Sökresultat:
8427 Uppsatser om Monetära metoden - Sida 39 av 562
Masskattning vid anvÀndning av kartdata somkÀlla för vÀglutning i tunga fordon
Ett sÀtt att nÄ mer brÀnsleeektiva, mer miljövÀnliga och anvÀndarvÀnligatunga fordon Àr att utveckla ny styrfunktionalitet. MÄnga av dessa funktionerbygger pÄ att fordonsmassan Àr kÀnd hos fordonets styrsystem. Att ta reda pÄaktuell fordonsmassa kan genomföras pÄ mÄnga olika sÀtt, bland annat olikametoder som krÀver anvÀndarinteraktion eller manuell vÀgning av fordonet.Dessa bör dock undvikas dÄ de Àr ineektiva och tillför arbetsmoment förföraren. En annan alternativ metod för masskattning Àr estimering med hjÀlpav adaptiva lter.Detta examensarbete bygger pÄ denna metod och förutsÀtter att vÀglutningenÀr kÀnd. Metoden som utvecklas bestÄr frÀmst av en rekursiv minstakvadratmetodsom estimerar mot en fordonsmodell i longitudinell led.
Varberg Energi AB:s overheadkostnader och fördelning av dem
Varberg Energi anser att de pÄ ett mer tydligt sÀtt skulle kunna fördela sina overheadkostnader. Fördelningen av overheadkostnaderna sker pÄ företagets rörelsegrenar som Àr elnÀt, gasnÀt, fjÀrrvÀrme och kabel-TV/IT. Genom fördelningen av sina overheadkostnader vill Varberg Energi fÄ rÀttvisande resultat som de kan fatta beslut pÄ. Fördelningen av overheadkostnaderna sker i Varberg Energis budget för de olika rörelsegrenarna och i den interna redovisningen. Budgeten anvÀnds bland annat för planering av ekonomin.
FrÄn teori till ton ? vikten av att fÄ pröva sin kunskap
Studien syftar till att undersöka ifall det Àr en bra undervisningsmetod dÄ man viker 8 veckor av terminen till att komponera och spela in en lÄt pÄ lektionstid. Studien skall Àven undersöka den didaktiska aspekten av metoden. Studiens syfte Àr Àven att belysa vikten av att koppla teori till det praktiskt utövande av sin kunskap.
Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med sex av de gitarrelever jag undervisade med denna learn by doing metod. Intervjuerna Àr gjorda utifrÄn semistruktuerade frÄgor.
Design av detalj till skidlift : PolePosition
Den hÀr rapporten innehÄller ett projekt, framtagningen av en stavhÄllare till en skidlift av typen sittlift. Projektet har utförts pÄ VÀxjö universitet med stöd frÄn handledare och i samarbete med företaget Ackurat Industriplast AB. Projektet omfattar tio veckors arbete och Àr pÄ C-uppsatsnivÄ utfört av tvÄ studenter med högskoleingenjörsutbildning med inriktning produktutveckling & industriell design.DÄ ingen produkt av det hÀr slaget existerar innefattar projektet alla steg i produktutvecklingen frÄn förstadiet till fÀrdig produkt. StavhÄllaren Àr tÀnkt att formsprutas i plast. StavhÄllaren skall placeras pÄ liftsolens skyddsarm dÀr det i nulÀget finns reklamskyltar.
Fascism i historielÀroböcker : En studie av dess skildring och utrymme över tid
Den hÀr studien har haft sin utgÄngspunkt i historielÀroböcker för gymnasiet. LÀroböcker anvÀnds i stor utstrÀckning i undervisningssammanhang. Enligt styrdokumenten ska alla lÀroböcker förmedla demokratiska vÀrden, vilket Àr ett av skolans centrala uppdrag. För att lyckas med det hÀr krÀvs ocksÄ att en ökad förstÄelse för vad odemokratiska vÀrden innebÀr. Syftet med den hÀr studien var att undersöka hur vÀl historielÀroböcker behandlar dylika vÀrden.
Uppfattningar om skriftliga omdömen : En intervjustudie med nÄgra lÀrare och rektorer inom samma kommun
Motivering till val av undersökning Àr att jag efter egna erfarenheter upplevt en stor arbetsbörda kring skriftliga omdömen och ville undersöka den pÄgÄende verksamheten kring dem, samt hur man skulle kunna förbÀttra dess funktion.Syftet Àr att undersöka lÀrares och rektorers uppfattningar om skriftliga omdömen, samt deras upplevda betydelse för verksamheten. Syftet Àr ocksÄ att undersöka om skriftliga omdömen har pÄverkat lÀrares och rektorers uppdrag, samt deras framtidssyn om dem.Den valda metoden Àr kvalitativa intervjuer vilka konstaterar att fyra lÀrare samt tvÄ rektorer har intervjuats verksamma i grundskolans tidigare Är.I studien har jag kommit fram till att skriftliga omdömen uppfattas som nÄgot positivt, men att lÀrarna behöver bÀttre förutsÀttningar och mer tid för att omdömena ska vara effektiva. LÀrarna och rektorerna har arbetat verksamt med pedagogiska planeringar och skriftliga omdömen, men behöver utveckla metoden kring dem. LÀrarna i studien efterlyser bra bedömningsverktyg för att lÀttare kunna arbeta med skriftliga omdömen.Nyckelord: (i bokstavsordning)Bedömning, formativ bedömning, individuella utvecklingsplaner, pedagogiska planeringar, skriftliga omdömen, summativ bedömning,.
Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige
Titel: Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige
Författare: Bodil Carlson och Mikael Hugosson
Handledare: Thomas Michel, Universitetslektor, IEM
Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi 10 poÀng, FEC007
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management
Syfte: Trots att Mystery Shopping tillÀgnas relativt stor uppmÀrksamhet i
massmedia finns det idag ingen forskning med inriktning mot företagsekonomi.
Syftet med denna studie Àr att bidra till en ökad medvetenhet om Mystery
Shopping, kartlÀgga dess förekomst samt försöka besvara frÄgan huruvida Mystery
shopping Àr en vedertagen teknik för kvalitetskontroll i serviceföretag.
Metod: Studien genomfördes i tvÄ steg, en förstudie med ett Mystery
Shoppingföretag samt en huvudstudie inriktad mot svenska franchisekedjor. Den
definierade mÄlpopulationen bestod av 44 franchisegivare Av dessa besvarade 29
företag enkÀten.
Slutsatser: Av de 29 tillfrÄgade företagen hade 22 kÀnnedom om Mystery
Shopping.
Constriant Induced Movement Therapy : ur ett aktivitetsperspektiv
Syftet med denna studie var att utvÀrdera CI-terapi för strokedrabbade. Metoden som anvÀndes var att analysera redan insamlad data frÄn journaler. Bedömningsinstrumenten som anvÀndes i studien var sjÀlvskattningsinstrumentet UE/MAL, handfunktionstestet GAT samt den klientcentrerade intervjun COPM. Undersökningsgruppen bestod av 23 personer. Data behandlades med statistiska metoder..
Paddor och datorer i klassrummet? : LÀrare och elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen
I takt med att samhÀllet utvecklats har Àven tekniken gÄtt framÄt, och digitala verktyg, sÄsom datorer och lÀsplattor, blir allt vanligare i klassrummen. En metod som gÄr hand i hand med digitaliseringen Àr Att skriva sig till lÀsning-metoden som gÄr ut pÄ att elever i Ärskurs 1 skriver sig in i lÀsningen med hjÀlp av dator, eller lÀsplatta. Först i Ärskurs tvÄ börjar de skriva med penna. Syftet med denna studie Àr att genom en kvalitativ undersökning studera ett urval lÀrare och deras elevers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg som stöd i den tidiga lÀs- och skrivundervisningen. För att uppnÄ mitt syfte har jag intervjuat tvÄ lÀrare och deras elever, samt observerat klassrumssituationer dÀr de anvÀnde sig av digitala verktyg.
ĂversĂ€ttningsapplikation som hjĂ€lpmedel vid omvĂ„rdnad av icke svensktalande personer
BAKGRUND: I ett multikulturellt land som Sverige sker det mÄnga möten i vÄrden dÀr sprÄket blir ett kommunikationsproblem. Vid den dagliga omvÄrdnaden av icke svensktalande personer finns tolk ofta inte att tillgÄ och detta kommunikationshinder riskerar att försÀmra vÄrdkvalitén. SYFTE: Denna studie avser att vÀrdera om översÀttningsapplikationer i smarttelefoner kan anvÀndas som kommunikationshjÀlpmedel vid omvÄrdnaden av icke svensktalande personer. METOD: Empirisk kvalitativ studie genom intervjuer av Ätta icke svensktalande personer som hade hemtjÀnst. Deltagarna fick lyssna pÄ omvÄrdnadsfrÄgor som översattes till deltagarens hemsprÄk med en smarttelefon.
Det som inte finns i ens huvud, det Àr fusk : En studie om gymnasieelevers syn pÄ fusk
Uppsatsen handlar om gymnasieelevers beskrivningar av fusk i skolan. Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur gymnasieelever uppfattar och förhÄller sig till fusk i gymnasieskolan samt utforska elevernas erfarenheter inom Àmnet. FrÄgestÀllningarna som uppsatsen bygger pÄ Àr hur eleverna definierar fusk och fuskande i skolan, och om det finns speciella situationer dÀr fusk betraktas mer förstÄeligt samt hur kraven i gymnasieskolan som kan tÀnkas inverka pÄ eventuella fuskhandlingar i skolan.Enligt ?Den nya Skollagen ? för kunskap, valfrihet och trygghet? frÄn Är 2010, kan Àven gymnasieelever bli avstÀngda frÄn skolan pÄ grund av fusk. Högskoleverkets granskning visar att plagiat toppar bland fuskhandlingar.
