Sök:

Sökresultat:

427 Uppsatser om Motorisk träning - Sida 3 av 29

Musik-lek-motorik : En kvalitativ studie av förstaklasslÀrares uppfattningar om motorik

    Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka förstaklasslÀrares uppfattningar om hur motorisk trÀning hanteras i skolan och vad trÀningen kan leda till. Av intresse Àr ocksÄ att undersöka vilken roll musiken kan spela i den motoriska trÀningen. Arbetet baseras pÄ en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med fem verksamma pedagoger inom grundskolans verksamhet. I bakgrundslitteraturen beskrivs den motoriska utvecklingen, problem som kan uppstÄ vid brister i motoriken, forskning om motorisk trÀning samt musikens roll vid motorisk trÀning. Den valda litteraturen visar pÄ en splittrad syn nÀr det gÀller motoriktrÀningens betydelse för barns lÀrande.

Livskvalitet och copingstrategier hos ungdomar med cancer : : En litteraturstudie

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.

Äldre kvinnors upplevelse av att leva med urininkontinens :  

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.

"Än sĂ„ lĂ€nge lever jag!" : Kvinnors upplevelser av att leva med bröstcancer

SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om, och i sÄ fall hur, fysisk aktivitet, skattad motorisk kompetens och skattad hÀlsorelaterad livskvalitet förhÄller sig till varandra hos barn i skolÄr 2 i Storstockholm. Vidare syftar studien till att undersöka huruvida resultaten skiljer sig mellan flickor och pojkar.MetodDen fysiska aktiviteten (FA) mÀttes med en accelerometer pÄ barn i skolÄr 2 (n = 131) i Storstockholm. Den skattade motoriska kompetensen mÀttes med hjÀlp av enkÀtverktyget Prick- och Rutbarn och den skattade hÀlsorelaterade livskvaliteten (HRQOL) mÀttes med hjÀlp av PedsQL. Korrelation, enkel regressionsanalys och variansanalyser anvÀndes för att analysera data i SPSS 17.0. SignifikansnivÄn sattes till p<0,05.ResultatStudien visar pÄ statistiskt signifikanta positiva korrelationer mellan FA och skattad HRQOL samt mellan skattad motorisk kompetens och skattad HRQOL.

Motorikpedagogik - finns det?

Sammandrag Mitt syfte Àr att undersöka hur nÄgra pedagoger anvÀnder sig av motorisk trÀning i kombination med massage i skolverksamheten. Jag har utgÄtt frÄn följande frÄgor i mitt arbete: Hur arbetar nÄgra pedagoger i de tidigare Ären med massage i skol- och förskoleverksamheten och hur pÄverkar detta barns motorik och kroppsuppfattning? Vilka förÀndringar har pedagogerna sett hos eleverna sen de införde massage respektive motoriktrÀning? Vilka för- och nackdelar eller rent av problem har pedagogerna stött pÄ sen de började med massage och motoriktrÀning med sina elever? Undersökningen genomförs kvalitativt genom intervjuer och observationer med tre pedagoger verksamma bÄde inom förskolan och inom grundskolans tidigare Är. I den empiriska delen undersökte jag hur pedagoger arbetar med massage och motorik i skolverksamheten. Mitt resultat visar att informanterna tycker det Àr viktigt att man Àgnar sig Ät motorisk trÀning och att det Àven Àr av vikt att lÀgga mer fokus pÄ massage/avslappning, eftersom dagens barn Àr stressade och behöver lÀra sig att slappna av Mina slutsatser Àr att motorisk trÀning i kombination med massage leder till att barnen och eleverna utvecklar sin kroppsuppfattning och kan hjÀlpa dem att bÄde slappna av och öka sin koncentration, vilket i slutÀndan kan leda till bÀttre studieresultat..

Pedagoger och motorisk trÀning i naturen : - en studie om pedagogers kunskaper i barns rörelse och kroppsliga trÀning

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka i vilken utstrÀckning pedagoger i förskolan utnyttjar naturen i arbetet med barns rörelse och motoriska trÀning samt vad pedagogerna har för kunskaper i Àmnet. För att fÄ reda pÄ detta har jag lÀmnat ut enkÀter och i samband med utlÀmnandet av dessa Àven personligen besökt förskolorna för att bilda en egen uppfattning om förskolans nÀrhet till naturen. Pedagoger frÄn sex förskolor, sammanlagt 32 stycken, har deltagit i undersökningen. Undersökningen visar att pedagogerna har bra kunskaper och ambitionerna att vistas i naturen Àr höga, men resurserna rÀcker inte riktigt till för att möjliggöra vistelse i naturen i den utstrÀckning som pedagogerna önskar..

NÄn nytta har det vÀl? - en studie av sambandet mellan barns motoriska förmÄga och deras motoriska sjÀlvkÀnsla.

