Sök:

Motorik och lärande

Den motoriska träningens betydelse i förskolan


Läroplanen för förskolan (Lpfö 98, Rev., 2010) beskriver att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning, samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande. Mitt syfte med detta examensarbete är att beskriva förskollärarnas uppfattning om den motoriska träningens betydelse i förskolan. De två frågeställningar som jag sökte svar på var: I vilka avseenden uppfattar pedagoger att den motoriska träningen har betydelse? Finns det skillnader i uppfattningen mellan pedagoger i förskolor som jag vet arbetar aktivt med motorisk träning och de som jag inte vet hur mycket de arbetar med motorisk träning. Studien utgår från en kvalitativ forskning ansats, intervjuer användes som informationsinhämtande metod, för att få ta del av förskollärarnas uppfattningar, erfarenheter och tankar. Studiens intervjuer är genomförda med tio stycken verksamma pedagoger från sju olika förskolor. Mitt resultat visar att utifrån förskollärarnas uppfattningar om den motoriska träningens betydelse skapades tre kategorier: språkutveckling - motorik, grov och finmotorik, samt livsstil och hälsa. Utifrån intervjupersonernas uppfattningar kunde jag se att alla menar att de arbetar aktivt med motorisk träning.

Författare

Violetta Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..