
Sökresultat:
155 Uppsatser om Montessori förskola - Sida 10 av 11
VÄrt barn skall gÄ pÄ Montessoriskola!
Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att ta reda pÄ varför förÀldrar vÀljer att sÀtta sina barn pÄ montessoriskola. Jag skulle Àven vilja veta varför de valde just den montessoriskolan som de gjort, eftersom jag av erfarenhet vet att montessoriskolor kan vara mycket olika.
För att göra det hÀr arbetet har jag besökt tre olika montessoriskolor i södra Sverige och intervjuat tvÄ barns förÀldrar frÄn vardera skola. Det var förÀldrar till en flicka och en pojke i skolÄr 1. Skolorna lÄg i tre ganska olika miljöer, medvetet val av mig, för att mina intervjuer och skolor skulle kunna jÀmföras med varandra. Jag valde en skola i en by, en skola i en stad och en skola i ett ekonomiskt vÀlbÀrgat samhÀlle.
Montessoripedagogiken i praktiken : En studie i frekvens av arbetspass
Arbetscykel och arbetspass Àr centrala delar i montessoripedagogiken. En arbetscykel Àr nÄgot som barnet bygger upp inom sig sjÀlv dÄ han/hon fÄr möjlighet till fria val under ansvar och tillrÀcklig med tid, i en organiserad miljö. Arbetspass Àr nÄgot som montessorilÀraren mÄste erbjuda och planera för, dessa ska innehÄlla en tidsrymd pÄ minst tvÄ timmar idealet Àr tre timmar. Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka i vilken utstrÀckning arbetspass praktiseras vid svenska montessoriskolor. Resultaten visar att i de förskolor som deltog i min enkÀtundersökning finns det fyra olika frekvenser i att erbjuda barnen arbetspass.
?Vi beh?ver f?ruts?ttningar f?r att kunna anpassa?
Innevarande studie syftar till att med hj?lp av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori unders?ka hur fyra f?rskoll?rare resonerar om hur de st?ttar alla barn under samlingen. Syftet med studien mynnade ut i fr?gest?llningar om hur f?rskoll?rare skapar en milj? som fr?mjar alla barns delaktighet under samlingen och vilka f?ruts?ttningar f?rskoll?rare anser att de beh?ver f?r att g?ra det. Den empiri som ligger till grund f?r studien best?r av intervjuer med f?rskoll?rare.
Hur tÀnker barn kring matematik pÄ en Montessoriförskola och pÄ en I Ur och Skurförskola
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur barns matematiska förstÄelse kan utvecklas i förskolans olika pedagogiska miljöer.
FrÄgestÀllningar som vi har arbetat med Àr följande: Hur tÀnker barn kring matematik? Hur anvÀnds matematiken i meningsfulla sammanhang i förskolan?
Teorin som vi stödjer vÄrt arbete pÄ Àr bland annat Vygotsky, Doverborg, Kronqvist, samt de pedagogiska inriktningarna Montessori och I Ur och Skur. I förskolans lÀroplan (Lpfö 98) och grundskolans lÀroplan (Lpo 94) betonas att varje barn/elev skall utveckla sin förmÄga att anvÀnda matematiken i meningsfulla sammanhang/vardagssituationer. Pedagogen har en viktig roll att synliggöra matematiken i vardagssituationer med utgÄngspunkt ifrÄn barnens kunskaper och erfarenheter.
Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ olika förskolor i en mindre stad i södra Sverige i form av en etnografisk/deltagande observation. PÄ varje förskola bildades en undersökningsgrupp som bestod av 4 barn i 4 till 5-ÄrsÄldern.
Diagnosen selektiv mutism i f?rskolan
Denna enk?tstudie unders?ker vad f?rskolepersonal har f?r kunskap och erfarenhet av diagnosen selektiv mutism (SM) och tal?ngslan, samt om personalen anser att ytterligare utbildning beh?vs. Studien tar utg?ngspunkt i en brist p? forskning som fokuseras p? selektiv mutism i f?rskolan. Selektiv mutism ?r en ?ngestrelaterad diagnos som vanligtvis debuterar i f?rskole?ldern.