BAKGRUND:Motorisk utveckling diskuteras utifrÄn tvÄ olika perspektiv bÄde den dynamiska utvecklingenoch den motoriska utvecklingen i stadier. Vikten av att ge barn god sjÀlvkÀnsla tas upp utifrÄnolika författares och forskares perspektiv. I undersökningen Àr det dock endast den motoriskasjÀlvkÀnslan som iakttagits. Motoriken kopplas till Merleau-Pontys fenomenologiska tankarom att kroppen och sjÀlen hör samman, liksom Ericssons forskning om sambandet mellanskolprestationer och motorik.SYFTE:VÄrt syfte med examensarbetet Àr att undersöka om barnets motoriska fÀrdigheter har ettsamband med vÄr tolkning av barnets motoriska sjÀlvkÀnsla, detta utifrÄn barnetsgenomförande av förutbestÀmda fysiska utmaningar.METOD:I undersökningen har en triangulering anvÀnts. En observation samt en muntlig enkÀt gjordes itvÄ förskoleklasser pÄ landsbygden, sammanlagt deltog 13 barn.

Kan daglig motorisk trÀning förbÀttra elevers balans- och koordinationsförmÄga? : - Ett kvantitativt kvasiexperiment i förskoleklass.

Syftet för examensarbetet var att undersöka om elevers balans- och koordinationsförmÄga gÄr att förbÀttra genom daglig motorisk trÀning, samt om trÀningen resulterar i nÄgon pÄverkan pÄ en samlingssituation i klassrummet. Med utgÄngspunkt frÄn det angivna syftet genomfördes ett kvasiexperiment med före- efter design, dÀr tvÄ förskoleklasser, med Ätta elever i varje grupp, frÄn tvÄ olika skolor deltog. Den ena klassen var experimentgrupp och genomförde daglig trÀning medan den andra klassen var kontrollgrupp och inte genomförde nÄgon extra motorisk trÀning. Elevernas balans- och koordinationsförmÄga mÀttes före och efter trÀningsperioden hos bÄda grupperna, samt att experimentgruppen observerades bÄde före och efter perioden vid samlingssituationer. Resultatet visade att fler eleverna i experimentgruppen förbÀttrade sin balansförmÄga Àn eleverna i kontrollgruppen.

Motorisk inlÀrning vid dysfunktionell postural hÄllning vid lÄngvariga nackbesvÀr

NackbesvÀr Àr ett samhÀllsproblem bÄde gÀllande vÀlmÄende och indirekt en kostnad för samhÀllet. GÀllande ett Ärs incidens av nackrelaterade besvÀr har Skandinavien högre medelvÀrden Àn övriga lÀnder i Europa och fler kvinnor Àn mÀn drabbas. Vid screening av nackbesvÀr med en multidimensionell inriktning baserad pÄ en biopsykosocial modell finner man grupper med bristande motorisk kontroll. En av dessa grupper har felaktigt motoriska kontroll mönster exempelvis pÄ ett sÄdant Àr en framÄtskjuten huvudhÄllning. Syftet med studien var att undersöka effekterna av motorisk inlÀrning vid dysfunktionell postural hÄllning hos personer med lÄngvariga nackbesvÀr.

Motorik : En studie om pedagogers syn pÄ arbetet med och betydelsen av motorisk stimulans i förskolan

Mitt syfte med uppsatsen var att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i förskolan beskriver hur de arbetar för att stimulera barns motorik och dÄ i synnerhet barn med motoriska svÄrigheter samt ta reda pÄ vad de anser att trÀning och lek har för betydelse för den motoriska utvecklingen. Semistrukturerade intervjuer anvÀndes som metod i tre olika förskolor samt i en förskoleklass i en stad i Mellansverige dÀr sex pedagoger intervjuades. Resultatet visar att pedagogerna hade en gemensam syn pÄ vilken betydelse motorisk stimulans och lek har för barns utveckling, samtliga pedagoger ansÄg att den Àr viktig. ArbetssÀttet med motorik pÄminde om varandra i de olika förskolorna men synen pÄ varför man gjorde planerade aktiviteter skiljdes Ät. En central del i arbetet med barn som har motoriska svÄrigheter Àr att stötta, uppmuntra och finnas dÀr för barnen.Nyckelord: Pedagoger, förskola, barn, motorik, motoriksvÄrigheter, stimulans.

Rörelse och motorik i förskola och förskoleklass : FörskollÀrares medvetenhet och kunskap kring motorisk trÀning

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ om förskollÀrare i förskola och förskoleklass arbetar medvetet med motorik och rörelse för att frÀmja barns inlÀrning och utveckling. Det finns forskning som visar att barn idag Àr mer stillasittande Àn förut och att det hÀmmar deras motoriska utveckling och koncentrationsförmÄga. FrÄgestÀllningen Àr vilken kunskap förskollÀrarna har om barns motorik, om kunskapen skiljer sig mellan dem och om de medvetet anvÀnder motorisk trÀning i deras verksamheter. För att ta reda pÄ resultatet gjordes en kvalitativ forskning med Ätta förskollÀrare som intervjuades enskilt dÀr intervjufrÄgorna var öppna för att ge förskollÀrarna möjlighet att utveckla sina svar. Resultatet visar att förskollÀrarna har viss kunskap om barns motoriska utveckling och arbetar aktivt för att frÀmja fortsatt fysisk aktivitet, men det Àr fÄ som arbetar vidare medvetet med barns specifika svagheter.

