Sök:

Kundfokuserad produktutveckling

en studie i
telekommunikationsbranschen


Ett växande område inom telekommunikationsbranschen är behovet av trådlös datakommunikation. Detta är en följd av att arbetskraften blir alltmer mobil. För de företag som vill vara med och konkurrera med sina produkter på marknaden, är det viktigt att utveckla kundanpassande produkter. Detta för att uppnå en ökad kundtillfredsställelse. Ökad kundtillfredsställelse kan företag förmå genom att undersöka potentiella kunders behov av produkten. Målsättningen med det här examensarbetet har varit att beskriva industriella kunders behov i telekommunikationsbranschen. Examensarbetet har utförts hos Ericsson Mobil Data Design AB i Örgryte, Göteborg, på avdelningen för produktledning. Produkten som använts i denna studie är det trådlösa nätverket Mobitex. I det här examensarbetet har den japanska metoden Quality Function Deployment, QFD, behandlats. Denna metod innefattar en systematik för att planera och utveckla produkter. I stora drag utgörs QFD-metoden av en marknadsanalys, identifiering av produktegenskaper och konkurrentanalys. Genom tillämpning av denna metod kan kundernas uttalade behov integreras i alla processer i företaget. Resultatet av studien påvisade hur kunders behov kan användas vid produktutvecklingen för att uppnå kundtillfredsställelse hos de specifikt utvalda marknadssegmenten.

Författare

Anette Strand

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..