Sök:

?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter


F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser. Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p? sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r barn som har koncentrationssv?righeter. Mer specifikt syftar studien till att unders?ka hur det p?verkat dessa elever att l?roplanen f?r f?rskoleklassen har implementeras i den obligatoriska skolverksamheten. Unders?kningen utg?r fr?n en kvalitativ studie med intervjuer som redskap. Nio l?rare som arbetar i f?rskoleklass har intervjuats i studien och delgett sina erfarenheter. Tolkningen av intervjuerna har en hermeneutisk ansats. Studien utg?r fr?n specialpedagogisk teori och ett sociokulturellt perspektiv, d?r samspel mellan individ, grupp, organisation och samh?lle ligger till fokus. Genom att granska respondenternas intervjusvar framg?r det vilka olika anpassningar som g?rs och hur f?rskoleklassens obligatoriska inf?rande i grundskolan p?verkat barn som har koncentrationssv?righeter. L?rarna i f?rskoleklass g?r flertalet anpassningar f?r sina elever d?r varierad undervisning, bildst?d, tydlig struktur och m?jlighet till paus visade sig vara av stor vikt. Resultatet visade ocks? att l?rarna fortfarande anser att leken ?r ett av de viktigaste momenten i elevernas undervisning i f?rskoleklass men att den nu blivit p?verkad av ?kade krav av kartl?ggningar och ?vrig dokumentation. Studien visar ocks? p? l?rarnas positiva inst?llning till att ha f?tt en mer tydlig arbetsbeskrivning och yrkesroll men ocks? en oro f?r hur det ska utvecklas fram?t

Författare

Zandra Bengtsson Helen Allansson Christina Str?m Nilsson

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..