"N?r han skriker ?r det jobbigt f?r alla". - En kvalitativ studie som beskriver nio f?rskoll?rares uppfattningar av tydligg?rande pedagogik som ett inkluderingsverktyg i f?rskolans l?rmilj? utomhus
Det ?vergripande syftet med denna studie ?r att med utg?ngspunkt i den fenomenografiska
ansatsen unders?ka nio f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet tydligg?rande pedagogik
som inkluderingsverktyg i l?rmilj?n utomhus. Studien placerar sig i kontaktytan mellan
forskning om inkludering, tillg?ngliga l?rmilj?er utomhus och den praktiska till?mpningen av
tydligg?rande pedagogik. Genom att studera f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet och hur
f?rskoll?rare anser sig agera i sv?ra situationer som uppst?r i denna milj? har slutsatser kunnat
dras kring hur och om tydligg?rande pedagogik anv?nds som ett inkluderingsverktyg. Det
fenomenografiska angreppss?ttet har anv?nts f?r att tolka och f?rst? f?rskoll?rarnas
uppfattningar kring olika aspekter av fenomenet tydligg?rande pedagogik. Datainsamlingen
har skett via semistrukturerade intervjuer som transkriberats och kategoriserats enligt
fenomenografisk metod. Urvalet omfattar nio f?rskoll?rare verksamma i fyra olika geografiska
och administrativa omr?den i en st?rre v?stsvensk stad. Tv? till tre f?rskoll?rare fr?n respektive
omr?de har deltagit i studien. Studiens teoretiska ramverk utg?rs av fenomenografin vilket
inneb?r grundantagandet att det finns en verklighet som existerar utanf?r m?nniskan d?r
betydelsen av verkligheten och dess mening skapas beroende p? hur m?nniskor uppfattar och
tolkar den. F?r att belysa den valda problemst?llningen anv?nds specialpedagogiska perspektiv
p? inkluderingsbegreppet. Resultatet presenteras i tre olika utfallsrum d?r de olika
beskrivningskategorierna - autonomi, struktur, kompetens; strategier, samst?mmighet,
delaktighet; tillh?righet, barns inflytande och r?ttvisa - relateras till fenomenets olika aspekter
samt j?mf?rs med varandra. Genom att anv?nda ett raster av processteoretiska begrepp i
resultatdiskussionen har en tydligare bild kunnat presenteras av hur medvetna f?rskoll?rarna i
studien ?r av tydligg?rande pedagogik som ett verktyg f?r inkludering. Studien visar p? ett
tomrum mellan f?rskoll?rarnas uppfattningar av vad fenomenet tydligg?rande pedagogik
inneb?r och till?mpningen f?r att fr?mja inkludering och barns autonomi i utomhusmilj?n.
Tydligg?rande pedagogik anv?nds f?retr?desvis inomhus och riktas oftast mot enskilda barn
som upplevs b?ra p? en problematik. Kopplingen till att fr?mja barns sj?lvst?ndighet ?r vag.
Hinder som tydligt framkommer ?r pedagogers olika kompetens, barnsyn och f?rh?llningss?tt