Sök:

Sökresultat:

1120 Uppsatser om Medveten övning - Sida 4 av 75

Den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan : med fokus pÄ lÀrandesituationen i skolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur skolor som arbetar med medveten motorisk trÀning bedriver denna verksamhet. Vidare ville vi undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar sambandet mellan motorik och koncentrationsförmÄga samt hur medveten motorisk trÀning pÄverkar elevernas lÀrandesituation i skolan.Genom att intervjua fem pedagoger har vi tagit reda pÄ deras tankar och erfarenheter kring den motoriska trÀningens betydelse för koncentrationsförmÄgan med fokus pÄ inlÀrningssituationen i skolan. Undersökningens resultat tyder pÄ att rörelsetrÀning har effekt vid lÀrande för barn med motoriska problem och/eller koncentrationssvÄrigheter samt att det finns ett samband mellan motorik och koncentrationsförmÄga. Pedagogerna Àr eniga om att motorisk trÀning Àr positiv för elevens hela lÀrandesituation.Samtliga barn Àr enligt pedagogerna i undersökningen i behov av daglig fysisk aktivitet för att utveckla de motoriska fÀrdigheterna. Samtidigt hÀvdar de att den medvetna motoriska trÀningen för barn med motoriska svÄrigheter bör vara individanpassad med en tydlig progression dÀr de grundmotoriska övningarna anpassas till elevernas utveckling..

Hur har du skapat ditt sound?: En studie om flersprÄkighet, sÄngideal och personligt uttryck

Denna studie undersöker ifall flersprÄkighet pÄverkar sÄngelevens sÄngsound samt hur sÄnglÀraren förhÄller sig till detta gentemot det nuvarande sÄngidealet. Studien genomfördes med hjÀlp av Ätta kvalitativa forskningsintervjuer dÀr fyra av informanterna var elever som gÄr estetiska programmet pÄ gymnasieskolan, Ärskurs ett till tre, med inrikting musik. Resterande fyra informanter var verksamma musiklÀrare pÄ gymnasieskolan.Resultatet frÄn de Ätta intervjuerna visar en del faktorer som Àr vÀsentliga för sÄngelevens utveckling av sitt personliga sound och uttryck. SÄngeleven mÄste fÄ tydliga direktiv och vara medveten om vad den imiterar och i vilket syfte, samt att sÄnglÀraren bör vara medveten om hur mycket den förebildar samt vilket ansvar detta medför under sÄnglektionen.Resultatet visar ocksÄ att sÄnglÀrarna har olika syn kring huruvida sÄngsoundet pÄverkas av det kulturella arv eleverna har. NÄgra av informanterna menar att det Àr sprÄket som skapar sÄngsoundet medan andra syftar pÄ att det Àr nÄgot man kan öva fram..

Att skriva sig sprÄkligt medveten eller bli sprÄkligt medveten för att erövra skriftsprÄket : SprÄklig medvetenhet hos sexÄringar i montessoriskola och i förskoleklass

In Montessori pre-schools early reading and writing is an important feature. By tracing sandpaper letters with their fingers and voicing the sound simultaneously the children connect phonemes to graphemes and normally learn to write between the ages of four and five. 24 sixyear old children who attended Montessori pre-school and 26 six-year old children who had not attended Montessori school were assessed with a test assessing their linguistic awareness.The result showed that the Montessori children were more linguistically aware than the children who hadn?t received any literacy training. The scores of the Montessori children were highest on phonological awareness.

Arbetsterapeuters erfarenheter av och tankar kring mindfulness

Under de senaste Ären har mindfulness, ett tankesÀtt inspirerat av zenbuddismen, börjat utbreda sig i vÀstvÀrlden. PÄ svenska översÀtts ofta begreppet mindfulness till ?medveten nÀrvaro?. Mindfulness kan beskrivas som en sorts livsÄskÄdning med antaganden och vÀrderingar om mÀnniskan och vÀrlden. Sambandet mellan en persons livsÄskÄdning och dennes hÀlsa har mer och mer börjat uppmÀrksammas.