?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter
F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng
f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla
barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara
en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger
vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser.
Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p?
sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r
barn som har koncentrationssv?righeter.
?Kan du l?sa f?r mig??
Under de senaste ?ren har h?gl?sningen i f?rskolan utvecklats avsev?rt, men utf?randet har varierat mellan olika verksamheter. Numera kan h?gl?sning ske med traditionella fysiska b?cker samt med digitala b?cker fr?n olika appar. Med en traditionell h?gl?sning s? menar vi den h?gl?sningen, d?r en vuxen tillsammans med barnen l?ser h?gt fr?n en fysisk bok.
Nyfikenhet i skolans vÀrld : Vad elever i montessoriklass beskriver som lustfyllt lÀrande
Studien har genom intervjuer i fokusgrupper undersökt vad elever i montessoriklass erfar som lustfyllt i sin lĂ€rmiljö. Elevernas svar har satts i relation till den forskning som finns kring motivation och framgĂ„ngsfaktorer för lĂ€rande samt till montessoripedagogiken.De teorier som studien utgĂ„r ifrĂ„n Ă€r olika motivationsteorier, teorier relaterade till motivation samt montessoripedagogik. Ăven framgĂ„ngsfaktorer för lĂ€rande beskrivs. TillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet i analysen av fokusgruppsintervjuerna har inspirerats av fenomenografisk metodansats. De tvĂ„ forskningsfrĂ„gor som studien ger svar pĂ„ Ă€r vad elever pĂ„ mellanstadiet och högstadiet, i de undersökta montessoriklasserna, framför som orsaker till att de kĂ€nner nyfikenhet att lĂ€ra sig mer i skolan, samt vilka av dessa faktorer som Ă€r kopplade till montessoripedagogikens principer, och om de gĂ„r att överföra till all undervisning. Resultatet av studien visar att eleverna pekar ut lĂ€raren som viktig för huruvida de ska kĂ€nna nyfikenhet och lust i lĂ€randet.
Barn i behov av sÀrskilt stöd? : en jÀmförande studie av det pedagogiska arbetet mellan Montessori-, Reggio Emilia-, Waldorf- och den traditionella förskolan
Studien syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolor med olika pedagogiska inriktningar definierar barn i behov av sÀrskilt stöd. Vi vill ocksÄ ta reda pÄ vilka faktorer som pÄverkar deras val av arbetssÀtt samt vilka barn som Àr berÀttigade till ett ÄtgÀrdsprogram. Vi har genomfört en kvantitativ studie med en enkÀt som instrument. Studien har genomförts pÄ tolv förskolor med de för vÄr studie aktuella pedagogikerna. EnkÀten innehÄller 21 frÄgor.
Kan och f?r alla barn vara med i leken? En narrativ ?versiktsstudie om makt i barns kamratkulturer.
Barnkonventionen fastst?ller barns r?tt till social trygghet (UNICEF Sverige, 2018). Mot
bakgrund av denna r?ttighet har ett behov identifierats av kunskap kring hur f?rskoll?rare kan
st?tta barns sociala relationer och f?rhindra socialt utanf?rskap i barngruppen. Syftet med
studien ?r att unders?ka det f?rskolepedagogiska forskningsf?ltet f?r att synligg?ra hur
f?rskoll?rare kan hantera och st?tta barns sociala relationer i f?rh?llande till hur barn
konstruerar makt i sina kamratkulturer.
Den ofrivilliga tystnaden. En kvalitativ studie om tal?ngslan och hur f?rskolebarn i tal?ngslan kan inkluderas och st?djas i att utveckla sin kommunikation
Studien belyser begreppet tal?ngslan, som ?r en generell obehagsk?nsla av att tala inf?r andra.