Motorisk trÀning : GrundrörelsetrÀning frÀmjar barns koncentrationsförmÄga

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur pedagoger pÄ förskolan hjÀlper barn med koncentrationssvÄrigheter och vilken kunskap som finns hos pedagogerna. Vi undersöker Àven miljöns inverkan pÄ barn med koncentrationssvÄrigheter. Det framgÄr i studien att motorisk trÀning av grundrörelser har en avgörande betydelse för att barn ska kunna koncentrera sig, motorik och inlÀrning hör ihop. Det som ocksÄ lyfts fram Àr att det Àr viktigt att skapa lugn och ro samt stöd frÄn vuxen för att ge goda förutsÀttningar att fokusera och koncentrera sig. Tidigare forskning har visat att extra motorisk trÀning i förskolan har gett positiva effekter för barns grovmotorik, finmotorik, perception och förmÄga att minnas detaljer.

Uppfattningar om betydelsen av motorisk trÀning för barn med ADHD/DAMP

SyfteSyftet med denna studie har varit att med hjĂ€lp av intervjuer undersöka hur skolpersonal och förĂ€ldrar uppfattar betydelsen av motorisk trĂ€ning för barn med ADHD/DAMP. I detta ligger att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt barnens motorik, koncentrationsförmĂ„ga samt sociala förmĂ„ga pĂ„verkas av fysisk aktivitet, och pĂ„ vilket sĂ€tt diagnosen ADHD/DAMP stĂ€ller krav pĂ„ pedagogiska förhĂ„llningssĂ€tt.MetodVi har gjort en litteraturgenomgĂ„ng och en kvalitativ intervjustudiestudie. Urvalsgruppen frĂ„n St: Örjans skolor har bestĂ„tt av tvĂ„ pedagoger, en idrottslĂ€rare, en assistent och en förĂ€lder. Samtliga inom skolpersonalsgruppen hade mĂ„nga Ă„rs erfarenhet inom omrĂ„det. Vi har anvĂ€nt oss av halvstrukturerande intervjuer som lagts upp utifrĂ„n följande temaomrĂ„den: skolpersonal och förĂ€lders syn pĂ„ fysisk aktivitet/motorisk trĂ€ning för barn med ADHD/DAMP, den fysiska aktivitetens pĂ„verkan pĂ„ barnen, förhĂ„llningssĂ€tt och bemötande samt barnet/barnens anpassningsförmĂ„ga till aktivitet.Resultat och slutsatsVad man kan urskönja av resultatet Ă€r att samtliga intervjupersoner i denna studie Ă€r ense om att fysisk aktivitet och motorisk trĂ€ning Ă€r av stor betydelse för barn med ADHD/DAMP.NĂ„got som de intervjuade tryckte pĂ„ var den fysiska aktivitetens betydelse för barnens sociala utveckling, hĂ€r sĂ„gs idrotten som en viktig arena.

Rörelse och lek i skolan Betydelse för barns utveckling

Detta examensarbetebehandlar lekens och rörelsens betydelse för barns utveckling.Syftet med mitt arbete Àr att finna svar pÄ vilken betydelse rörelse och lek har för barns totala utveckling samt vilka behov och möjligheter elever har till rörelse och lek i skolan. Med total utveckling avser jag motorisk- social- och emotionell utveckling samt utvecklingen av ett barns sjÀlvuppfattning. Arbetet bestÄr av en litteraturstudie, en intervjudel och en observationsdel. I litteraturdelen har jag forskat om betydelsen av rörelse och lek, genom mina intervjuer och observationer har jag sökt svar pÄ elevernas generella behov av rörelse och lek samt deras möjligheter till det i skolan.Mitt resultat visar att all form av rörelse stimulerar motorisk utveckling, en god motorisk utveckling medverkar i sin tur till goda förutsÀttningar gÀllande utvecklingen av det egna jaget samt den sociala rollen. Dessa faktorer stimuleras ytterligare via lek.

Om barn ska klara av att sitta stilla mÄste de fÄ röra pÄ sig : Pedagogers uppfattning om motorikens betydelse för lÀrandet i tidigare Är

Syftet med denna studie var att belysa hur pedagoger i de tidiga skolÄren uppfattar motorikens betydelse för elevernas lÀrande, samt vilka konsekvenser motoriksvÄrigheter kan fÄ för eleven i lÀrandet. Vi vill ocksÄ med detta arbete belysa hur pedagoger i de tidiga Ären uppfattar systematisk motorisk trÀning samt vad den kan bidra med för elever med motoriska svÄrigheter.Genom intervjuer med pedagogerna har vi fÄtt deras uppfattning om motorikens betydelse vid lÀrandet. Pedagogerna lÀgger stor vikt vid barnets/elevens motoriska utveckling och att det har betydelse för lÀrandet. VÄrt resultat visar att pedagogerna Àr medvetna om de motoriska förutsÀttningarna för att eleverna ska kunna fungera i skolan. Vi har dock i undersökningen sett att pedagogerna skiljer pÄ teoretiska och praktiska Àmnen och att det Àr fÄ pedagoger som anvÀnder sig av motoriska övningar vid lÀrande..

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->