Ju mer man övar desto mer tur har man : Om lÀroprocesser och framförande av klassiska musikstycken

Min underso?kning syftar till att underso?ka vilka strategier klassiska musiker anva?nder i la?roprocessen av klassiska musikstycken sa? att det konstna?rliga uttrycket fa?r de ba?sta fo?rutsa?ttningarna, stycket i sluta?ndan ka?nns sa? sa?kert som mo?jligt vid ett framtra?dande och inla?rningsprocessen ga?r sa? snabbt som mo?jligt.Bakgrunden beskriver minnets funktioner i just detta sammanhang. Det handlar om hur minnet fungerar allma?nt men ocksa? specifikt inom omra?det musik, betydelsen av fo?rkunskaper na?r vi spelar instrument och la?r oss musikstycken samt hur stress, press och nervositet pa?verkar minne och musicerande. Jag beskriver och analyserar a?ven fyra minnessystem som anva?nds i la?roprocesser i samband med instudering av musikstycken.Underso?kningen besta?r av tre intervjuer med professionella klassiska gitarrister tillika gitarrpedagoger, som ger sin bild av o?vning, instudering, minnesluckor, framfo?rande med mera.

Urban oas

Rapporten beskriver Sandra Peterssons process av att gestalta en specifik offentlig miljö, frÄn att vara en transportstrÀcka till att bli ett momentÀrt andrum. Syftet med projektet har varit att skapa en plats som kan ge besökaren en möjlighet att fÄ sakta upp för ett ögonblick, och dÀrigenom bli mer medveten om sin omgivning och sina medmÀnniskor..

En kvantitativ studie om effekten av fysisk aktivitet och Mindfulness pÄ den psykiska hÀlsan

SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet med denna studie var att, genom en intervention med kontorsarbetare, undersöka hur effektiv fysisk aktivitet Àr i jÀmförelse med en mental trÀningsform, Mindfulness, som stressreduceringsmetoder pÄ upplevd psykisk hÀlsa. De frÄgestÀllningar som undersöks var: Hur har Mindfulness och fysisk aktivitet pÄverkat upplevd stress? Hur har Mindfulness och fysisk aktivitet pÄverkat medveten nÀrvaro? Hur effektiv Àr fysisk aktivitet i jÀmförelse med Mindfulness som stressreduceringsmetod?MetodStudien som genomförts var en kvantitativ cross-over undersökning dÀr 16 kontorsarbetare med en medelÄlder pÄ 55,6 ± 4,97, Är deltog. Majoriteten av deltagarna var inte regelbundet fysiskt aktiva vid interventionens start. Deltagarna delades slumpvis in i tvÄ olika grupper dÀr den ena gruppen startade med fysisk aktivitet och den andra gruppen med Mindfulness som de utförde under tre veckor för att sedan byta aktivitet.

Kristen eller kommunal skola?: en jÀmförande studie av
undervisningen i religion och etik i en konfessionell
kristen friskola och en kommunal skola

Syftet med vÄr uppsats Àr tvÄfaldigt. Vi har undersökt hur representanter, det vill sÀga lÀrare, rektor och elever, inom en konfessionell kristen friskola beskriver skolans religiösa och vÀrdemÀssiga profil. Mot bakgrund av den givna beskrivningen har vi i ett jÀmförande perspektiv undersökt undervisningen i religion och etik inom den konfessionella friskolan och en kommunal skola. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervju som metod. Resultatet av vÄr undersökning visar att den konfessionella skolan ger kristendomen mer utrymme, sÄ till vida att denna fÄr fungera som jÀmförelseobjekt vid undervisningen av övriga religioner.

LÀrares ledarskap : en intervjustudie med sju lÀrare

Syftet med det hÀr arbetet Àr att försöka fÄ syn pÄ hur nÄgra lÀrare ser pÄ sitt ledarskap och om de anser att det gÄr att utveckla det. Vi vill ocksÄ försöka ta reda pÄ vilka faktorer som kan tÀnkas pÄverka lÀrarnas syn pÄ ledarskapet och dess utveckling. Historien Àr viktig för att förstÄ den förÀndring som har skett av lÀraruppdraget. Den utveckling som skett i samhÀllet och den nya lÀroplanen stÀller helt andra krav pÄ ledarskapet i klassrummet. Den auktoritÀra roll som lÀraren haft sedan Ärhundraden hÄller nu pÄ att förvandlas till ett demokratiskt förhÄllningssÀtt dÀr eleverna ska behandlas som jÀmlikar.

