Sök:

Att förändra i förändring ? En kvalitativ studie av socialsekreterares arbetsstrategier.


Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och analysera socialsekreterarens upplevelse av att arbeta med barn i en organisation vars syfte är att stödja medborgare som är i behov av det. Vi har undersökt hur socialsekreterarens yrkesroll påverkas av och samspelar med sin organisation och dess struktur. För att få en fördjupad förståelse av problemområdet har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har utfört intervjuer med verksamma socialsekreterare. Där har vi funnit att de har utarbetat olika arbetsstrategier för att förhålla sig till sin arbetssituation. Dessa är redskap som socialsekreteraren använder för att förhålla sig till sin komplexa yrkesroll. Exempel på strategier är att socialsekreteraren anpassar sitt arbetssätt efter barnets behov vilket fungerar som förtroendeskapande och i sin tur bygger en relation vilket blir nödvändig för att metoden ska fungera. Organisationen kan bland annat påverka socialsekreteraren genom en hög arbetsbelastning som i sin tur påverkar klientarbetet. Informanterna i våra intervjuer verkar i en organisationsstruktur som medfört ökade krav på socialsekreterarens motivering av insatser för att kunna gå utanför ramarna. Tiden för det direkta klientarbetet är avgörande för hur väl metoden för förändringsskapande kommer att fungera, men även för hur socialsekreteraren klarar av att förhålla sig till sin arbetssituation. En god relation med chefer är något som flera av våra informanter lyft fram som väsentligt för att få igenom tänkta insatser.

Författare

Liselotte Brinck Linnea Bäfverholm Sofia Eriksson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..