Sök:

"N?r han skriker ?r det jobbigt f?r alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio f?rskoll?rares uppfattningar av tydligg?rande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i f?rskolans l?rmilj? utomhus


Det ?vergripande syftet med denna studie ?r att med utg?ngspunkt i den fenomenografiska ansatsen unders?ka nio f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet tydligg?rande pedagogik som inkluderingsverktyg i l?rmilj?n utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan forskning om inkludering, tillg?ngliga l?rmilj?er utomhus och den praktiska till?mpningen av tydligg?rande pedagogik. Genom att studera f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet och hur f?rskoll?rare anser sig agera i sv?ra situationer som uppst?r i denna milj? har slutsatser kunnat dras kring hur och om tydligg?rande pedagogik anv?nds som ett inkluderingsverktyg. Det fenomenografiska angreppss?ttet har anv?nts f?r att tolka och f?rst? f?rskoll?rarnas uppfattningar kring olika aspekter av fenomenet tydligg?rande pedagogik. Datainsamlingen har skett via semistrukturerade intervjuer som transkriberats och kategoriserats enligt fenomenografisk metod. Urvalet omfattar nio f?rskoll?rare verksamma i fyra olika geografiska och administrativa omr?den i en st?rre v?stsvensk stad. Tv? till tre f?rskoll?rare fr?n respektive omr?de har deltagit i studien. Studiens teoretiska ramverk utg?rs av fenomenografin vilket inneb?r grundantagandet att det finns en verklighet som existerar utanf?r m?nniskan d?r betydelsen av verkligheten och dess mening skapas beroende p? hur m?nniskor uppfattar och tolkar den. F?r att belysa den valda problemst?llningen anv?nds specialpedagogiska perspektiv p? inkluderingsbegreppet. Resultatet presenteras i tre olika utfallsrum d?r de olika beskrivningskategorierna - autonomi, struktur, kompetens; strategier, samst?mmighet, delaktighet; tillh?righet, barns inflytande och r?ttvisa - relateras till fenomenets olika aspekter samt j?mf?rs med varandra. Genom att anv?nda ett raster av processteoretiska begrepp i resultatdiskussionen har en tydligare bild kunnat presenteras av hur medvetna f?rskoll?rarna i studien ?r av tydligg?rande pedagogik som ett verktyg f?r inkludering. Studien visar p? ett tomrum mellan f?rskoll?rarnas uppfattningar av vad fenomenet tydligg?rande pedagogik inneb?r och till?mpningen f?r att fr?mja inkludering och barns autonomi i utomhusmilj?n. Tydligg?rande pedagogik anv?nds f?retr?desvis inomhus och riktas oftast mot enskilda barn som upplevs b?ra p? en problematik. Kopplingen till att fr?mja barns sj?lvst?ndighet ?r vag. Hinder som tydligt framkommer ?r pedagogers olika kompetens, barnsyn och f?rh?llningss?tt

Författare

Anette Axelsson Odinge Monica Hernod S?derberg Anna-Carin R?djeg?rd

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..