Risk i fastighetsbolag : - en kvantitativ studie av kommunala och privata fastighetsbolag
JÀmfört med andra branscher har fastighetsmarknaden lÄg avkastning pÄ totala tillgÄngar, de utnyttjar istÀllet en hÀvstÄngsstrategi för att skapa mer effektiv utvÀxling pÄ eget kapital. Det finns mÄnga riskvariabler kopplat till fastighetsbranschen och flera sÀtt att differentiera sig frÄn den osystematiska risken. De kommunala fastighetsbolagen har en finansieringskÀlla Kommuninvest, som enbart vÀnder sig till allmÀnnyttiga bolag och inte privata aktörer.Syftet med uppsatsen Àr att historiskt analysera hur risk och avkastning genererats av kommunala och privata fastighetsbolag. Metoden Àr kvantitativ, kombinerat med en deduktiv metod och som har en förklarande ansats.UtifrÄn teori har vi formulerat tre hypoteser för att undersöka om vi kan finna indikatorer pÄ hur kommunala och privata fastighetsbolag skiljer sig till frÄn varandra. För att genomföra undersökningen har uppsatsen utgÄtt frÄn en kvantitativ metod och statistiska test har gjorts för att kunna analysera utfallen.Resultaten indikerar pÄ att det finns en signifikant skillnad mellan kommunala och privata fastighetsbolag i tvÄ av hypoteserna.
Specialpedagogisk verksamhet i gymnasieskolan : - skolpersonals problematisering av innehÄll och organisation
Syftet med studien Ă€r att fĂ„ ta del av verksamma lĂ€rares upplevelse av arbetet med LTG-metoden, ljudmetoden samt metoden att skriva sig till lĂ€sning. LikasĂ„ Ă€r studiens syfte att kartlĂ€gga lĂ€rares instĂ€llning till olika hjĂ€lpmedel som finns att anvĂ€nda i lĂ€s- och skrivinlĂ€rningen sĂ„som lĂ€romedel, elevproducerat material, skön- och facklitteratur, medier, populĂ€rkultur och IKT. Vi intervjuade sex lĂ€rare verksamma i Ă„rskurs ett till tre för att ta del av deras tankar och upplevelser.Intervjuerna visade att alla lĂ€rare anvĂ€nder sig av samtliga lĂ€s- och skrivmetoder och tycker att de bör gĂ„ hand i hand för att eleverna ska fĂ„r bĂ€sta möjliga förutsĂ€ttningar att lĂ€ra sig lĂ€sa och skriva och kĂ€nna glĂ€dje inför skriftsprĂ„ket. Som en röd trĂ„d genom samtliga metoder nĂ€mns den glĂ€dje som vissa delmoment i metoderna ger inför skrivandet och lĂ€sandet. Ăven lĂ€rarens betydelse Ă€r genomgĂ„ende; Ă€r inte lĂ€raren positiv och engagerande sker inget lĂ€rande oavsett metod.
Gestaltning med naturen som förebild : biomimik som förhÄllningssÀtt och metod i svensk landskapsarkitektur
För att finna lÄngsiktigt hÄllbara lösningar pÄ hur mÀnniskan kan leva och utvecklas utan att belasta miljön har forskare utvecklat en gestaltningsmetod som möjliggör efterlikning av naturens lösningar. Metoden kallas biomimik, ett ord som hÀrstammar frÄn grekiskans bios som betyder levande och mimesis som betyder imitera. Förutom att beskriva en konkret metod sÄ anvÀnds Àven begreppet biomimik för att beskriva ett generellt förhÄllningssÀtt till naturen som förebild i gestaltningsprocessen.
Trots biomimikens potentiella anvÀndbarhet kvarstÄr frÄgan hur implementerbar metoden Àr inom arkitekturkÄren.
Syftet med detta examensarbete Àr att föreslÄ ett förhÄllningssÀtt till biomimik samt undersöka pÄ vilket, eller vilka sÀtt biomimik kan bidra till att stÀrka den gestaltande landskapsarkitektens arbetsmetodik.
Arbetets huvudfrÄga har varit: PÄ vilket sÀtt, och i vilka delar av landskapsarkitektens arbetsmetodik, kan biomimik implementeras i en gestaltningsprocess?
Det analysen pÄvisar Àr att biomimik som gestaltningsmetod inte Àr ett komplett redskap som kan ersÀtta vÄrt traditionella arbetssÀtt. Till det finns tvÄ huvudsakliga anledningar: processen Àr tidskrÀvande och metoden Àr ett designverktyg för produkter snarare Àn miljöer som inte hanterar samtliga, för landskapsarkitekten relevanta hÄllbarhetsaspekter.
Skolsjuksköterskans interventioner vid förebyggande av övervikt och fetma bland skolbarn
Bakgrund: Fetma Àr ett problem som leder till psykiska och fysiska komplikationer för individen. Barn med övervikt och fetma kan pÄverkas fysiskt och psykiskt genom utanförskap och mobbning. Bidragande orsaker till övervikt och fetma Àr för lite motion och nÀringsfattig kost. Kroppen behöver energi och nÀringsÀmnen i rÀtt mÀngd för att kunna fungera. Skolsjuksköterskan fÄr en central roll i hÀlsofrÀmjandet och att förebygga hÀlsoproblem innan det har etablerats.