Av olika anledningar finns det barn i f?rskolan som befinner sig i tal?ngslan och har behov av
s?rskilt st?d i sin kommunikation. Tal?ngslan hos ett barn kan f?rekomma b?de i stora och sm?
grupper, samt i vardagliga samtal med andra. F?r att f? en vidare f?rst?else f?r inneb?rden av
tal?ngslan beskrivs fenomenet i relation till blyghet och selektiv mutism som ocks? ?r tv?
kommunikationsrelaterade tillst?nd.
Studiens syfte ?r att synligg?ra hur tal?ngslan hos barn i f?rskolan beskrivs av f?rskoll?rare,
specialpedagoger och psykologer.
En skola som inte ?r f?r alla. En kvalitativ fenomenografisk intervjustudie med beslutsfattare om uppfattningen av uppskjuten skolplikt f?r sex?ringar med s?rskilda sk?l
?r 2018 b?rjade en ny lag att g?lla i det svenska utbildningsv?sendet. Det innebar att f?rskoleklassen blev obligatorisk och att barns skolplikt b?rjar det kalender?r de fyller sex ?r (SFS
2010:800). Dilemmat ?r att samtidigt som denna nya lag tr?dde i kraft, f?rsvann specialskolorna
och i den anpassade grundskolan finns ingen f?rskoleklass.
?Det handlar framf?r allt om att f?rbereda, ligga steget f?re och se vad han beh?ver f?r att lyckas i den h?r situationen? En kvalitativ etnografisk studie om pedagogers st?d och relationsbyggande med barn med autismspektrumtillst?nd i f?rskolan
Allt fler barn f?r diagnosen autismspektrumtillst?nd (AST) b?de i Sverige och internationellt.
Forskning visar att barn med AST ?r i behov av ?kat st?d och n?rvaro av pedagoger p?
f?rskolan och att pedagoger genom att anv?nda tydligg?rande pedagogik kan skapa st?rre
f?rf?rst?else inf?r ?verg?ngar. Forskning visar ocks? att det ?r viktigt att bygga en
f?rtroendefull relation till barnen med AST och att det barnen beh?ver mest st?ttning kring ?r
?verg?ngar mellan olika aktiviteter. Det st?rsta sk?let till att det uppst?r sv?righeter f?r barn
med AST i f?rskolan ?r dock att pedagoger saknar kunskaper kring bem?tandet av deras
olikheter.
Denna studie vill synligg?ra vilket st?d pedagogerna erbjuder barn med AST i ?verg?ngar p?
f?rskolan och hur detta st?d kan p?verka barnens k?nsla av sammanhang (KASAM).
Uppfattningar av specialpedagogens yrkesroll i f?rskolan. En kvalitativ intervjustudie om hur f?rskolepedagoger och specialpedagoger i f?rskolan uppfattar specialpedagogens yrkesroll i f?rskolan
Nu ska vi ska ta klivet ut i v?r nya roll som specialpedagoger. Vi fr?gar oss vad det inneb?r att vara specialpedagog och vad som f?rv?ntas av oss i v?r nya roll. B?de tidigare forskning och Skolverket (Skolverket, 2024) visar p? en komplex och otydlig roll.
"N?r han skriker ?r det jobbigt f?r alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio f?rskoll?rares uppfattningar av tydligg?rande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i f?rskolans l?rmilj? utomhus
Det ?vergripande syftet med denna studie ?r att med utg?ngspunkt i den fenomenografiska
ansatsen unders?ka nio f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet tydligg?rande pedagogik
som inkluderingsverktyg i l?rmilj?n utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan
forskning om inkludering, tillg?ngliga l?rmilj?er utomhus och den praktiska till?mpningen av
tydligg?rande pedagogik. Genom att studera f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet och hur
f?rskoll?rare anser sig agera i sv?ra situationer som uppst?r i denna milj? har slutsatser kunnat
dras kring hur och om tydligg?rande pedagogik anv?nds som ett inkluderingsverktyg.