Sök:

Masskattning vid användning av kartdata somkälla för väglutning i tunga fordon

Ett sätt att nå mer bränsleeektiva, mer miljövänliga och användarvänligatunga fordon är att utveckla ny styrfunktionalitet. Många av dessa funktionerbygger på att fordonsmassan är känd hos fordonets styrsystem. Att ta reda påaktuell fordonsmassa kan genomföras på många olika sätt, bland annat olikametoder som kräver användarinteraktion eller manuell vägning av fordonet.Dessa bör dock undvikas då de är ineektiva och tillför arbetsmoment förföraren. En annan alternativ metod för masskattning är estimering med hjälpav adaptiva lter.Detta examensarbete bygger på denna metod och förutsätter att väglutningenär känd. Metoden som utvecklas består främst av en rekursiv minstakvadratmetodsom estimerar mot en fordonsmodell i longitudinell led. Detidsvarierande insignalerna brusreduceras genom stegvis integrering i intervallom 10 sekunder samt lågpassltering. För att estimering ska kunna utförashar ett antal villkor har satts upp.Verikation av metoden utfördes både genom simuleringar samt genomatt exekvera den i ett fordons styrsystem. Resultaten visar att massan estimerasmed ett relativt fel på 5 % efter 600 sekunders körning.Slutsatserna är bland annat att denna metod ger en bra estimering ochatt den inte belastar fordonets styrsystem så att det blir obrukbart. Innanmetoden börjar användas bör mer arbete läggas på att få en mer korrekt fordonsmodell,framförallt på de parametrar som används i denna.

Författare

Henrik Jonhed

Lärosäte och institution

KTH/Mekatronik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..