens hela lÀrandesituation.Samtliga barn Àr enligt pedagogerna i undersökningen i behov av daglig fysisk aktivitet för att utveckla de motoriska fÀrdigheterna. Samtidigt hÀvdar de att den medvetna motoriska trÀningen för barn med motoriska svÄrigheter bör vara individanpassad med en tydlig progression dÀr de grundmotoriska övningarna anpassas till elevernas utveckling..

Relationen mellan fysisk aktivitet, motorisk kompetens och hÀlsorelaterad livskvalitet : En studie pÄ barn i skolÄr 2 i Storstockholm

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.

Effekter av mental trÀning vid strokerehabilitering: En systematisk litteraturstudie

Introduktion: Stroke Àr en folksjukdom som Ärligen drabbar cirka 30.000 svenskar. Det primÀra symtomet Àr muskulÀr svaghet som kan innebÀra paralys/pares och 70-90% av de drabbade fÄr nedsatt motorisk funktion. Mental trÀning innebÀr att för sitt inre visualisera en rörelse utan ett motoriskt genomförande. Metoden har visat sig ge neuroplastiska förÀndringar samt ökad EEG- aktivitet i hjÀrnan. Studier har visat att visualisering, observation och exekution av rörelser aktiverar samma motoriska omrÄden i hjÀrnan.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->