Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlMystery shoppingMystery shoppersAnonyma kunderKvalitetKvalitetsuppföljningKvalitetskontrollKvalitetsmätningQuality control
Titel: Mystery Shopping - en studie av franchisekedjor i Sverige
Författare: Bodil Carlson och Mikael Hugosson
Handledare: Thomas Michel, Universitetslektor, IEM
Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi 10 poäng, FEC007
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management
Syfte: Trots att Mystery Shopping tillägnas relativt stor uppmärksamhet i
massmedia finns det idag ingen forskning med inriktning mot företagsekonomi.
Syftet med denna studie är att bidra till en ökad medvetenhet om Mystery
Shopping, kartlägga dess förekomst samt försöka besvara frågan huruvida Mystery
shopping är en vedertagen teknik för kvalitetskontroll i serviceföretag.
Metod: Studien genomfördes i två steg, en förstudie med ett Mystery
Shoppingföretag samt en huvudstudie inriktad mot svenska franchisekedjor. Den
definierade målpopulationen bestod av 44 franchisegivare Av dessa besvarade 29
företag enkäten.
Slutsatser: Av de 29 tillfrågade företagen hade 22 kännedom om Mystery
Shopping. Sju företag uppgav dessutom att de använde metoden idag. Samtliga
hade en klart uttalad positiv attityd till konceptet.
Resultatet visar att Mystery Shopping förekommer i svenska franchisekedjor, men
inte i den omfattning att metoden kan anses som allmänt vedertagen.