Sök:

Fascism i historieläroböcker

En studie av dess skildring och utrymme över tid


Den här studien har haft sin utgångspunkt i historieläroböcker för gymnasiet. Läroböcker används i stor utsträckning i undervisningssammanhang. Enligt styrdokumenten ska alla läroböcker förmedla demokratiska värden, vilket är ett av skolans centrala uppdrag. För att lyckas med det här krävs också att en ökad förståelse för vad odemokratiska värden innebär. Syftet med den här studien var att undersöka hur väl historieläroböcker behandlar dylika värden. För att uppfylla syftet har utgångspunkten varit två frågeställningar: Hur stort utrymme får den italienska fascismen i historieläroböckerna för gymnasiet? Hur skildras den italienska fascismen i läroböckerna? Två metoder, varav en kvantitativ och en kvalitativ har använts för att besvara frågeställningarna. Den kvantitativa metoden har använts för att mäta antal sidor som den italienska fascismen tilldelas i läroböckerna, medan den kvalitativa metoden har tillämpats för att ta reda på hur ideologin skildras. Resultaten har visat att den italienska fascismen fått ett litet och i det närmare oförändrat utrymme över tid. De visar också att styckena över tid, har gått från att vara mer utförliga och förklarande till svepande och otydliga. Slutsatsen av resultaten blev att de nya läroböckerna i större utsträckning än de äldre misslyckas med att förmedla kunskap om fascismens odemokratiska värden, för att läsaren ska kunna förstå det i motsats till demokratin. 

Författare

David Orkan Cetinkaya Antonio Pasquariello

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..