E-handel av dagligvaror : En undersökning kring konsumentens attityd

Branschen fo?r e-handel av dagligvaror i Sverige uppvisar idag en negativ tillva?xt och endast en marginell andel svenskar har na?gon ga?ng handlat dagligvaror pa? internet. Tidigare forskning har visat att attityder a?r tillfo?rlitliga fo?r att fo?rutspa? individens ko?pbeteende. Konsumentens attityd och uppfattning till branschen kan da?rfo?r vara en del av fo?rklaring till dess negativa tillva?xt och svaga sta?llning.

Hur ska det g?? Hen ?r ju 3 ?r yngre. S?rskilt beg?vade elevers och en specialpedagogs upplevelser av acceleration ur ett livsv?rldsfenomenologiskt perspektiv

Den h?r uppsatsen handlar om de elever och studenter som ligger runt de 15 % som ?r ?ver normalf?rdelningskurvan beg?vningsm?ssig, elever och studenter som jag ben?mner s?rskilt beg?vade. De ?r elever som har r?tt till specialpedagogisk hj?lp enligt Skollag och styrdokument men inte alltid f?r det. P? grund av detta blir en del av dem vad man kallar hemmasittare.

KÀnslor Àr alltid med oss : en studie av den emotionella intelligensens betydelse för Polisens arbete

Denna uppsats syftar till att undersöka hur fyra uttryckningspoliser i VÀrmland upplever den emotionella intelligensens betydelse i deras vardagliga arbete. Poliser utsÀtts dagligen för si-tuationer, dÀr de konfronteras av bÄde sina egna och andras kÀnslor. Polis Àr ett högriskyrke, dÀrför Àr det viktigt att förebyggande ÄtgÀrder Àr i fokus. Vi anser att det Àr intressant att un-dersöka hur poliser uppfattar och vÀrderar betydelsen av kÀnslor i arbetet. VÄr undersökning Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer.

Faktorer som pÄverkar informationsdelning : Ur ett MTO-perspektiv

Informationsdelning Àr viktigt för att en organisation ska kunna uppnÄ god effektivitet, men i mÄnga fall delas och anvÀnds inte information pÄ det sÀtt som det skulle kunna göras. För att förbÀttra informationsdelningen har vissa företag investerat eller utvecklat IT-applikationer, men teknologin mÄste samverka med mÀnskliga och organisatoriska faktorer för att den önskade informationsdelningen ska kunna uppnÄs. Studiens syfte var att beskriva vilka faktorer som pÄverkar informationsdelningen ur ett MTO-perspektiv. För att svara pÄ syftet genomfördes en fallstudie pÄ ett konsultföretag som arbetar med produkt- och teknisk dokumentation och pÄ fallföretaget utfördes 6 intervjuer med tekniska skribenter. NÄgra av de faktorer som identifierats Àr att mÀnniskan mÄste vara medveten om varför det Àr viktigt att dela viss typ av information, för att vilja dela och för att informationen ska hÄlla en bra kvalitet.

Att lyckas med ett byggprojekt

Att lyckas med byggprojekt Àr det som alla inblandade i projektet strÀvar efter och Àr det slutliga mÄlet. Definitionen av ?ett lyckat byggprojekt? Àr nÀr det genomförts pÄ ett sÀtt dÀr alla parter Àr nöjda vilket gÀller flera olika aspekter. Det frÀmsta sÀttet att mÀta framgÄngen med ett projekt Àr ta reda pÄ om kunden Àr nöjd. En nöjd kund innebÀr att budget och tidsplan hÄlls och för att uppnÄ detta finns ett antal faktorer som genomsyrar hela projektet, exempelvis engagemang, kommunikation och samverkan.

Ty det stÄr skrivet : En mediekritisk text- och bildanalys av framstÀllningen om judendomen i tvÄ lÀroböcker för religionskunskap pÄ gymnasiet.

Jag har underso?kt tva? la?robo?cker i religionskunskap fo?r gymnasiet fo?r att se hur fakta kring judendomen presenteras. Uppsatsen ma?l har varit att utifra?n en mediekritisk analys redogo?ra fo?r den bild av judendomen som finns i tva? utvalda la?robo?cker fo?r religionskunskap pa? gymnasiet. Genom att behandla la?roboken som en medietext har en kvalitativ mediekritisk analys genomfo?rts av sa?va?l bild som text.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->